Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Het donor-codicil (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=428303)

Mr.Oizo 07-05-2002 14:00

Het donor-codicil

Ga jij dat doen, als je later dood bent dat andere mensen jouw goed functionerende organen kunnen gebruiken als die dus van die andere persoon nie meer goed werken?

Ik ga het doen. Ik ben dan toch dood, ik voel toch nix daarvan.

Ik vul mijn donor codicil vanavond in.

En jullie? Zijn jullie ervoor of ertegen dat andere mensen als jij dood bent je organen morgen gebruiken?

Boogie 07-05-2002 14:02

hmz ja, ik kreeg laatst zo'n herinnerings brief of ik die 1e ff wou invullen en opsturen, maar ik heb nog steeds geen beslissing genomen

Tom 07-05-2002 14:07

weet ik veel
heb ingevuld dat nabestaanden (ouders ofzow) erover mogen beslissen...

Luca 07-05-2002 14:31

Ik heb al 3 jr een donorcodicil. Zo'n rood kaartje voor in je portomonee. Ik ga ook zeker wel mij opgeven als ik eenmaal 18 jr ben. Mijn ouders zijn ook allebei donor. ik ben ook enige tijd Bloed donor geweest. Denk dat ik daar maar weer eens mee begin.

Floor k 07-05-2002 14:37

nee, ik wil het niet, de rest van de familie wel, maar ik niet

beuk 07-05-2002 14:55

Citaat:

Boogie schreef:
hmz ja, ik kreeg laatst zo'n herinnerings brief of ik die 1e ff wou invullen en opsturen, maar ik heb nog steeds geen beslissing genomen
Ik ook.. paar maanden geleden :S

Ik heb er geen problemen mee, mocht ik een keer tijd hebben da vul ik dat ding meteen in :)

Paige 07-05-2002 15:03

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet..

Het lijkt me prachtig om iemand mijn organen te schenken als ik dood ben, maar ik wil wel "netjes" mijn graf in als het even kan...

Monica 07-05-2002 15:08

Citaat:

Luca schreef:
Ik heb al 3 jr een donorcodicil. Zo'n rood kaartje voor in je portomonee. Ik ga ook zeker wel mij opgeven als ik eenmaal 18 jr ben. Mijn ouders zijn ook allebei donor. ik ben ook enige tijd Bloed donor geweest. Denk dat ik daar maar weer eens mee begin.
(y)

Ik denk dat ik het wel ga doen, maar niet voor al mijn organen. Hart, dat vind ik een beetje een eng idee. Maar als ik mensen na mijn dood toch nog wat kan helpen, ja graag :)

Somebody Special 07-05-2002 15:16

Jah ik ga het absoluut doen. Wil het al heel erg lang en mag het nu dus jah!

Dutchian 07-05-2002 15:41

Citaat:

Boogie schreef:
precies hetzelfde

Kreeg eergister zo'n herinner brief, maar ik zit nog te twijfelen. Wou eerst de keuze door iemand te laten maken als ik dood ben, maar mensen vinden dit niet een geschikte keuze want de meeste vinden het erg moeilijk om meteen na jou overlijden zo'n keuze te maken.
Ik vraag eerst een hoop mensen om hun mening voordat ik hem opstuur

beuk 07-05-2002 15:48

Citaat:

Dutchian schreef:

precies hetzelfde

Kreeg eergister zo'n herinner brief, maar ik zit nog te twijfelen. Wou eerst de keuze door iemand te laten maken als ik dood ben, maar mensen vinden dit niet een geschikte keuze want de meeste vinden het erg moeilijk om meteen na jou overlijden zo'n keuze te maken.
Ik vraag eerst een hoop mensen om hun mening voordat ik hem opstuur

Lijkt me ook, dat staat ook in die brief. Door er van te voren over na te denken en aan te geven wat je wil hoeven je nabestaanden in zo'n moeilijke situatie niet ook nog eens een moeilijke beslissing te nemen..

Leonoor 07-05-2002 15:53

Citaat:

Paige schreef:
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet..

Het lijkt me prachtig om iemand mijn organen te schenken als ik dood ben, maar ik wil wel "netjes" mijn graf in als het even kan...

Dat ga je ook, ze zorgen er echt wel voor dat er niks van te zien is dat ze er wat uit hebben gehaald, om het maar ff luguber te zeggen.

Ik heb zo'n ding al een jaar of 5 oid. Wat heb ik nog aan al die dingen als ik dood ben? 'k heb wel eens m'n bedenkingen (wie red je ermee? stel een moordenaar oid, maar voor 't zelfde geld ist een klein kindje met nog een heel leven voor zich), maar 'k heb het toch gedaan.

slisje 07-05-2002 21:08

ik heb het overwogen...
maar doe uiteindelijk niks...
motivatie : ik ben heel gekomen ik wil heel gaan :\

Breg 07-05-2002 22:18

van mij mogen ze alles hebben, dus ook mn hart

bertbart 07-05-2002 22:28

Ik heb dat formulier laatst ingevuld. En ik heb aangekruist dat ik niet mijn organen na mijn dood beschikbaar stel. Het is zoals slisje al zei, ik ben heel gekomen en ik wil heel weer 'terug' gaan. Ik heb geen id wat er na de dood is...

Scarlett 07-05-2002 22:31

Ze mogen alles hebben. Mijn neefje heeft zelf ook een nieuw hart gekregen, en dat is maar net gelukt, op tijd.. Maar anders had ik het ook zeker weten gedaan, als ik ben dood ben, moeten andere mensen de kans hebben om door te leven.

Knipoog*1 07-05-2002 22:32

Mijn nabestaanden mogen beslissen, zeg ik nu.

Je kan het altijd nog veranderen voor je dood (de vraag is: wanneer ga je dood?).

Op zich zou ik het wel willen. Mijn moeder stond ook op een wachtlijst voor longen, maar ik heb ook een soort huivering over wat er na je dood zal gebeuren met je.

MCH 07-05-2002 22:57

Citaat:

Leonoor schreef:

Dat ga je ook, ze zorgen er echt wel voor dat er niks van te zien is dat ze er wat uit hebben gehaald, om het maar ff luguber te zeggen.

Ik heb zo'n ding al een jaar of 5 oid. Wat heb ik nog aan al die dingen als ik dood ben? 'k heb wel eens m'n bedenkingen (wie red je ermee? stel een moordenaar oid, maar voor 't zelfde geld ist een klein kindje met nog een heel leven voor zich), maar 'k heb het toch gedaan.

Een groot mensenhart b.v. past niet in een klein kindje :)

sXe 07-05-2002 22:57

Heb het pas ingevuld.. Ze mogen alles hebben behalve mijn ogen.

jellerd 07-05-2002 23:53

ik heb al sinds dat ik een jaar of negen ben zo'n rood briefje waarin staat dat ik het recht verleen dat mijn organen na mijn dood kunnen worden gebruikt voor de wetenschap of om iemands leven te redden.

Leonoor 08-05-2002 09:23

Citaat:

Morgan C. Hoax schreef:

Een groot mensenhart b.v. past niet in een klein kindje :)

Wel in een kind van een jaar of 10 en dat vind ik ook nog klein. En dat heeft zeker nog een heel leven voor zich. Verder is je hart niet het enige waar je een leven mee kunt redden.

shanli 08-05-2002 12:52

Ik denk het wel,als je hoort hoelang mensen moeten wachten en stel dat je zelf ook zo'n probleem krijgt,dan wil je ook zo vlug mogelijk een donor,dus ik peis dat ik dat wel zal doen.

Milk 17-05-2002 17:46

ik twijfel.

en toen kreeg ik weer allemaal shit over me heen. en nu weet ik het helemaal niet meer...

Dorus 17-05-2002 20:11

Ik stel alles beschikbaar....

*Liene* 17-05-2002 20:13

ik denk wel dat ik al mijn organen ter beschikking stel
maar helemaal zeker weet ik het nog niet
ik vind het wel een mooi idee dat je (misschien) iemand zou kunnen helpen, en wanneer je zelf een orgaan nodig hebt, zou ik de persoon ook dankbaar zijn die zijn of haar orgaan heeft afgestaan

zow

M@rco 17-05-2002 20:17

Nee, denk van niet... vind het gewoon geen prettig idee... :/

PV 17-05-2002 20:23

kweetnie.. k denk dat ik het wel invul. zou er zelf ook blij mee zijn dat je kan leven door een orgaan van iemand anders dus..

degene die het perse niet willen, willen jullie ook geen organen 'krijgen' als je dat nodig zou hebben om door te kunnen leven :confused:

M@rco 17-05-2002 20:38

Citaat:

PV schreef:
degene die het perse niet willen, willen jullie ook geen organen 'krijgen' als je dat nodig zou hebben om door te kunnen leven :confused:
Da's het argument wat zo'n beetje iedereen gebruikt... "ja maar als JIJ nou een orgaan nodig hebt?" Als ik een orgaan nodig heb en ik zou dat krijgen, dan krijg ik dat van iemand die er zelf bewust voor gekozen heeft om dat orgaan af te staan en ik zie niet in wat dat met mijn eigen keuze te maken heeft. Waarom zou ik mijn keuze laten beïnvloeden door de keuze van iemand anders?

Slaughterer 17-05-2002 20:58

Ja, mij werd het een tijdje geleden ook toegstuurd. Ik heb het -na een tijdje (lees: paar maanden)- weer teruggestuurd.

Heb besloten om geen donor te worden en wel om de volgende reden: Ik gun iemand die een lief kindje van 5 heeft verkracht geen organen van mij. Aangezien er geen mogelijkheid is om aan te geven dat je personen die (meervoudig) op het verkeerde pad terechtkomen geen organan wilt doneren, ben ik tot deze keuze gekomen.
Als hierin verandering komt, dan zal ik donor worden. Degenen aan wie ik dan geen organen zal willen doneren zijn peronen die meervoudig (dus 2 of meer keer) een ernstig delict hebben gepleegd. Iedereen meot een tweede kans hebben vind ik, daarom vind ik het belangrijk dat mijn organen na een delict nog wel worden gedoneerd aan die persoon.

Ik vind dat de overheid hier heel erg faalt, in de mogelijkheid deze keuzes aan te kunnen geven.

---Hieraan zou ik nog iets willen toevoegen---

Dat ik die personen die meervoudig een ernstig delict hebben gepleegd mijn organan niet gun, is neit de enige reden. Ook vind ik het slecht dat deze personen zich dan nog kunnen voorplanten waardoor de erfelijke eigenschappen van die persoon blijven bestaan. Niet altijd is zulk gedrag aan de de genetische eigenschappen te weiten, maar dan sta ik altijd nog achter mijn standpunt dat je niet meervoudig een delict moet begaan.
Zie voor deze toevoeging ook http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=95000

Rian-x- 17-05-2002 21:39

Citaat:

sXe schreef:
Heb het pas ingevuld.. Ze mogen alles hebben behalve mijn ogen.
vind ik ook. ik vind het belangrijk om donor te zijn omdat je mensen kan redden. ik ga t ook zeker invullen als ik 18 ben. van mij mogen ze alles hebben behalve mijn ogen. waarom weet ik ook nie.

Jules 17-05-2002 21:45

mja

kweet het niet .. kwou altijd wel bloed doneren, maar ik dacht dat dat pas mocht vanaf je 18e :S .. naja. Ik zal nog es informeren iig .. en ik denk dat ze mijn organen enzo wel mogen gebruiken na mijn dood .. ik zou ook heel blij zijn als iemand mijn leven redde als ik een orgaan of i.d nodig zou hebben. dusz..

PV 18-05-2002 00:21

Citaat:

M@rco schreef:
Da's het argument wat zo'n beetje iedereen gebruikt... "ja maar als JIJ nou een orgaan nodig hebt?" Als ik een orgaan nodig heb en ik zou dat krijgen, dan krijg ik dat van iemand die er zelf bewust voor gekozen heeft om dat orgaan af te staan en ik zie niet in wat dat met mijn eigen keuze te maken heeft. Waarom zou ik mijn keuze laten beïnvloeden door de keuze van iemand anders?
Om iets terug te doen? Ik denk dat ik me schuldig zou voelen als ik een orgaan krijg terwijl ik zelf geen donor ben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.