Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Als iemand op sterven lag..... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=429578)

skyscraper 02-08-2002 14:57

Als iemand op sterven lag.....

En hij ligt nog aan een apparaat dat hem ademend houdt. Maar je hebt er niets aan. Hij wordt een kaspplantje.

Zou je de stekker er uitrekken of niet???

skyscraper 02-08-2002 15:01

zal ik eerst mezelf doen.... Ik zouuuuu niet de stekker eruit halen, want ik zou denken dat hij nog beter kon worden

Barbabarbara 02-08-2002 15:08

moeilijk.. erg moeilijk.
Bij mn vader hebben we 'de stekker eruit getrokken'
pff wat klinkt dat lullig.
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Mss dat diegene zo niet zou willen leven,
maar diegene beseft dat op zo'n moment ook niet meer.
En kan dan (als 'kasplantje*kutwoord trouwens*') best een leuk, gelukkig leven hebben. Op zn eigen manier..
Wel erg moeilijk voor familie en vrienden om dat te zien, maar aan wie moet je denken, aan jezelf of aan die persoon..
Mja, zoals ik al zei.. erg moeilijk..

skyscraper 02-08-2002 15:20

wat was voor jullie dan de doorslag om bij je pa de stekker eruit te trekken?

C5C5C 02-08-2002 15:47

Ik zou het de eerste tijd volhouden dat hij/zij beter kan worden, maar als er echt geen vooruitgang meer is zou ik wel de stekker eruit trekken maar dat is pas echt naar een lange tijd.

girl18 02-08-2002 15:59

ik smeek me familie om de stekker eruit te trekken ik ga echt niet als een kasplantje leven.. sorry..

WhatEverYouWant 02-08-2002 16:26

Ik werk nu in een verpleegtehuis als vakantiebaantje, maar als ik zie hoe die mensen daar bij liggen.. daar worden ze zelf ook niet vrolijk van. Die liggen echt te wachten tot ze doodgaan!! Ik ga echt een of andere verklaring tekenen dat als ik alleen maar iedereen tot last ben en zelf helemaal niet gelukkig ben, dat ze er dan wel een eind aan mogen maken.

Maar ze denken dat er misschien ipv in 2019 in 2060 een astroide de aarde gaat raken.. dan ben ik 76.. zo zou ik wel dood willen gaan, lijkt me wel een coole dood!!

Shock 02-08-2002 16:29

ligt eraan wie het is :p

Barbabarbara 02-08-2002 17:23

Citaat:

skyscraper schreef:
wat was voor jullie dan de doorslag om bij je pa de stekker eruit te trekken?
Ik was dus 10, dus was voor mij niet echt een bewuste keuze.
Maar mn ma en ik wilde toendertijd niet dat hij als een kasplantje verder zou leven.. zo was hij niet.. hij was juist heel energiek enz.. daarom was dit beter.

Barbabarbara 02-08-2002 17:26

Citaat:

WhatEverYouWant schreef:
Ik werk nu in een verpleegtehuis als vakantiebaantje, maar als ik zie hoe die mensen daar bij liggen.. daar worden ze zelf ook niet vrolijk van. Die liggen echt te wachten tot ze doodgaan!! Ik ga echt een of andere verklaring tekenen dat als ik alleen maar iedereen tot last ben en zelf helemaal niet gelukkig ben, dat ze er dan wel een eind aan mogen maken.

Maar ze denken dat er misschien ipv in 2019 in 2060 een astroide de aarde gaat raken.. dan ben ik 76.. zo zou ik wel dood willen gaan, lijkt me wel een coole dood!!

tja.. in die mate is het idd geen tof leven..
Maar mensen die nah(niet aangeboren hersenletsel) hebben opgelopen komen soms ook in instellingen voor verstandelijk gehandicapten terecht.
Zij zitten dan altijd op een veeeeeeeeeeel lager niveau(baby, peuter, klueter) maar kunnen dan toch nog, op hun manier, een fijn, leuk, gelukkig leven hebben.
Anders dan jij en ik gewend zijn maar ok,
dat besef hebben ze dan toch niet.. en kunnen ze gelukkig zijn

Piccola 02-08-2002 17:30

Citaat:

C5C5C schreef:
Ik zou het de eerste tijd volhouden dat hij/zij beter kan worden, maar als er echt geen vooruitgang meer is zou ik wel de stekker eruit trekken maar dat is pas echt naar een lange tijd.

Secreet 02-08-2002 17:38

Ik trek er niks uit, dat is moord...

spacegirl 02-08-2002 17:44

ligt aan zijn wil....

DreamLord 02-08-2002 17:48

Jups, dan zou de stekker er uit gaan.
Ik gun niemand een wezenloos bestaan.

girl18 02-08-2002 17:48

Citaat:

Secreet schreef:
eigelijk wel ja

Barbabarbara 02-08-2002 17:50

Citaat:

Secreet schreef:
jeej, ik en mn ma hebben besloten mn pa te vermoorden
:rolleyes:

poecilotheria 02-08-2002 17:51

zo'n geval heb ik nu deze dagen heel dicht bij mij,
de vader van een vriend van mij is net overleden aan kanker (uitzaaiingen door zijn hele lijf)
hij wilde het tot het laatst uitvechten, das zijn keus de mijne zou het niet zijn........

zoiets is heel moeilijk.....

mijn oma heeft ook een half jaar in een half coma gelegen ze keek en ze lag er maar verder niks dus ze kon ook niet het bevel geven om de stekker eruit te trekken, als ze het kon zou ze dat wel gedaan hebben dat weet ik zeker, je bent machteloos als de persoon het zelf niet kan zeggen want als je dan de stekker eruit trekt draai je de bak in.

girlmetwijdebroeken 02-08-2002 18:12

Ik weet niet, ligt heel erg aan de situatie..
Volgensmij zou ik niet durven beslissen en de heletijd blijven hopen dat ie weer tot leven komt (lees je wellus na 20 jaar in coma weer wakker)

Balance 02-08-2002 18:31

bij een coma oid niet, diegene kan dan altijd nog (na weet ik veel hoeveel jaar, bijkomen)
bij zware hersenbeschadiging en hersendood dan wel.
maar ligt d'r idd ook aan wie het is en hoe diegene was

skyscraper 02-08-2002 19:07

Citaat:

girl18 schreef:
ik smeek me familie om de stekker eruit te trekken ik ga echt niet als een kasplantje leven.. sorry..
Het is meer de vraag of JIJ bij iemand de stekker eruit zou trekken... Bij Je vader of moeder bijvoorbeeld

skyscraper 02-08-2002 19:08

Citaat:

Secreet schreef:
Maar als je hem hiermee uit zijn lijden kan verlossen? Kan je dit wel zien als moord dan. Vind ik echt een beetje raar.

Shock 02-08-2002 19:10

Citaat:

Secreet schreef:
jah, maar als je kat ziek is en je geeft hem een spuit is het net zo goed moord...
je kunt iemand nog wel een tijdje laten lijden, maar ik denk dat je daar niemand een plezier mee doet

Paulaah 02-08-2002 19:11

Ehm.. ligt eraan wie het was..
in iedergeval zou ik wel willen weten of hij nog kan praten.. nog kan communiceren op wat voor manier dan ook bijvoorbeeld in je handen knijpen ofzo....
zo niet?
goed afscheid nemen en dan trek ik de stekker eruit..

skyscraper 02-08-2002 19:25

Citaat:

Shock85 schreef:

jah, maar als je kat ziek is en je geeft hem een spuit is het net zo goed moord...
je kunt iemand nog wel een tijdje laten lijden, maar ik denk dat je daar niemand een plezier mee doet

ben ik mee eens

Roozie 02-08-2002 20:04

Citaat:

Barbabarbara schreef:

lekker kut voor je om dit te lezen

ik ken de situatie.. zelf niet meegemaakt, maar het lijkt me de moeilijkste beslissing om te maken

het mag niet, maar het is wel het beste

niet doorleven dus

Mr.Oizo 03-08-2002 15:23

Tuurlijk niet.

REIE 03-08-2002 15:27

Citaat:

Secreet schreef:
Ik trek er niks uit, anders word ik beschuldigd van moord...

REIE

simple creed 03-08-2002 17:14

ik blijf altijd dat kleine beetje hoop houden en ik zou die stekker er dan ook absoluut niet uittrekken..... Je gooit toch een stukje leven weg... en je weet nooit 100% zeker dat het een 'kasplantje' wordt. Mijn buurjongen hadden ze hersendood verklaard na een ongeluk halverwege de 3e klas... halverwege de 4e kwam ie weer in de klas (mavo) en haald zijn examen op allemaal D. Ik bedoel dus maar dat de dokters het ook wel eens fout hebben..... En daar geloof ik dan in

snoopy 03-08-2002 17:33

toen mijn vader in coma lag, hebben we de "stekker eruit getrokken" (nou ja, wij dus niet, maar de dokters...). Hij zou sowieso doodgaan. Ik vind dat geen moord. Sterker nog, je houdt niet de plaats bezet op de intensive care voor mensen die nog wél een kans hebben.

Oh ja, mijn vader lag aan de beademing, maar hij kon nog wel zelf ademen. Dus hij is niet gestikt, oid.

snoopy 03-08-2002 17:34

Citaat:

simple creed schreef:
ik blijf altijd dat kleine beetje hoop houden en ik zou die stekker er dan ook absoluut niet uittrekken..... Je gooit toch een stukje leven weg... en je weet nooit 100% zeker dat het een 'kasplantje' wordt. Mijn buurjongen hadden ze hersendood verklaard na een ongeluk halverwege de 3e klas... halverwege de 4e kwam ie weer in de klas (mavo) en haald zijn examen op allemaal D. Ik bedoel dus maar dat de dokters het ook wel eens fout hebben..... En daar geloof ik dan in
soms weet je het wel zeker.

snoopy 03-08-2002 17:35

Citaat:

Roozie schreef:

lekker kut voor je om dit te lezen

ja, idd. Voor mij ook. Mensen, oordeel alsjeblieft niet zo hard. Het is echt niet fijn als je moet lezen dat mensen vinden dat je je eigen vader hebt vermoord...

BBEM 03-08-2002 18:34

als die persoon erom vraagt en er is geen enkele verbetering mogelijk ... dan is de keuze niet al te moeilijk meer

Milk 03-08-2002 18:38

Citaat:

simple creed schreef:
en wat als die persoon al die jaren dus maar een beetje in leven wordt gehouden terwijl je maar blijft hopen dat ie bijkomt? Is dat niet egoïstisch van jouw kant?
Verder wordt het vaak wel in een wilsbeschikking gezet wat de persoon wil, dus dan heb je niets te hopen.
En wat er met je buurjongen gebeurde is denk ik wel zeldzaam.

Barbabarbara 03-08-2002 21:04

Citaat:

snoopy/mamo schreef:

ja, idd. Voor mij ook. Mensen, oordeel alsjeblieft niet zo hard. Het is echt niet fijn als je moet lezen dat mensen vinden dat je je eigen vader hebt vermoord...

Idd niet tof om te lezen,
maar k zal het onthouden, k(en mn ma, mag de eer niet voor mezelf houden) heb(ben) mn pa vermoord.
Maar wat ik zeggen wilde, de mensen die dit zeggen, zijn zeer waarschijnlijk ook de mensen die nooit zelf voor zo'n keuze heben gestaan bij iemand waarvan ze houden.
Dus neem ik hun opmerkingen ook niet serieus.
Ik hoop dat ze nooit iemand hoeven te verliezen :rolleyes: en dus nooit voor die keuze komen te staan.

Lethalis 03-08-2002 21:14

Citaat:

Barbabarbara schreef:
maar k zal het onthouden, k(en mn ma, mag de eer niet voor mezelf houden) heb(ben) mn pa vermoord.
:(

Als ik ooit voor de keuze kom te staan, doe ik hetzelfde. Ik vind het sowieso zonde voor iemand om het laatste deel van zijn leven in zoiets als een ziekenhuis door te brengen. Dat gun ik niemand.

De beste dood lijkt me als je ooit 's avonds niets vermoedend naar bed gaat en nooit meer wakker wordt (y)

miro 03-08-2002 21:19

Iemand de rest van zijn leven laten leiden, dat is pas erg. Dan zou ik nog liever iemand "vermoorden". Mensen willen zo niet leven.

snoopy 04-08-2002 10:15

oh ja, trouwens, wij hebben die beslissing niet eens genomen. Laten we het ziekenhuis maar aanklagen, ofzow.

girl18 04-08-2002 12:38

Citaat:

Barbabarbara schreef:

heeft je vader aan mee gestemd ja of nee.?

ja dan is het geen moord
NEE dan is het brute moord..

girl18 04-08-2002 12:39

Citaat:

skyscraper schreef:

Het is meer de vraag of JIJ bij iemand de stekker eruit zou trekken... Bij Je vader of moeder bijvoorbeeld

nee ik doe niet aan moord op die manier.. :p

girl18 04-08-2002 12:44

Citaat:

Barbabarbara schreef:

Idd niet tof om te lezen,
Maar wat ik zeggen wilde, de mensen die dit zeggen, zijn zeer waarschijnlijk ook de mensen die nooit zelf voor zo'n keuze heben gestaan bij iemand waarvan ze houden.
Dus neem ik hun opmerkingen ook niet serieus.
Ik hoop dat ze nooit iemand hoeven te verliezen :rolleyes: en dus nooit voor die keuze komen te staan.

wat lul je nou kerel.. mijn oma heeft ook op het randje van de dood gelegen.. en toen wou ik het ook niet en ik hield veel van het mens.. en zij wou het ook niet.. maar als ze het wel wilde had ik er nog over nagedacht maar als ze het niet wilde doe ik het niet sorry

snoopy 04-08-2002 13:34

Citaat:

girl18 schreef:

wat lul je nou kerel.. mijn oma heeft ook op het randje van de dood gelegen.. en toen wou ik het ook niet en ik hield veel van het mens.. en zij wou het ook niet.. maar als ze het wel wilde had ik er nog over nagedacht maar als ze het niet wilde doe ik het niet sorry

nee, wat lul jìj nou?! Mijn vader heeft een hartaanval gehad, en z'n hersenen hebben langer dan 5 min. zonder zuurstof gezeten. Toen kon hij dus niets meer. Geloof me, ik ben er kapot van dat mijn vader er niet meer is. Maar wat heeft het voor zin om hem dan aan de beademing te laten liggen?! Er is een gigantisch plaatsgebrek op de intensive care, en m'n vader kon helemaal niet meer beter worden. En ik vind het echt belachelijk dat jij zegt dat m'n moeder, broertje en ik m'n vader vermoord hebben. Hoe durf je dat echt tegen iemand te zeggen?!

snoopy 04-08-2002 13:35

Citaat:

girl18 schreef:

heeft je vader aan mee gestemd ja of nee.?

ja dan is het geen moord
NEE dan is het brute moord..

en als iemand niet meer kan stemmen? In diepe coma ligt, waaruit hij niet meer wakker kan worden?

Shock 04-08-2002 13:38

hallow girl18 kan het een beetje minder.... oordeel eens effe wat minder snel, met zulke opmerkingen maak je geen vrienden

girl18 04-08-2002 14:24

Citaat:

snoopy/mamo schreef:

nee, wat lul jìj nou?! Mijn vader heeft een hartaanval gehad, en z'n hersenen hebben langer dan 5 min. zonder zuurstof gezeten. Toen kon hij dus niets meer. Geloof me, ik ben er kapot van dat mijn vader er niet meer is. Maar wat heeft het voor zin om hem dan aan de beademing te laten liggen?! Er is een gigantisch plaatsgebrek op de intensive care, en m'n vader kon helemaal niet meer beter worden. En ik vind het echt belachelijk dat jij zegt dat m'n moeder, broertje en ik m'n vader vermoord hebben. Hoe durf je dat echt tegen iemand te zeggen?!

IK ZEG NIET DAT JULLIE HEM VERMOORD HEBBEN
jezus he..
ik zeg alleen mijn mening en als jullie daar niet tegen kunnen fuck dan off

girl18 04-08-2002 14:25

Citaat:

Shock85 schreef:
hallow girl18 kan het een beetje minder.... oordeel eens effe wat minder snel, met zulke opmerkingen maak je geen vrienden
wil ik dat dan.? nee.. ik geef mijn mening ook al is me vader doodziek ik doe het niet mijn ma of wat dan ook doen het maar ik niet..

snoopy 04-08-2002 15:03

Citaat:

girl18 schreef:

IK ZEG NIET DAT JULLIE HEM VERMOORD HEBBEN
jezus he..
ik zeg alleen mijn mening en als jullie daar niet tegen kunnen fuck dan off

:confused: huh? Dat zei je toch juist wel? Als je vader er geen zeggenschap in heeft gehad is het brute moord... volgens mij zei je dat.

Shock 04-08-2002 15:09

Citaat:

snoopy/mamo schreef:

:confused: huh? Dat zei je toch juist wel? Als je vader er geen zeggenschap in heeft gehad is het brute moord... volgens mij zei je dat.

dit is weer zo'n typisch voorbeeld van iemand die per se iets wil zeggen, maar zichzelf onwijs tegenspreekt...

snoopy 04-08-2002 15:16

Citaat:

Shock85 schreef:

dit is weer zo'n typisch voorbeeld van iemand die per se iets wil zeggen, maar zichzelf onwijs tegenspreekt...

je bedoelt haar toch, en niet mij? Of wel?

Shock 04-08-2002 15:23

Citaat:

snoopy/mamo schreef:

je bedoelt haar toch, en niet mij? Of wel?

die girl18.... ik lees toch echt een beschuldiging van moord, en later opeens weer niet meer :confused:

Gothic 04-08-2002 16:14

Ja, als ik wist dat die persoon dat wilde

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.