Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   negerzoenen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=429885)

kastdeur 02-09-2002 16:13

negerzoenen

discriminatie?

Elysium Dream 02-09-2002 16:16

Nee want het woord neger is ook niet discriminerend.

WolterB 02-09-2002 16:31

nee, deze naam is een ingeburgerde productnaam die niet opeens veranderd kan worden en aangezien (voorzover ik weet) nog nooit een neger een aanklacht heeft ingedient tegen de naam negerzoenen zal het wel goed zijn zo:p

Gonzo 02-09-2002 16:34

Hoe wil je ze dan noemen? "Chocolade-koekjes-met-slagroom-schuim" erin?

Zelfde geldt voor de jodenkoeken...

Yohst 02-09-2002 16:46

negerzoenen roels gewoon, Dickmans zuigt :p

MORTICIA 02-09-2002 17:06

*jum* *jum* :p

Boogie 02-09-2002 17:45

Er is wel een merk dat zijn naam heeft aangepast, omdat het mogelijk racistisch zou kunnen zijn. Maar ik vind het onzin. Als de negers zich hierdoor gediscrimineerd zou voelen, zou het een beetje kinderachtig zijn.

Frida 02-09-2002 18:48

Vind het wel charmant ...

zie je het al voor je? Belgjeszoentjes :p

Paulaah 02-09-2002 18:52

Neej ik denk niet dat het discriminatie is.. Zo kan je overal wel een probleem van maken.. zoals al eerder werd gezegd, tis gewoon een productnaam...

Screenager 02-09-2002 18:56

Negerzoenen zijn toch lekker? :)
Zou dan positieve discriminatie zijn ;)

Roos 02-09-2002 19:12

Nee absoluut niet. Het woord "negerzoen" bestond allang voordat het woord "neger" als discriminerend werd gezien (de laatste jaren is het woord echt verboden, lijkt het wel)

schuldige omstander 02-09-2002 19:35

Citaat:

rosi schreef:
Nee absoluut niet. Het woord "negerzoen" bestond allang voordat het woord "neger" als discriminerend werd gezien (de laatste jaren is het woord echt verboden, lijkt het wel)
bestaan negerzoenen dan al meer dan 300 jaar? Want ik neem aan dat de afrikanen het destijds niet echt een eer vonden om neger te genoemd te worden

schuldige omstander 02-09-2002 19:36

ik vind een negerzoen trouwes niet discriminerend

BendeBen 02-09-2002 19:41

Citaat:

rosi schreef:
haha "neger" discriminerend?
net als "turk" en "marokkaan" zeker? :rolleyes:

kom op zeg
ze noemen zichzelf ook "nigga" en tegen mij zouden ze "whiteman" zeggen
dan ga ik toch ook niet huilen?

Screenager 02-09-2002 20:37

Jah.. het is pas discriminerend als het in negatieve context wordt gebruikt :)

Shock 02-09-2002 21:21

Tegenwoordig wordt iets al discriminatie genoemd als het nog maar lijkt dat het woord discriminerend gebruikt zou kunnen worden. Is het begrip 'blanke' dan ook discriminerend?

nare man 02-09-2002 22:00

Wat een gelul zeg.

Als je iemand aanspreekt met Turk of Marokkaan, was is dan het verschil met iemand aanspreken met Nederlander? Is dat niet discriminerend? Het woord 'neger' is gewoon een neutrale aanduiding voor iemand van het negroïde ras, niets meer en niets minder. Woorden als 'nikker', 'roetmop' of 'zwartje' zijn discriminerend. Een woord als 'blanke' wordt toch ook niet als beledigend ervaren? Mensen zijn altijd zo panisch.

maar 03-09-2002 04:47

Citaat:

nare man schreef:
Wat een gelul zeg.

Als je iemand aanspreekt met Turk of Marokkaan, was is dan het verschil met iemand aanspreken met Nederlander? Is dat niet discriminerend? Het woord 'neger' is gewoon een neutrale aanduiding voor iemand van het negroïde ras, niets meer en niets minder. Woorden als 'nikker', 'roetmop' of 'zwartje' zijn discriminerend. Een woord als 'blanke' wordt toch ook niet als beledigend ervaren? Mensen zijn altijd zo panisch.

Omdat het neger-zijn lang als iets negatiefs werd gezien, heeft dat woord een negatieve bijklank gekregen. In Nederland staan Nederlanders beter bekend dan Turkse mensen, en dus roept 'Nederlander' geen, maar 'Turk' wel negatieve associaties op. Bij mij in ieder geval..

Negerzoenen moeten overigens gewoon negerzoenen blijven heten. Het zijn geen dingen die mensen vies vinden of verafschuwen, en dus is het imo niet discriminerend. Hetzelfde geldt voor jodenkoeken e.d

kastdeur 03-09-2002 09:43

Citaat:

maar schreef:

Omdat het neger-zijn lang als iets negatiefs werd gezien, heeft dat woord een negatieve bijklank gekregen. In Nederland staan Nederlanders beter bekend dan Turkse mensen, en dus roept 'Nederlander' geen, maar 'Turk' wel negatieve associaties op. Bij mij in ieder geval..

Negerzoenen moeten overigens gewoon negerzoenen blijven heten. Het zijn geen dingen die mensen vies vinden of verafschuwen, en dus is het imo niet discriminerend. Hetzelfde geldt voor jodenkoeken e.d

je zou het ook anders kunnen bekijken:

eten is ondergeschikt aan de mens, door eten naar een bepaalde groep mensen te vernoemen zou je kunnen denken dat die bepaalde groep mensen ondergeschikt is aan degene die dat voedsel comsumeren

tjah ik vind het ook bull, maar men zou het zo wle op kunnen vatten...

SpeedGerard 03-09-2002 09:50

Citaat:

Gonzo schreef:
Hoe wil je ze dan noemen? "Chocolade-koekjes-met-slagroom-schuim erin?"

Heeeeeeej!! Dat zou eens een leuke naam zijn! :p :p :D :D :D
"Chocolade-koekjes-met-slagroom-schuim erin!"

Hoe gaan we de jodekoeken dan noemen?? :confused: :confused:

Greets Gerard

mad operator 03-09-2002 11:12

Wat is er nou weer mis met negers zoenen?

Roos 03-09-2002 11:15

Citaat:

schuldige omstander schreef:
bestaan negerzoenen dan al meer dan 300 jaar? Want ik neem aan dat de afrikanen het destijds niet echt een eer vonden om neger te genoemd te worden
Je merkt toch dat veel woorden de laatste jaren echt "verboden" zijn. Vat mijn opmerking toch niet te letterlijk op, je snapt m'n punt toch? :rolleyes:

Denise84 03-09-2002 13:58

oeh daar heb ik nu eigenlijk wel zin in!! dadelijk even naar de winkel fietsen.. :)

Waar is die naam eigenlijk op gebasseerd?? Hoe verzinnen ze dat nou?? Neger = bruin = chocolade, zoenen = ??? :S

DarkRaven 03-09-2002 14:01

negerzoenen zijn echt goor!

het is niet discriminerend, anders zou het wel verboden zijn....

Fleurop 03-09-2002 14:34

negerzoenen!!!! LEKKER!!!! hmmmmmm
discrimenerend? Nee, maar wel lekker :p

Rufus 03-09-2002 14:58

negerzoenen kunnen toch heel erg lekker zijn?

Havock 03-09-2002 15:13

Citaat:

Gonzo schreef:
Hoe wil je ze dan noemen? "Chocolade-koekjes-met-slagroom-schuim" erin?

allochtonenzoen?

oh nee, allochtoon is te negatief.

multiculturele zoen.

)Vampje( 03-09-2002 16:30

Wat maakt het uit? Die dingen zijn gewoon lekker!!
Ik bedoel negerzoenen, geen negers. Duh.

schuldige omstander 03-09-2002 16:31

Citaat:

rosi schreef:

Je merkt toch dat veel woorden de laatste jaren echt "verboden" zijn. Vat mijn opmerking toch niet te letterlijk op, je snapt m'n punt toch? :rolleyes:

ik merk de laatste jaren dat iedereen gewoon roept wattie denkt, maar snap je punt.

DJ Incompetent 03-09-2002 18:08

ghehe :p

fatuhhhhhhhhhhhhh *neger is*

NERD 03-09-2002 18:30

Er zijn toch ook van die "aksiegroepen" geweest die de zwarte pieten rond 5 december racistisch vonden omdat die de hulpjes van de grote blanke man waren? Ze hadden als oplossing dat de pieten in alle kleuren van de regenboog geschminkt dienden te worden (lekker realistisch, hoe leg je dat uit aan een kind van 4: die meneer heeft hele vieze pepernoten gegeten en daarom is zijn gezicht zo groen).
Maar misschien wel een goed idee ter vervanging van de negerzoenen: een doos met lekkere regenboogzoenen. Of zullen de smurfen dan weer gaan klagen over de blauwe exemplaren??

NERD 03-09-2002 18:31

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Hongaarse Goulash van Unox... 't is een schande, en dat is het...

Wijze vrouw 03-09-2002 18:49

Citaat:

NERD schreef:
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Hongaarse Goulash van Unox... 't is een schande, en dat is het...
:rolleyes:

Mr.Oizo 03-09-2002 21:12

Tuurlijk nie :rolleyes:

Piccola 04-09-2002 16:48

:rolleyes:

Havock 04-09-2002 20:17

leuk, ik doe ook mee

:rolleyes: :rolleyes:

altijd baas boven baas.

kastdeur 04-09-2002 20:31

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

yeah baby yeah :o

Havock 04-09-2002 21:05

Citaat:

ikheetfroukje schreef:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

yeah baby yeah :o

breng me niet in de verleiding.......

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.