![]() |
(weet ni waar het te posten) Hoe vervang je een achterwiel van een fiets
nou?
ik ben ook nog aan het twijfelen of ik heel het wiel ga vervangen of alleen de band. ik heb er gisterenavond nog een paar kilometer mee gereje toen ie al plat stond. (klapband, dat was stoer :D nog nooit gehad) en nu wou ik dus vanmorgen alles maken, maar ik vraag het maar eerst ff voor ik hem helemaal verkloot, tis zo'n fijne fiets. iemand tips? |
heb je al naar de fiets gekeken voordat je je deze vraag stelde? zoja, laat het een fietsenmaker doen
zoniet, kijk naar die fiets en denk wat logisch na :) |
Bedoel je alleen de band (binnenband of ook buitenband?) of bedoel je echt de (stalen) velg?
|
ja heb ik al gedaan, maar die ketting hangt daar aan he, ik weet ni of ik dat dan gewoon mag losvijzen
fietsenmakers zijn uitsgesloten, ik vind nog goeiekoper een nieuwe fets |
Citaat:
|
Naja, het wiel haal je er uit door alles los te draaien (wielmoeren, rem) en dan het wiel naar voren (richting het stuur) te meppen zodat idd de ketting er van af gaat en je het wiel naar boven kan trekken.
|
in de ketting zit 1 schakel, die je open kunt maken. 1 zijkant van de schakel kun je er met een kleine schroevendraaier af wippen, dan trek je zo de schakel tussen de ketting uit en kun je de ketting lostrekken
|
Citaat:
|
Citaat:
dat klinkt risicovol :) |
Citaat:
Op mijn manier gaat de ketting er wel af en kan je 'm er ook weer omleggen |
wiel naar boven? daar zit toch het rek? of gewoon uit hengeltje lichten?
maakt het iets uit dat het een achteruittraprem is? |
Hendeltje? Mijn (gewone) fiets heeft geen hendeltje. Alsie die wel heeft is het helemaal makkelijk. En de terugtraprem zie je in de vorm van een ijzeren staafje die aan je frame is vastgeschroefd, die moet je ff losdraaien. En dan dus het wiel naar voren slaan, zodat de ketting van het tandwiel gaat. En dan kan je hem er uit lichten.
|
ok dat klinkt prachtig dan gaat ik dat nu ff doen
als het mislukt is het jullie schuld :p |
ok dit wordt een domme vraag, maar is het naarbovenlichten als ie onderstebovenstaat? want als ik dat gewoon doen en dan het wiel eruit dan valt ie om natuurlijk. pfrt ik denk te veel na
|
ja duh :p
hoe het wiel kan dan maar 1 kant op en je moet 'm idd eerst ondersteboven zetten :p |
NOU
LEG HET DAN OOK NORMAAL UIT HE :mad: :) :p thx, *likje* |
aargh kloteding, 14 is te groot en 15 is te klein :mad:
ik laat het gewoon doen :) |
Citaat:
en wielmoeren hebben maatje 15... |
ok omgekeerd dan
maar het past toch niet ném |
Ga naar de fietsenmaker zou ik zegge :D
|
Naar de fietsenmaker brengen...
|
als je een beetje technisch bent zou ik het gewoon proberen, voordat je gaat beginnen even goed kijken hoe alles zit en dan alles weer precies opdezelfde manier dichtbouwen. ik dacht eerst ook wat een klote klus maar was er uiteindelijk een half uurtje met bezig
|
Bij terugtrapremmen moet je niet vergeten het uitsteeksel van de rem ook los te maken. Deze zit net voorbij de moer waarmee het wiel vastzit, vast aan je frame.
|
Citaat:
ik moet alleen nog ergens gereedschap zien te vinden ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46. |