![]() |
dit wou ik ff melden
Vlaamse kinderen scoren beter op IQ-test
(vbr) 19/06/2002 GENT -- Vlaamse kinderen scoren beter dan Nederlandse op de nieuwe WISC-III, de IQ-test die vanaf volgend schooljaar in omloop komt. Meisjes doen het even goed als jongens. Allochtone kinderen doen het enkel slechter als hun ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn. De Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) is mondiaal dé intelligentietest voor kinderen van zes tot zestien jaar. Hij wordt ook in Vlaanderen courant gebruikt, maar was dringend aan een herziening toe. Want een test ,,verslijt'' omdat onderwerpen gedateerd geraken of juist overbekend zijn geworden. Onder meer om die reden zijn liefst zes op tien items uit de oude versie -- die van 1986 -- geschrapt. Zo wordt er niet meer gevraagd wie Copernicus was en waarom je bij onweer donderslagen kunt horen. In de plaats kwamen allerlei nieuwigheden, bijvoorbeeld uit de wereld van de telefoon en de computer. Ook zag het onderzoeksteam van de Universiteit Gent er nauwlettend op toe dat de test net zo goed in Nederland als in Vlaanderen kan worden gebruikt. Typisch regionale begrippen werden daarom ook geschrapt. Uit vooronderzoek blijkt dat Vlaamse kinderen op de nieuwe versie duidelijk beter scoren dan Nederlandse. Ze doen het bij nagenoeg elke subttest beter. Bij kennisvragen blijkt bijvoorbeeld dat tweemaal zoveel Vlaamse kinderen weten in welke richting de zon ondergaat. Vlaamse kinderen beschikken over een grotere woordenschat, kunnen beter spellen en rekenen en doen het beter bij overeenkomsten. Maar in doolhof-tests doen ze het minder goed. En er gaat ook een opvallend verschil schuil achter de gelijke resultaten voor de test ,,Begrijpen''. Vlaamse kinderen die een begrip moeten uitleggen, zeggen ofwel dat ze dat niet kunnen/kennen, of ze geven een perfect antwoord. Nederlandse kinderen praten veel meer, ook als ze niet zo zeker zijn. Concludeer daar niet uit dat Vlaamse kinderen ,,slimmer'' zijn, zegt de Gentse hoogleraar Paul Verhaeghe: ,,Een intelligentiequotiënt is slechts het resultaat van een test, en die test blijkt sterk verbonden met het onderwijs. In die zin kunnen we uit deze verschillen vooral conclusies trekken over het onderwijsniveau in beide landen. Ons systeem is duidelijk effectiever. Al doet het verschil zich vooral voor in het lager onderwijs.'' In tegenstelling tot de verwachting, en vroegere bevindingen, presteren meisjes nu evengoed als jongens op de nieuwe IQ-test. Jongens doen het evengoed in verbale tests en meisjes beschikken over evenveel feitenkennis. ,,Uit sommige subtests blijkt nog wel dat meisjes sneller en nauwkeurig werken.'' Dat oudste kinderen beter scoren dan jongere, wijt Verhaeghe mogelijk aan het feit dat ze door hun ouders meer gestimuleerd zijn geworden. Er is geen verschil tussen tweede oudste kinderen en jongere kinderen. Acht procent van de 1.600 jongeren die aan het onderzoek voor de nieuwe IQ-test deelnamen, was allochtoon. Op het eerste gezicht weken zij flink van autochtone kinderen af. Bij nader toezicht blijkt dat enkel te gelden voor allochtone kinderen wiens ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn. ©Copyright De Standaard iemand een reactie? (quote ff het deel waarover je bezig bent ajb) |
Citaat:
Ik denk overigens niet dat Belgen slimmer zijn dan Nederlanders, het ligt gewoon aan het onderwijs wat hier momenteel een zooitje is |
ja ik denk ook wel dat het aan het onderwijs ligt, ik lees soms vragen op die huiswerkfora waarvan ik denk: euh, lager onderwijs???
maar waarom zijn ze er bij jullie dan overtuigd dat jullie onderwijs wel goed is, ik bedoel anders veranderen ze dat toch? (niet momenteel dan want het gaat over een groot leeftijdsverschil, kinderen van 6 tot 16 jaar) |
Citaat:
Oftewel: dit wijst zoals rosi al aangaf alleen maar op een verschil in onderwijs. |
staat je iq niet los van het onderwijs?
|
Citaat:
|
Citaat:
Het stelt in principe ook haast niks voor, maar dit begint al op de basisschool. Ik heb zowel in Belgie als Nederland op school gezeten en had direct een enorme voorsprong toen ik hier kwam (ik zat toen in klas 3 / groep 5). |
Citaat:
|
In Belgie lag de nadruk op taal en rekenen, terwijl ik in Nederland voornamelijk moest knutselen en zingen :rolleyes:
De basisschool stelt hier echt niks voor :) veel leerlingen lopen dan ook tegen een muur als ze beginnen met het middelbare / voortgezet onderwijs. |
Citaat:
Eerst leert iedereen zowat niets op de basisschool, en niemand wordt echt gepusht meer te doen .. en daarna klaagt iedereen dat het vervolgonderwijs zo moeilijk is :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
Van de 30 leerlingen uit mijn oude klas, is de helft naar het voortgezet onderwijs gegaan .. de rest ging verder met lager onderwijs (LBO / LTS). Van de 15 die verder gingen, hebben er ongeveer 10 MAVO gedaan. Dus uiteindelijk waren het er maar een stuk of 5 van de 30 leerlingen die HAVO / VWO deden.. Volgens mij ligt het dan toch echt aan de school.. |
Ja. Ik wilde vroeger ook altijd al Belg zijn.
|
hmz ja ff denken. van de 32 in het zesde leerjaar
zijn er 3 Begonnen aan beroepsonderwijs de rest deed ASO, in het zesde middelbaar zaten er 15 nog steeds in het Aso, de rest is vooral TSO gaan doen (dat kan pas vanaf het derde soms) en eentje is van Aso naar beroeps gegaan. dat aren dus allemaal meisjes, bij de jongens bleven er minder over in Aso. de meesten doen nu gewoon hoger onderwijs,en een stuk of 7 universiteit. die van beroeps werken dus nu, en vier zijn nu nog bezig een middelbaar. dayt is het nbtje denkik |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.