Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   wieeee.. ik heb een raadsel.. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=428561)

Not for Sale 22-05-2002 12:38

wieeee.. ik heb een raadsel..

jah jah.. eigen product :D Bleek bij proefpersonen dat ie moeilijker was dan ik dacht :)

Je ziet de zon opkomen in het noorden.
Waar sta je, welke dag is het en hoe laat?

Boogie 22-05-2002 12:40

is het een strikvraag?

Lucky Luciano 22-05-2002 12:44

de zon komt in het oosten op :D

Doc 22-05-2002 12:44

op de zuidpool?

Not for Sale 22-05-2002 12:45

Citaat:

Doc schreef:
op de zuidpool?
(y) da's deel een. Applausje voor Doc :)

Hoe laat is het, welke dag is het?

Not for Sale 22-05-2002 12:47

Citaat:

Boogie schreef:
is het een strikvraag?

mwa... grootste gedeelte niet :D . Er zit iets strikkerigs in maar de zon kan iig ECHT in het noorden opkomen (darkshooter :p)

Op de meeste plekken komt de zon in het oosten op
Op de noordpool komt ie in het zuiden op
Op de zuidpool in het noorden(op de polen is elke kant recht van de pool af
Op Uranus in het westen (die planeet draait de andere kant op)

Lucky Luciano 22-05-2002 12:55

oh :eek:
Dan gok ik dat het rond het middag uur is 12.00 ofzo. en welke dag het is? Ehmmm... ik d8 dat er op de polen maar 1 dag en 1 nacht waren. die allebei 6 maanden duurde. Maar dat weet ik niet cker, hbe geen ak.

Not for Sale 22-05-2002 12:57

Citaat:

darkshooter schreef:
oh :eek:
Dan gok ik dat het rond het middag uur is 12.00 ofzo. en welke dag het is? Ehmmm... ik d8 dat er op de polen maar 1 dag en 1 nacht waren. die allebei 6 maanden duurde. Maar dat weet ik niet cker, hbe geen ak.

twee keer fout. Ja op de polen is het per jaar 6 maanden donker en zes maanden licht, maar je kan er wel gewoon kalenders van 365(of 366 :p) keer 24 uur bijhouden... Dus heb je er wel datum.

Lucky Luciano 22-05-2002 13:03

ish et dan 21/9

Qamra 22-05-2002 13:20

Citaat:

Coolkast schreef:

twee keer fout. Ja op de polen is het per jaar 6 maanden donker en zes maanden licht, maar je kan er wel gewoon kalenders van 365(of 366 :p) keer 24 uur bijhouden... Dus heb je er wel datum.

Je ziet hem opkomen.. Dus het is de overgang van de periode van donkerte naar licht..

Lijkt mij.. Maar wanneer dat is; weet ik veel..

Wacht eens.. Is het de eerste dag van de herfst.. ?

Did I Do That? 22-05-2002 13:44

21 maart, 0:00 uur?

rockyj 22-05-2002 14:35

21 maart 12.00 uur denk ik dan eerder

Slaughterer 22-05-2002 15:33

Citaat:

Secreet schreef:
De zon kan zich maximaal 23,5° van de hemelequator verwijderen. Op 21 maart bevindt ze zich op de equator, op 22 juni 23,5° ten noorden ervan, op 23 september weer erop en op 22 december 23,5° ten zuiden ervan. Dat betekent dat de poolsafstand van de zon nooit kleiner kan worden dan 66,5° en nooit groter dan 113,5°.

Dat betekent eveneens dat de zon circumpolair kan zijn voor waarnemers op een geografische breedte van minstens 66,5° (dus niet in Antwerpen, ook niet op de Falklands). De beide breedtecirkels van N66,5° (noordelijke poolcirkel) en S66,5° (zuidelijke poolcirkel) begrenzen dus de polaire zones waarbinnen middernachtzon (circumpolaire zon) mogelijk is. Op het noordelijk halfrond is zulks het geval rond 22 juni, in het zuidelijk halfrond rond 22 december. Deze periode van middernachtzon wordt langer naarmate de geografische breedte toeneemt, met een maximum van 6 maanden op de polen zelf

shit, je bent me voor :( :rolleyes:

Qamra 22-05-2002 15:35

Citaat:

Secreet schreef:
De zon kan zich maximaal 23,5° van de hemelequator verwijderen. Op 21 maart bevindt ze zich op de equator, op 22 juni 23,5° ten noorden ervan, op 23 september weer erop en op 22 december 23,5° ten zuiden ervan. Dat betekent dat de poolsafstand van de zon nooit kleiner kan worden dan 66,5° en nooit groter dan 113,5°.

Dat betekent eveneens dat de zon circumpolair kan zijn voor waarnemers op een geografische breedte van minstens 66,5° (dus niet in Antwerpen, ook niet op de Falklands). De beide breedtecirkels van N66,5° (noordelijke poolcirkel) en S66,5° (zuidelijke poolcirkel) begrenzen dus de polaire zones waarbinnen middernachtzon (circumpolaire zon) mogelijk is. Op het noordelijk halfrond is zulks het geval rond 22 juni, in het zuidelijk halfrond rond 22 december. Deze periode van middernachtzon wordt langer naarmate de geografische breedte toeneemt, met een maximum van 6 maanden op de polen zelf

conclusie op dit verhaal?

Slaughterer 22-05-2002 16:17

Citaat:

Evil-Cherry schreef:

conclusie op dit verhaal?

Op het noordelijk halfrond is zulks het geval rond 22 juni, in het zuidelijk halfrond rond 22 december. Deze periode van middernachtzon wordt langer naarmate de geografische breedte toeneemt, met een maximum van 6 maanden op de polen zelf.

logisch dus :)

Did I Do That? 22-05-2002 18:51

Citaat:

rockyj schreef:
21 maart 12.00 uur denk ik dan eerder
:D mjah, ik had geen zin om hele pagina op internet te lezen en zag 2 dingen staan 12:00 uur en 0:00 uur, heb maar wat gekozen :p

Luca 22-05-2002 18:53

:D Ja. :rolleyes: :eek: :confused:

Not for Sale 22-05-2002 19:32

Citaat:

Did I Do That? schreef:
21 maart, 0:00 uur?
21 maart is op de noordpool :) , de tijd : kom ik zo op.

en dan nu het antwoord... trrrrrrrrrrr.....

Zuidpool.. die was al bekend. Eer gaat naar: Doc

21 september evil cherry en darkshooter zaten er wel in de buurt :)

Tijd.. hahaha niemand kwam in de buurt van het goede antwoord het was dan ook de instinker. Kijk in je atlas op de tijdzone-kaart. Alle tijdzones komen samen op de polen. hoe laat het is is dus niet te zeggen :p

Jeroen :D

Not for Sale 22-05-2002 20:14

Niemand wie ik dit raadsel heb voorgelegd wist meer dan één deel van de oplossing :p

Ben ik nu goed of een aansteller ?
(vragen om ellende :D)

Lateralus 22-05-2002 20:34

Citaat:

Secreet schreef:

*Smart ass* :p

Dutchian 22-05-2002 20:37

Citaat:

Coolkast schreef:

Alle tijdzones komen samen op de polen. hoe laat het is is dus niet te zeggen :p

Dan moet je ook niet vragen om een tijd :p
Wel grappig zo'n moelijk raadsel, heb ie er nog meer?

Did I Do That? 22-05-2002 23:40

Citaat:

Coolkast schreef:
Niemand wie ik dit raadsel heb voorgelegd wist meer dan één deel van de oplossing :p

Ben ik nu goed of een aansteller ?
(vragen om ellende :D)

:p ik snap uhm nog niet, heeft geen zin om 't te snappen. 't Is te laat om te denken... Maar wel :cool: ;)

Not for Sale 23-05-2002 06:34

Citaat:

Secreet schreef:

hey ik kwam toch heel goed in de buurt dacht ik zo !
Tssssssssss

*herleest stukje van secreet* Ja, klopt allemaal.. Maar je maakt niet echt duidelijk dat de datum waarom gevraagd wordt de herfstequinox is.. toch een duimpje (y) ;)

Citaat:

dutchian schreef:

Jawel ik vraag om de tijd om zeker te weten dat ik win :p :D kep al heel wat gevulde koeken gewonnen met mijn raadsel. *hehehe*

Ik verzin er wel vaker eentje maar dit is toch wel mijn meesterwerk tot nu toe. :)
Als ik me weer een goeie ouwe herinner of er borrelt er weer eentje op laat ik wel weer van me horen goed? :o

Citaat:

Did I do that? schreef:
:p ik snap uhm nog niet

1. Stel je voor dat je op de zuidpool staat. Welke kant ga je op als je één stap doet? Je gaat van de zuidpool af dus náár het Noorden. Precies op de zuidpool is ELKE kant het Noorden. De zon komt dus op in het Noorden daar.

2. Omdat de aardas schrref staat is het boven de poolcirkels het halve jaar donker en het halve jaat licht zie de geweldige wetenschappelijke onderbouwing van Secreet. De zon komt op tijdens de lente-equinox (dag tussen de kortste en de langste dag, ofwel het begin van de lente). Op het zuidelijk halfrond zijn de seizoenen echter omgekeerd. De zon komt op de zuidpool dus op wanneer hier de herfst begint, das 21 september (22,23 soms, ook goed hoor :) )

3. We hebben de aarde heel onhandig in tijdzones ingedeeld. Het is hier een uur ehh... later dan in Engeland. Een tijdzone is op onze lengtegraad (afstand van de evenaar) misschien tussen de 500 en 1000 km breed. Dichter bij de polen is de omtrek van de aarde kleiner.. zones komen steeds dichter bij elkaar. Als je op 2 meter van de pool staat, en je loopt om de pool heen, moet je *theoretisch :rolleyes:* bij elke stap je horloge verzetten. Maar welke tijdzone geldt er waar alle zones bij elkaar komen??
Geen, 't is niet te zeggen hoe laat het daar is.

Hmmm, hee, ze moeten maar een school bouwen op de pool. Kom ik niet meer te laat :D

Qamra 23-05-2002 09:55

Citaat:

Coolkast schreef:

De zon komt op de zuidpool dus op wanneer hier de herfst begint, das 21 september (22,23 soms, ook goed hoor :) )

I'm great! :D

Owke dat is dan ook wel het enige wat ik had kunnen verzinnen in me eentje.. De tijd en de plek kan ik niet.. :p

Not for Sale 23-05-2002 12:53

Citaat:

Evil-Cherry schreef:
I'm great! :D

Owke dat is dan ook wel het enige wat ik had kunnen verzinnen in me eentje.. De tijd en de plek kan ik niet.. :p

jaja, toppie, wel goed dat je eraan gedacht hebt dat de seizoenen omgedraait zijn op het zuidelijk halfrond.. doen de meesten niet.

Jou sig is trouwens ook best een raadsel :p :)

Qamra 23-05-2002 13:01

Citaat:

Coolkast schreef:

jaja, toppie, wel goed dat je eraan gedacht hebt dat de seizoenen omgedraait zijn op het zuidelijk halfrond.. doen de meesten niet.

Jou sig is trouwens ook best een raadsel :p :)

Niets raadselachtigs aan, behalve als je geen nederlands of engels spreekt :)

KazzZ 23-05-2002 13:15

stelletje slimme konten :D

alternatief_girltje 23-05-2002 15:24

ik snap niet waar het op slaat hoor :confused: .... kan ik ook zegguh
de zon komt in het westen op enz
tsssssssssssssssssssssssssssss... wat een gezeik
:rolleyes:

Qamra 23-05-2002 15:33

Citaat:

alternatief_girltje schreef:
ik snap niet waar het op slaat hoor :confused: .... kan ik ook zegguh
de zon komt in het westen op enz
tsssssssssssssssssssssssssssss... wat een gezeik
:rolleyes:

Pff... Verzin jij maar eens een raadsel waar weinig mensen uit komen..

Ik durf te wedden dat jij er geen klote van snapt en dat je het daarom gezeik vindt :rolleyes:

Not for Sale 23-05-2002 17:57

Citaat:

Evil-Cherry schreef:

Pff... Verzin jij maar eens een raadsel waar weinig mensen uit komen..

Ik durf te wedden dat jij er geen klote van snapt en dat je het daarom gezeik vindt :rolleyes:

zien jullie dat mensen? lief hè, hoe ze voor me opkomt :D

Not for Sale 24-05-2002 06:28

Citaat:

Dutchian schreef:

Dit is er niet echt een, maar het heeft mij wel een tijdje beziggehouden (zeg maar een week lang elke les :o)
Ben er ook zelf opgekomen, maar deze keer bleek dat er al meer mensen zich ermee hebben beziggehouden, 2500 jaar geleden al :D
Het is niet echt een raadsel, misschien ook wel, maar het is ook veel ruimtelijk inzicht.
niet gaan zoeken op internet!!

Kan je een driedimensionaal figuur maken, met als zijden alleen vijfhoeken?

Qamra 24-05-2002 09:38

Citaat:

Coolkast schreef:

Ik ben altijd lief.. Snap niet dat iemand daar ooit aan kan twijfelen :rolleyes:

Not for Sale 24-05-2002 17:54

Citaat:

Ik ben altijd lief.. Snap niet dat iemand daar ooit aan kan twijfelen :rolleyes:

hmm wat doet die rolleye daar :)

Oh en ik had je toch verteld dat ik nog iemand ken met jou nick? Da was nie zo, die heet Evil-Eye Cherry. Eagle-Eye Cherry is trouwens best cool. Hij is een Afro-amerikaanse Zweed met een Sioux-geïnspireerde voornaam :confused: :confused: :)

Qamra 24-05-2002 17:58

Citaat:

Coolkast schreef:

hmm wat doet die rolleye daar :)

Oh en ik had je toch verteld dat ik nog iemand ken met jou nick? Da was nie zo, die heet Evil-Eye Cherry. Eagle-Eye Cherry is trouwens best cool. Hij is een Afro-amerikaanse Zweed met een Sioux-geïnspireerde voornaam :confused: :confused: :)

Offtopic ;)

Not for Sale 24-05-2002 18:00

Citaat:

Evil-Cherry schreef:

Offtopic ;)

JA

Hmm een raadsel. Voor hoeveel steden ken je 3 namen?
Of is dat geen raadsel?

Zoals

London
Londen
Londres

Manus J. van Alles 24-05-2002 18:46

Citaat:

Coolkast schreef:

Een voetbal?

Lucky Luciano 24-05-2002 18:50

Citaat:

Coolkast schreef:

ehmm.. ik dacht het in de vorm van een 5 hoekige cilinder.

WolterB 24-05-2002 20:03

Citaat:

Coolkast schreef:

als het geen voetbal is denk ik dat het niet mogleijk is

martijn1985 24-05-2002 20:58

Citaat:

WolterB schreef:

als het geen voetbal is denk ik dat het niet mogleijk is

Een voetbal bestaat uit vijf- en zeshoeken.

Nee. Kan niet.

Citaat:

ehmm.. ik dacht het in de vorm van een 5 hoekige cilinder
Een vijfhoekige cilinder heeft als zijvlakken rechthoeken

M@rco 24-05-2002 21:15

Citaat:

Coolkast schreef:
Of ze grijpt gewoon de kans aan om anderen af te bekken... :D:D:p

Not for Sale 25-05-2002 06:59

Martijn1985 was me voor over de vijfhoekenfiguur. :)

WolterB: voetbal

de witte vakjes zijn vijfhoeken en de zwarte zijn zeshoeken geloof ik. Een voetbalfiguur heeft 60 'hoek'-punten. (Koolstof-60 heeft de vorm van een voetbal)

darkshooter: vijfzijdige cilinder

Je bedoelt natuurlijk een vijfzijdige PRISMA, want een cilinder is altijd rond :D
Martijn heeft weer gelijk, jouw figuur bestaat uit 2 vijhoeken en 5 rechthoeken.

Ik zal maar vast verklappen: het KAN wel. Ik heb zelf een papieren vouwmodel gemaakt in die vorm. :)

Not for Sale 25-05-2002 07:01

Citaat:

M@rco schreef:
Of ze grijpt gewoon de kans aan om anderen af te bekken... :D:D:p
like you, right ? :D

Mwaa.. laten we daar niet van uit gaan, ben positief ingesteld. :)

ShadowLady 25-05-2002 08:33

Citaat:

Coolkast schreef:

JA

Hmm een raadsel. Voor hoeveel steden ken je 3 namen?
Of is dat geen raadsel?

Zoals

London
Londen
Londres

Den Haag
The Hague
La Haye

Not for Sale 25-05-2002 14:23

Citaat:

ShadowLady schreef:

Den Haag
The Hague
La Haye

Idd :) had ik ook al bedacht.

De allerbeste is toch wel

Byzantion
Constantinopel
Istanbul

en verder heb je

Venezia
Venice
Venetië

en

Aachen
Aken
Aix-la-chapelle (?)

MAar dan houdt t bij mij echt op :)

Not for Sale 25-05-2002 14:28

Warszawa (Pools)
Warschau (Duits)
Warsaw (Engels)

:D

Lucky Luciano 25-05-2002 18:34

Het is iig geen bolvormige geheel. Want ik heb een buckyball moeten maken en toen ik alleen maar 5 hoeken gebruikte lukte het niet.

Joshua 25-05-2002 19:14

Nog een raadsel dan maar....

Een man heeft jaren lang met een vriend op een onbewoond eiland gezeten na een schipbreuk. Als ze eindelijk worden gered gaat hij als eerst naar een cafe in de haven en besteld een broodje zeemeeuw. Hij neemt een hap, slikt het door en pleegt zelfmoord.

Waarom?? :D

martijn1985 25-05-2002 19:30

Citaat:

Joshua schreef:
Nog een raadsel dan maar....

Een man heeft jaren lang met een vriend op een onbewoond eiland gezeten na een schipbreuk. Als ze eindelijk worden gered gaat hij als eerst naar een cafe in de haven en besteld een broodje zeemeeuw. Hij neemt een hap, slikt het door en pleegt zelfmoord.

Waarom?? :D

Ik ken hem. Maar moet je niet nog de derde persoon in deze vermelden?

Joshua 25-05-2002 19:47

Citaat:

martijn1985 schreef:

Ik ken hem. Maar moet je niet nog de derde persoon in deze vermelden?

Dat zijn vrouw dood is?? Dan word het te makkelijk :S

Methuselah 26-05-2002 00:25

ik heb geen raadsel... :(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.