Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Het opzettelijk maken van spelfouten. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=427647)

Uncle_Sam 14-04-2002 20:04

Het opzettelijk maken van spelfouten.

Wat is hier zo leuk aan? Overal op Internet (verschillende fora) kom ik internet"dialecten" tegen (variërend van de BrEEzAh-taal tot 't zogenaamd quasi-hippe altowztaaltjuh). Graag zou ik willen weten van deze taalbarbaren wat hier zo lollig aan is. Proberen jullie je op taalgebied op een eigen manier te profileren in deze toch al zo individualistische maatschappij? Of proberen jullie je je mede-internetters op de kast te jagen met deze verloedering?

Anyway, ik zie er het nut niet van in. Ten eerste is het zeer lastig typen. Je kan mij niet wijs maken dat zinnen als "EeE ik Heb GeeN BrEeZahZzZ MeeR in hUiz, nu FoeL ik Me DepRi, nix Kan me MeeR OpVrOlukUh. ZellUfzz MSN niet, daT LuKT Me GeWoOn Nie SoNdeR BreeZaH In Me KlaUw ! makkelijk te typen zijn.
En ten tweede leest het gewoon zeer lastig weg? Waarom zou je niet gewoon NORMAAL Nederlands schrijven (je bent immers een Nederlander, dus ik zou maar trots wezen op deze taal!)

Ik ben benieuwd naar de reacties (en het liefst ook van de pubertjes die deze taal uitoefenen). ;).

Dit is trouwens geen flame, maar gewoon interesse.

Boogie 14-04-2002 20:05

das weer us wat andurs...

Sjied No Clue 14-04-2002 20:07

Citaat:

Uncle_Sam schreef:
dus ik zou maar trots wezen op deze taal!)

Ik zou maar trots ZIJN jij oenemeloen.

Deesuh taal is eigunlijk gwoon fersed teegun de menzen die ut goed schrijven.

Kweenie tis wel lastig, ik typ gewoon wat het makkelijkste typt.

Paige 14-04-2002 20:09

Citaat:

She-Devil schreef:

Wat hij typt is toch echt juist hoor.. ;)

Ik probeer juist zo foutloos mogelijk te typen..Lukt niet altijd..

Dutchy15 14-04-2002 20:09

Citaat:

She-Devil schreef:

Deesuh taal is eigunlijk gwoon fersed teegun de menzen die ut goed schrijven.

Kweenie tis wel lastig, ik typ gewoon wat het makkelijkste typt.

Misschien terug naar de basisschool?

Evergreen 14-04-2002 20:11

Ik heb ook best wel een hekel aan het internettaaltje en gebruik het dus écht nooit.

S/-\nne 14-04-2002 20:12

Ik weet het niet. Maar ik vind het minder gemakkelijk om goed Nederlands te typen dan gewoon te type wa ik op da moment denk. gewoon regt uit ut hart (:p geintje )

ik doe hier nie zo aan mee behalve mee mijn 'bergaajkse' (mijn dorp) dialect te type
(zonder n, da ipv da, nie ipv niet) stuff like that
maar das voor het gemak

Maar zo overdreven is mega irri om te lezen

nare man 14-04-2002 20:12

Het is juist mijn handelsmerk om gewoon goede Nederlandse zinnen te maken, zonder al teveel grammatica- of stijlfouten.

miro 14-04-2002 20:30

Mensen schrijven zo omdat ze niet weten hoe ze het goed moeten schrijven. Dus als ze dan maar een hele tekst fout schrijven ziet niemand meer dat het eigenlijk gewoon niet kunnen.

Heb ik het idee dan :o

Methuselah 14-04-2002 20:32

ik probeer zo foutloos mogelijk te typen, maar af en toe op onzin word ik toch meegesleurd door al die spelfouten, en zeg ik in mezelf: foert, vergeet het! :o

SpiT 14-04-2002 20:35

soms doe ik dat ook wel eens.
bijv. in plaats van 'eigenlijk' typ ik dan 'eiglijk' omdat het gewoon iets korter is.

Egyptian 14-04-2002 20:41

Ben het met Uncle_Sam eens, echt makkelijk lezen is die rare taaltje niet.
Zeker als je niet nederlands bent, de taal hier is al lastig genoeg.

Luca 14-04-2002 20:46

Zelf type en praat ik altijd ABN, ik kan mij net als jij doet, verschrikkelijk ergeren aan dat soort taal. Vooral de verklein-woorden worden niet goed en onduidelijk leesbaar (soms) geschreven. Best wel vervelend.

Kat 14-04-2002 20:56

Daar maak ik me nou weer niet zo druk om eigenlijk.
sommige dingen zijn gewoon gemakkelijker, nix ipv niks bijv. als je het eenmeel hebt aangewend typ je het vanzelf zo, en tis gewoon een letter minder. spaart energie. net zoals das ipv dat is. en zo moeilijk is dat echt niet te lezen...

Joostje 14-04-2002 21:00

ja :)

heavinly 14-04-2002 21:10

ik vinnet ook heel vervelend, maar zoals je in deze zin ziet, doe ik t zelf ook wel. Niet zo erg, de -ch- als een -g- schrijven ofzo, dus dat je "sgrijve" krijgt, wat heel veel doen. Dat is echt vervelend. Ook schrijf ik de -ks- heel vaak als -x-. Ik probeer wel zo veel mogelijk goed nederlands te typen, alleen soms doe ik de -z- ipv de -s- en dan lijkt t alsof ik dat expres doe. maar goed..

smeijne 14-04-2002 21:15

Dat is wel irritant ja, maar als er alleen een paar afkortingen of expres een paar typfouten worden gemaakt dan is het niet zo erg. Als het leesbaar blijft dan vind ik het goed.

WelcomeHome 26-06-2002 15:14

*up! best interessant topic!*

ff over de quasi-hippe altowztaaltje.. ik denk dat het gros van die jeugd zo schrijft omdat ze een 'schijt-aan-alles-houding' willen uitstralen.. dus schijt aan de nederlands spelling

dreamy girl 26-06-2002 15:23

ik weet het ma ik typ zoals ik spreek kan kik nikske aan doen zenne ik ben nu eenmaal in een andere streek geboren dan gij
en eigenlijk vind ik ons dialect schoon

dikke kus angelke

de 26-06-2002 15:25

taaldegeneratie is (n)
taalpurisme daarentegen is (y)

you get my drift..;)

nare man 26-06-2002 15:30

Citaat:

de schreef:
taaldegeneratie is (n)
taalpurisme daarentegen is (y)

you get my drift..;)

Waarom begin je je zinnen dan niet met een hoofdletter?

de 26-06-2002 15:35

Citaat:

nare man schreef:

Waarom begin je je zinnen dan niet met een hoofdletter?

Is dat zo? :confused:

Aurora 26-06-2002 15:36

Njah.. ik ben er duz zo een die lichtelijk anders typt dan hoort.. het begint eigenlijk meestal met per ongeluk trouwenz typen ipv trouwens en dan denk ik hey daz wel grappig.. tsja.. ik kan er ook niet aandoen.. gaat helemaal vanzelf inmiddels.. maar zo erg ben ik niet geloof ik vergeleken met sommige mensjes :eek:

nare man 26-06-2002 15:39

Citaat:

de schreef:
Is dat zo? :confused:
In die post iig niet...

BBEM 26-06-2002 15:41

mensen denken dat ze zich hiermee onderscheiden, nou echt niet

jellerd 26-06-2002 15:42

Koop een taart en vier 't.

WolterB 26-06-2002 15:47

ik probeer over het algemmen zo goed mogelijk ABN te typen en voeg alleen de bekende en over het algemeen geaccpeteerde afkortingen erin (ff, w8, cker, lol etc.) aan die quasi-hippe taal heb ik echt een hekel

citroen 26-06-2002 16:05

volgens mij schrijf ik toch redelijk normaal nederlands.......

Triloxigen 26-06-2002 16:06

Je bedoeld dus gewoon MSN taal, meneer Uncle_Spam :D:D

Uncle_Sam 26-06-2002 16:08

Citaat:

McLaren schreef:
Je bedoeld dus gewoon MSN taal, meneer Uncle_Spam :D:D
Neen. Er is een groot verschil tussen "altow-taal" en "BrEEzAh-taal (ook wel de MSN-taal genoemd). Het is overigens "bedoelt", maar ok, ik zal niet te veel mierenneuken.

Gothic 26-06-2002 16:16

Ja zoals ze op onzin praten is behoorlijk irritant... Ik kan me er wel aan ergeren, ik probeer iig zo normaal mogelijk te schrijven...

SpiT 26-06-2002 16:29

Citaat:

Gothic schreef:
Ja zoals ze op onzin praten is behoorlijk irritant... Ik kan me er wel aan ergeren, ik probeer iig zo normaal mogelijk te schrijven...
Ik probeer op andere fora (buiten onzin) wel normaal te typen :D maar op onzin ga ik wel anders typen, gwoon omda'k daar zin in heb, en 't is gwoon wat lol :p

omdat + ik = omda'k bij mij :confused: zie ik net...
en ik weet niet waarom ik dat zo typ, is korter denkik :o

simple creed 26-06-2002 16:30

Citaat:

Uncle_Sam schreef:

ik zal niet te veel mierenneuken.

oh mag van mij hoor....... ik gun die beestjes ook wel eens een pleziertje ;)

Piccola 26-06-2002 16:31

Citaat:

Uncle_Sam schreef:
EeE ik Heb GeeN BrEeZahZzZ MeeR in hUiz, nu FoeL ik Me DepRi, nix Kan me MeeR OpVrOlukUh. ZellUfzz MSN niet, daT LuKT Me GeWoOn Nie SoNdeR BreeZaH In Me KlaUw!
Dit is inderdaad héél irritant!!

Maar goed, ik moet toegeven dat ik ook wel eens dit gebruik:
- ff ipv even
- irri ipv irritant
- nix ipv niks
- das ipv dat is
Ik doe dat als ik bijvoorbeeld haast heb ofzo. Dan kort ik sommige dingen wel af. Maar ik probeer verder altijd wel goed Nederlands te schrijven! :p :)

SpiT 26-06-2002 16:32

Citaat:

Piccola schreef:

Dit is inderdaad héél irritant!!

Maar goed, ik moet toegeven dat ik ook wel eens dit gebruik:
- ff ipv even
- irri ipv irritant
- nix ipv niks
- das ipv dat is
Ik doe dat als ik bijvoorbeeld haast heb ofzo. Dan kort ik sommige dingen wel af. Maar ik probeer verder altijd wel goed Nederlands te schrijven! :p :)

ja dat bedoel ik nou ook, gwoon woorden aan elkaar plakken ofzo, of letters weglaten die eigenlijk gwoon niet nodig zijn :p

Joanie 26-06-2002 17:39

Nah, ik typ nog redelijk ABN op de normale chat dingetjes na zoals: ff, vaagjuhs, relluh etccc :)

Maar verder?????? Zie het nut er nie van in

moenbase 26-06-2002 17:48

ach, ik stoor me der niet echt aan eigenlijk.

Soms probeer ik zinnen wel gewoon in zo goed mogelijk in het ABN te zetten, maar andere keren maak ik er ook wel eens een zooitje van.
Vooral op de MSN, maar als het de mensen stoort wanneer ik te veel afkortingen ga gebruiken dan hou ik daar zeker wel rekening mee.

Egyptian 26-06-2002 17:53

hey had ik hier niet al 2 maanden geleden op gereageerd :confused: :rolleyes:

Yellow Angel 26-06-2002 17:59

Ik probeer volzinnen te gebruiken. Én (hmm... een hoofdletter met accent :o) ik hou het nutteloze Engels voor me... Want ook dat is een vorm van taalverloedering.

(dingen zoals anyway in een post of zo ;))

Tahval 26-06-2002 17:59

ik stoor me ook aan woorden als: "nah"

Slither 26-06-2002 18:11

Citaat:

nare man schreef:
Het is juist mijn handelsmerk om gewoon goede Nederlandse zinnen te maken, zonder al teveel grammatica- of stijlfouten.
Precies - zolang ik een algemeen beschaafd Nederlander ben, spreek en schrijf ik algemeen beschaafd Nederlands. Althans - ik doe m'n best ;)

DizZyRicK 26-06-2002 19:21

sgyt an duh nedurlandsuh speling ju kunt tog wel lezuh wak sgryf onie ?

Slither 26-06-2002 19:24

Citaat:

DizZyRicK schreef:
Uitéindelijk wel, maar 't staat gewoon dom ;)

*Liene* 26-06-2002 19:26

ik heb wel eens van die rare woordjes ofso, of dat ik i.p.v. ik alleen de k gebruik of eigenluk i.p.v eigenlijk
maar niet met die irri (irritante) hoofdletters

Paulaah 26-06-2002 19:32

Noou ik heb inderdaad ook wel van die afkortingen..: nix.. wrom.. dat soort dingen..
maar ik doe niet aan breezah.. blijft gewoon een Breezer :)
en ook niet van die hoofdletters.. Ben je veel te lang mee bezig :p

Slither 26-06-2002 19:33

Citaat:

snoepie!!! schreef:
ik heb wel eens van die rare woordjes ofso, of dat ik i.p.v. ik alleen de k gebruik of eigenluk i.p.v eigenlijk
maar niet met die irri (irritante) hoofdletters

ofso... eigenluk... geen interpunctie :rolleyes:

Egyptian 26-06-2002 22:48

als we nou allemaal gewoon egyptisch gingen praten op 't forum...... :rolleyes:

Yellow Angel 26-06-2002 22:49

Citaat:

DizZyRicK schreef:
dat is Chinees?

BendeBen 26-06-2002 22:55

ja man dat is focking 1337!!11!1!!11

p-chez 27-06-2002 00:10

Ik probeer zoveel mogelijk correct Nederlands te typen (ook spreken trouwens). Ik kan me gigantisch ergeren aan mensen die de bReEeZaH-taal gebruiken, of weet ik welke onleesbare, erbarmelijke manier van typen dan ook.
Ikzelf gebruik alleen de algemeen aangenomen afkortingen die de internettaal rijk is, dingen als 'lol, brb, idd, iig, lmd' etc. Dat moet kunnen, aangezien dat alleen afkortingen zijn, ipv verkrachte Nederlandse woorden.
Ook gebruik ik wel afkortingen als 'k, 'm, 'ie, 't en vergelijkbare afkortingen, maar dat is in het Nederlands toegestaan voor zover ik weet.

Ik vraag me af waarom sommige mensen de Nederlandse taal zo ontzettend verminken. Ik heb soms niet eens zin om moeite te doen om stukken tekst te lezen die niet normaal getypt zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.