![]() |
Spreek jij ook vaak in koninklijk meervoud of in collectief vorm?
Zoals the borg in star trek?
behoor jij tot een collectief, en mag je namens hun spreken? ( bv studentenvereniging, stamgastencafe, sportclub, klasgenoten) of doe je het wel eens ongeoorloofd? |
nee, wat dat betreft ben ik een echte ego-tripper, ik heb met niemand wat te maken...
|
Citaat:
Trouwens, juist dan zou je in koninklijk meervoud moeten spreken. |
Citaat:
|
alleen als we iets belangrijks over onszelf te vertellen hebben.
|
ik probeer zo veel mogelijk namens mezelf te spreken, lukt niet altijd, maar dat is ook meestal neit zo heel erg
|
Ja eigenlijk wel :D:D:D Het begon als een geintje (toen we met Grieks over de pluralis maiestatis leerden :p) maar nu zit het eigenlijk standaard in mijn taalgebruik...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
IK spreek voor mezelf, hooguit een keer voor een beperkt aantal (2?:p) mensen ....
|
ik spreek alleen voor mezelf
|
Citaat:
|
Ik spreek regelmatig in koninklijk meervoud...
Als je zoveel aan Grieks hebt, waarom heb je dan Latijn? |
Citaat:
(nou ja... *merkt nu al hoe simpel naamvallen lijken in het Duits/Frans terwijl de rest v/d klas er moeite mee heeft om het te begrijpen* Toepassing is een ander verhaal... :o) |
Als voorzitter van de Leerlingenraad (ja, ik wil ff opscheppen :rolleyes: ) ontkom ik dr niet aan om voor 'de groep' te spreken
Maar meestal spreek ik voor mezelf.... |
wij zijn altijd bescheiden genoeg om in enkelvoud te spreken...
en wij spreken nooit voor anderen, net zoals onze vrienden :) :p ;) |
Citaat:
ja idd, tis handig voor naamvallen :) |
Citaat:
|
ehm ja, maar dan is et meestal niet serieus bedoeld :)
|
ik spreek voor ons bedrijf
|
Citaat:
vergeten, ikke ook jah :D |
Ik spreek voor mezelf! :p
|
Ik spreek voor mezelf, alleen mijzelf. Als ik namens anderen ga spreken, levert dat geheid problemen op en dus doe ik dat niet.
Ripper |
Owja, wij, de Konining de Nederlanden spreken ook altijd in meervoud als we het over onszelf hebben :rolleyes:
|
Mij is opgevallen dat sporters, en dan vooral Formule 1-coureurs, fanatiek de ik-vorm ontwijken. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze in dienst rijden van een team, en dat het individuele belang altijd onderschikt is aan het belang van het team enzo. Maar het levert rare situaties op. Ook als gevraagd wordt naar persoonlijke ervaringen hebben ze het over wij ('obviously we had a good race, we're happy that we've made it to the finish').
|
Dat doen wij nooit.
|
Dat doek alleen als we een som moeten maken van wiskunde ofzo. K kan r niets aan doen
|
Citaat:
|
Nee, ik heb het altijd alleen maar over mezelf. Een echte ego-tripper dus.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23. |