![]() |
Wat vinden jullie een erger vooroordeel/generalisatie
als iemand bijvoorbeeld zegt:
het is algemeen bekend dat joegeslaven/tjechen/russen ( mensen uit oostblok) veel sneller en gemakkelijker nederlands leren dan Marokkanen OF Dat is niet waar, want ik deed ooit eens mee aan een spellingswedstrijd en toen won een marokaanse make your choice ( en ja keuze betekend KIEZEN) |
Lijkt me de eerste. :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Technisch gezien is het allebei generalisering..
|
De 2e... er word aangenomen dat 1 persoon representatief is voor de hele bevolkingsgroep.
De 1e gaat over het algemeen... dat is al wat minder definitief.. nog steeds erg generaliserend natuurlijk..maar valt waarschijnlijk wel te onderbouwen met feiten. |
Citaat:
|
vooroordeel zijn t geen van beiden
als je de eerste stelling met feiten kunt onderbouwen van een groot onderzoek bijvoorbeeld, is t geen generalisatie... t maakt wel onderscheid, maar ja, niet iedereen is nu hetzelfde... en er wordt ook niet in gezegd dat dat voor álle marokkanen geldt.... de 2e generaliseert wel heel erg... |
de 2e, idd omdat er één persoon voor de hele groep zal gelden (is wat er wordt gezegd), wat natuurlijk bullshit is
|
Alle appels en peren nog an toe...maar goed:
Hoewel de 2e nogal simpel is, vind ik de 1e toch wel de "ergste". Het argument dat iets algemeen bekend is zegt mij namelijk helemaal niets, die 2e heeft dan tenminste nog met eigen ogen gezien dat het vooroordeel in ieder geval voor 1 persoon niet opgaat... |
Probeer eerst is uit te leggen wat het verschil nou precies is...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21. |