![]() |
wie van jullie spreek wel eens dialect?
zijn er nog mensen die dat doen?
bijvoorbeeld Limburgs, utregs, haags, grun'ns, antwaarps spreken jullie dat wel eens? hebben jullie ook een sterk accent? of spreken jullie vloeiend abn? |
mjah uh..
accent heb ik wel ja.. en dialect.. probeer te minderen :o |
Ja. Goois. :D
|
ABN, dus.
|
mwah niet echt geloof ik.. Maar er wordt wel gezegd dat ik westlands praat..
Daar wil ik beetje vanaf :) |
rotterdams :p
|
Brabants :(
|
Tilburg, he?
Dat is juist charmant :) |
ik spreek halfjes dialect, dat van Puurs. maar sinds ik in leuven studeer spreek ik alles door elkaar, die dialecten zijn hoogst besmettelijk.
|
ik spreek brugs
|
Volgens mij spreek ik over het algemeen redelijk ABN, wat hier gelijk 'bekakt' genoemd wordt. Okay, ik heb een klein beetje een gooise -r, maar verder merk ik zelf geen dialect in mijn praten, gelukkig ook geen Rotterdams.
|
gewoon abn en een klein beetje met een rrrr :p
|
Ik heb een zachte g.
Maar ik kan wel met accenten praten, geen idee welke. Want meestal zijn het er meerdere door elkaar. En abn spreek ik alleen als het nodig is en ik beleefd moet zijn :D |
Citaat:
|
Amsterdams :)
|
Limburgs :o. Met een ongelooflijke geile zachte G :D.
|
Citaat:
Zo heb ik het nog nooit bekeken :D Ik vind het alleen irritant omdat ik weleens audities doe in Amsterdam en vaak wordt afgewezen door m'n accent...dus vandaar. |
Haha :) Ja misschien word ik nu wel voor gek versleten, maar ik vind Brabants wel charmant klinken :) Heb er iets mee :D
Ik zou iemand juist eerder afwijzen om een Amsterdams accent, dat klinkt zo plat...dán nog liever Rotterdams :) |
Ja dat echte Amsterdamse hoeft voor mij ook niet....zo boers. Maar gewoon ABN met de harde 'g' en de 'rrrrr' zou wel wenselijk zijn....maar daar doe ik nog wel eens iets aan :)
|
Kom je bij mij in de leer :D
Nouja, eigenlijk praat ik helemaal niet zulk heel correct ABN. Het is bij mij wel doorspekt met allerlei lokale uitdrukkingen, en ik gebruik ook wel 'ns 'keitof' enzo...en een beetje zachte G is juist leuk :) |
Ga maar een x mee naar een casting zou ik zeggen. Mag je ze overtuigen dat dat verdomme heel leuk klinkt :mad: ;)
|
spreek over et algemeen wel abn maar ook wel es lekkur rotturdamssssssss!
|
Me moedâh praat welles haags as ze in een meilige bùi is (aangezien me vadâh en ik ut onwès lollig vinde hoe ze bepaalde dinge ùitspreik. Harrie Jekkers is auk een graute bron van vemaak voâh mèn en me vadâh :D)
Verder schijn ik wel beetje plat westlands te kunnen lullen, maar ik hoor het niet :confused: Ikzelf vind het best meevallen, maar ja. |
'belgisch' dialect
ofzo |
Ik altijd Maastrichts :)
|
ik ben brabo
ik spreek brabo :) |
Woon in belgie dus op de voetbal praat ik wel een beetje vlaams, gaat vanzelf...
|
Ik kom uit Twente, en dat kun je ook wel enigzins horen. Ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen, maar vooral in m'n 'o' kun je het toch (te) duidelijk ho(oooo)ren.
Ho erg het is kunnen anderen (nare man, Doc, etc) beter beoo(ooo)rdelen. |
Volgens mij spreek ik vloeiend ABN. Ik woon dan wel in Twente, maar ik vind het een verschrikkelijk taal.
|
Ik spreek niet echt Brabants, maar je kunt wel goed horen dat ik er geboren ben.
|
Ik spreek gewoon AN, maar ik schijn wel een vrij hoorbaar Fries accent te hebben. Dus een andere uitspraak van sommige woorden. En natuurlijk het als en dan omwisselen. Ik doe het gewoon standaard fout.
En ik praat ook wel vaak Fries, maar dat is een eigen taal, met eigen dialecten. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als ik bijvoorbeeld bij familie ben in brabant probeer ik mijn taalgebruik altijd wel een beetje aan te passen :D Mja, ik betwijfel of het wat uitmaakt :P |
Kheb wel een beetje een accentje
Niet dat ik dat erg vind ... IK kan wel abn enzo maar tklinkt zo anders als je datin een groep gebruikt die allemaal zo'n accentje hebben he |
Soms wel achterhoeks. ik kan wel abn praten denk ik
|
ik slis :D:D:D
is dat ook een soort van dialect? |
Soms in de studio (vol met Sliedrechters) wil ik wel eens automatisch Sliedrechts gaan praten, maar als ik dan weer thuis kom praat ik weer gewoon 'normaal'. Als iemand vraagt of ik wat Sliedrechts wil praten klinkt het ook van geen moer :)
|
ABN met een 'bekakte r'. Kan m wel laten rollen, maar doe het niet zoveel..
|
Citaat:
Ik ben een Groningse, maar heb voor zover ik weet geen Gronings-dialect, maar af en toe wel een verdwaalde errr. |
Ik praat Twents. Ene keer erger dan de andere keer. Ligt eraan hoe degene praat met wie ik aan het praten ben. Uhm, lekker duidelijk hé? Probeer wel eens ABN te praten, maar lukt nie echt. Ach ja, iedereen zijn eigen taaltje. Zo blijft het nog interessant! X mij
|
ik, dessels of mols, of de twee door elkaar, maar volgens m'n moeder kan ik 't niet, en klinkt het dus verschrikkelijk. :D
|
Combo van Amsterdams en Goois
Dit kleurgebruik is trouwens verslavend :D |
ik schijn een achterhoeks accent te hebben :o volgens mensen uit andere streken dan... volgens komt dat alleen maar doordat het opvalt met het accent van de ander ;)
maar spreek geen dialect.. en af en toe wat woordjes ofzo voor de gein :D |
nee.. gelukkig niet
ik woon in brabant, ben dus omringd door dialect-pratenden, maar zelf praat ik toch wel redelijk ABN geloof ik |
Gouds, soms
|
iemand zei vorige week nog tegen mij dat ik een Rotterdams accent heb, maar dat is dus een accent en geen dialect, want ik doe het onbewust en ik ook niet gewoon ABN praten. Nou ja, misschien als ik er heel erg op let...
|
Citaat:
|
Ik spreek gewoon ABN naar wij dachten.. wel heb ik soms een heel klein accent uit de Betuwe (arnhem/nijmegen) of Achterhoek ook al woon ik hier nog maar 3 jaar.. gaat toch vanzelf!!
Wil geen accent hebben hoor... Ik vind Vlaams echt wel een cool accent... alleen al daarvoor zou ik zo in Vlaanderen gaan wonen (: |
Citaat:
|
Citaat:
Niet om aan te horen gewoon! En dan heb ik het over het Broekhoven-accent hé. Écht plat Tilburgs wat haast niet te verstaan is (wat de mensen 'vroeger' spraken) is wel :cool: Ikzelf spreek keurig ABN alleen dan kun je natuurlijk horen dat ik uit Brabant kom. Zachte G he :p Af en toe een woordje plat zoals himmel ipv helemaal mar dat gaat automatisch. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43. |