Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Enquete (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=429165)

somebody13 26-06-2002 18:40

Enquete

Ik moet voor wiskunde een praktische opdracht maken over het driedeurenprobleem.

Dit houdt het probleem in:

Bij een tv-spel wordt de kandidaat voor een keuze gesteld. Er zijn drie deuren en achter een van deze deuren staat een prijs. Achter de beide andere deuren staat niets. De kandidaat kiest een deur. De spelleider opent nu een van de twee andere deuren en laat zien dat daar niets staat. De kandidaat mag nu opnieuw een deur kiezen. Hij kan dus bij zijn eerste keus blijven of van deur wisselen. De vraag is of het voor de kandidaat wat uit maakt of hij in tweede instantie wisselt van gekozen deur.

Wat ik aan jullie wil vragen is of jullie van deur zouden wisselen of bij je eerste keuze zouden blijven. En waarom zou je wel of niet wisselen?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!

Tahval 26-06-2002 18:41

deur 2

Joanie 26-06-2002 18:43

Het maakt niets uit. Je kans is nog steeds 1 op 3 (33%) dat je een lege deur hebt.
Persoonlijk zou ik 1 deur opzij gaan, maar dat heeft persoonlijke redenen en logica... Moeilijk uit te leggen.
Maar als je de lege deur wegstemt (in je hoofd) heb je 1 op 2 (50%) kans dat je iets wint.
Maar hoe groot is de kans... Blijft een kansspel...

trouwens, dit heb ik nooit gehad met Wiskunde (Mavo)

WolterB 26-06-2002 18:44

blijf bij mn keuze

Monica 26-06-2002 18:44

Bij dezelfde deur blijven. Mij maak je niet meer twijfelachtig dan daarvoor door na mijn eerste keuze een andere deur te openen waar niks achter zit.

Lindansje 26-06-2002 18:54

ik zou van deur wisselen en wel omdat mijn kans op een prijs dan ineens 66% is

*heeft dit al gehad met wiskunde* :D

beuk 26-06-2002 18:55

wisselen, je kans is dan iets groter.

de eerste keer dat je kiest is je kans 33%

de tweede keer 50%

geloof ik =)

Sennah 26-06-2002 18:58

wisselen..
(kansberekeningen?? :p )

DJ Incompetent 26-06-2002 19:03

als je bij dezelfde deur blijft is je kans toch ook 50%? :/

Eva* 26-06-2002 19:03

Citaat:

Lindansje schreef:
ik zou van deur wisselen en wel omdat mijn kans op een prijs dan ineens 66% is
Waarom dat?
Bij beide deuren is de kans toch 50% dat er een prijs achter ligt?

Ik zou blijven staan, omdat ik mijn keuze al had gemaakt en ik geen zin zou hebben om opnieuw na te gaan denken.

DJ Incompetent 26-06-2002 19:04

ik zou iig ook bij dezelfde deur blijven omdat ik anders zelfmoord pleeg als ie bij de deur ligt die ik verwisseld had :o

*Liene* 26-06-2002 19:34

ik zou ook bij die eerste deur blijven omdat je eerste ingeving meestal klopt (hoop je dan maar)
en als je het toch niet weet, waarom zou je dan wisselen???

Amidala 26-06-2002 19:39

zelfde keuze houden

anders ga ik mezelf daarna toch alleen maar verwijten lopen maken dat ik toch bij de eerste keus had moeten blijven, enz. (als de prijs dus toch achter de eerste keus zat, maar ik zo dom was om te wisselen)

simple creed 26-06-2002 20:43

1e keus is altijd het best.... je eerste ingeving.. daar moet je op vertrouwen!

PV 26-06-2002 20:47

bij de eerste blijven

de ballonnenman 26-06-2002 20:59

Wisselen. Weet niet meer precies waarom, maar het is zoiets dat de kans op de 2 vakjes die je niet kiest vooraf 2/3 is, en dat ook blijft, wanneer 1 van de 2 vakjes die je niet hebt gekozen geopend wordt. Want de presentator opent natuurlijk niet het deurtje met de prijs en in 2/3e van de gevallen zit de prijs in vakje 2 of 3.

Slaughterer 26-06-2002 21:58

Het goede antwoord!!

keuze uit deur 1, 2, 3: ieder 1/3 kans
keuze uit duer 1, 2: 1/2 kans

MAAR...je weet meer!

De presentator kan de deur die je in eerste instantie aanwees (1) niet openen, hij moest dus 2 of 3 openen.

Stel:
1 bevat prijs: de presentator kan willekeurig een deur openen
2 of 3 bevat prijs: de presentator kan slecht de deur openen waar de prijs niet achter staat EN die jij niet hebt aangewezen.

Hier volgt:
1 bevat prijs (geval 1):
wisselen-->geenprijs
blijven op 1-->prijs

2 of 3 bevat prijs (geval 2 en 3):
wisselen-->prijs
blijven op 1-->geen prijs

dus:
in geval 1: wisselen=geen prijs
in geval 2: wisselen=prijs
in geval 3: wisselen=prijs

oftewel:
Wisselen is in 2/3 van de gevallen positief en in 1/3 van de gevallen negatief.

Altijd wisselen dus!!

Kwestie van simpel kansberekeningetje maken :)

italianboy 26-06-2002 22:05

je kans is bij de 1e keer ook al 50 %

aangezien de quizmaster sowieso een foute deur opent, kies jer maar uit 2

ik blijf bij dezelfde..

Yellow Angel 26-06-2002 22:14

er zijn twee foute deuren en één goede.

de eerste keer heb je twee opties:

je kiest een foute deur 66%
je kiest de goede deur: 33%

de quizmaster móét een lege kast openen (anders is ie goed gek). áls je een foute deur had opent de quizmaster de andere foute deur en is de overgebleven deur dus de goede.

als je de goede deur had dan wijst de quizmaster een foute deur aan en moet je dus bij je keus blijven...

m.a.w. :

- Als je in eerste instantie een foute deur had kies je na het wisselen de goede.

- Als je in eerste instantie de goede deur had gekozen kies je na wisselen dus een foute.

- Je hebt in eerste instantie 66% kans op een foute deur en 33% kans op een goede deur.

Als je wisselt heb je dús 66% kans op het winnen van de prijs.

italianboy 26-06-2002 22:19

Citaat:

Yellow Angel schreef:
er zijn twee foute deuren en één goede.

de eerste keer heb je twee opties:

je kiest een foute deur 66%
je kiest de goede deur: 33%

de quizmaster móét een lege kast openen (anders is ie goed gek). áls je een foute deur had opent de quizmaster de andere foute deur en is de overgebleven deur dus de goede.

als je de goede deur had dan wijst de quizmaster een foute deur aan en moet je dus bij je keus blijven...

m.a.w. :

- Als je in eerste instantie een foute deur had kies je na het wisselen de goede.

- Als je in eerste instantie de goede deur had gekozen kies je na wisselen dus een foute.

- Je hebt in eerste instantie 66% kans op een foute deur en 33% kans op een goede deur.

Als je wisselt heb je dús 66% kans op het winnen van de prijs.

volgens mij klopt hier geen snars van

Slaughterer 26-06-2002 22:20

Citaat:

Yellow Angel schreef:
...
Je herhaalt mijn context, maar dan in andere woorden :rolleyes:

PV 26-06-2002 22:22

Citaat:

italianboy schreef:
volgens mij klopt hier geen snars van
idd, je houdt gewoon 2 deuren over waaruit je moet kiezen,

- of je blijft bij deur ''1''
- of je gaat voor de overgeblevene

dus 50/50

italianboy 26-06-2002 22:23

Citaat:

PV schreef:

idd, je houdt gewoon 2 deuren over waaruit je moet kiezen,

- of je blijft bij deur ''1''
- of je gaat voor de overgeblevene

dus 50/50

jepz:

bij het begin heb je 3 deuren, waarvan de quizmaster er eentje sowieso opendoet die fout is; dan heb je bij je eerste keuze al een 50/50 kans en de 2e keer weer:

dan maakt wisselen niks uit

Slaughterer 27-06-2002 08:01

zucht...mensen.
Het is kansberekening, lijkt vaak niet logisch, maar dat is het wel. Ga maar eens naar de bieb en haal een boek erover, dan zal je zien dat ik gelijk heb :rolleyes:

Mr.Oizo 27-06-2002 12:03

Eigenlijk mag je dus 2 keer kiezen. Een keer tussen 3 deuren en daarna tussen 2 deuren. Beide gevallen zijn dus te vergelijken met meerkeuzevragen. Mij is altijd geleerd (en dat heb ik in de praktijk ook vaak genoeg gedaan) dat je bij meerkeuze bij je eerste keuze te blijven als je twijfelt. Als ik dus voor deur nummer 1 kies en ook al openen ze deur waar niets achter staat, ga ik gewoon voor deur 1. Gewoon bij mijn keuze blijven.
En wat de wiskundige discussie betreft: de kans op deur 1 of 2 is gewoon hetzelfde. Wisselen beïnvloedt toch niet de grootte van de kans, maar ik denk dat ze een onderzoek houdt van: hoe is je gevoel? Hoeveel mensen van hierow die dit spel zouden spelen wisselen nog van deur en hoeveel niet? De kans op beide dingen is even groot, maar er speelt ook een andere factor mee: je gevoel om te wisselen als je twijfelt. Misschien zijn er meer mensen die wisselen of er zijn meer mensen zoals ik die bij hun eerste gekozen deur blijven. Maar de kans op een prijs blijft hetzelfde, of je nou van deur wisselt of niet. Zo zit het in elkaar.

Luca 27-06-2002 12:07

Wisselen.

citroen 27-06-2002 12:24

wisselen.

en hier staat 't wel duidelijk uitgelegd: http://home.wanadoo.nl/mcatis/3deur.htm

en hiero is een symulatie, kun je 't zelf uitproberen :D
http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/puzzels/index.html

DJ Incompetent 27-06-2002 13:08

mjah vaag, maar t is wel zo idd.

Aurora 27-06-2002 14:49

Ik zou bij mn eerste keus blijven.

Tofke_H 27-06-2002 15:34

Citaat:

marianne22 schreef:
wisselen.

en hier staat 't wel duidelijk uitgelegd: http://home.wanadoo.nl/mcatis/3deur.htm

En toch blijf ik dat onzin vinden.
Als er 1 deur wegvalt, dan blijven er 2 deuren over, dus beide 50%.

Zonder dit allemaal te weten zou ik gewoon bij mijn keuze blijven, éénmaal ik een keuze heb gemaakt, dan blijf ik ook bij die keuze. Welke invloeden er van buiten af ook komen.

Joanie 27-06-2002 15:51

Citaat:

Tofke_H schreef:

Zonder dit allemaal te weten zou ik gewoon bij mijn keuze blijven, éénmaal ik een keuze heb gemaakt, dan blijf ik ook bij die keuze. Welke invloeden er van buiten af ook komen.

U could run 4 president... :D

Paperz 27-06-2002 15:52

Citaat:

Joanie schreef:

U could run 4 president... :D

't is dat belgie een koning heeft... (of iets wat er op lijkt :p )

AlmereGirl 28-06-2002 09:24

Ik zou bij mijn eerste keuze blijven......omdat...euhm...dat mijn eerste keuze was :D

Eerste beslissing is vaak de beste

Mr.Oizo 28-06-2002 11:01

Citaat:

Tofke_H schreef:

Zo is dat, ik ben het helemaal met je eens. Dat kan toch niet dat als 1 deur wegvalt de kans op de ene deur 66% is en de kans op de andere deur 33%? Het is toch voor beiden dan 50%?
En zelf zou ik ook bij mijn eerste keuze blijven, uitgebreidere uitleg zie eerder in dit topic.

Boogie 28-06-2002 11:08

dat maakt nix uit. Het is bij de 1e gok 33 1/3% en bij de 2e gok 50%. Ik zou bij m'n keuze blijven want die bleek in 1e instantie goed ;)

Yellow Angel 28-06-2002 11:14

Citaat:

Slaughterer schreef:

Je herhaalt mijn context, maar dan in andere woorden :rolleyes:

jah. das de grap van het uitleggen van diungen aan mensen die het na de eerste keer nog niet snappen... Als je steeds alles maar in dezelfde woorden zou herhalenzou niemand het snappen...

Slaughterer 28-06-2002 12:41

Citaat:

Yellow Angel schreef:

jah. das de grap van het uitleggen van diungen aan mensen die het na de eerste keer nog niet snappen... Als je steeds alles maar in dezelfde woorden zou herhalenzou niemand het snappen...

meen je het? :rolleyes:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.