![]() |
Tutoyeren in brieven van bedrijven, wat vinden jullie?
Ik kom bij dit topic omdat mijn pa vandaag iets kreeg van O2 over hun dekking ofzo, maar nu zat ik heel vluchtig die brief door te lezen en dat boekje erbij en het viel me op dat alles met jij en je gedaan was. Ik vond dat best stom overkomen en ik vind dat ze hun klanten aan moeten spreken met u, wat vinden jullie?
|
neej, vind ik niet. Lekker informeel houden.
|
het ligt er puur aan wat de doelgroep van het desbetreffende bedrijf is.
Is het bedrijf vooral gericht op jongeren dat wordt er sneller gebruik gemaakt van je/jij. Bij de volwassene doelgroep zie je in 99% van de gevallen dat in brieven wél getutoyeerd wordt. O2 zal zich wel vooral op jongeren richten en daarom je/jij in de brieven gebruiken. Maar ik vind het niet horen dat ze dit doen. |
Tis net Veronica, je komt binnen en het is meteen 'jij'
ach...t hangt nogal van de doelgroep af, t komt idd wel vreemd over |
Ik kan me er kapot aan ergeren. Voor een bedrijf ben jij een vreemde en dan mogen ze je niet tutoyeren.
|
Ik houd er niet van, ik vind het echt irritant. Van die popi-jopi bedrijfjes doen het. Ben ook bijvoorbeeld, jij mag dit jij mag dat. Bah.
In mijn geval dus lekker formeel houden. |
ik heb er een hekel aan
ook als mensen gelijk zeggen: "zeg maar jij hoor" of "noem me maar gewoon jan" terwijl ik zon persoon helemaal niet ken |
slaat nergens op.
alsof ze je niet eens respecteren als klant. als een van onze klanten zegt dat ik hem/haar met je of jij mag aanspreken doe ik dat alsnog niet. dat is niet professioneel... |
ten alle tijden U
|
Citaat:
Ik vind het niet erg professioneel overkomen. |
Ik vind het schandalig, niet professioneel inderdaad, en ook niet beleefd. Net als de IKEA, waar ze ook iedereen met je en jij aanspreken (n).
|
Ja, of BEN, die kan er ook wat van....maar ja, bij IKEA interesseert het me weinig.....ik zou liever zien dat ze die meubels zelf in elkaar schroeven :mad: *gefrustreerd kijk*
|
Ik vind het heel irritant als bedrijven je en jij zeggen...maar het is nog irritanter als de klanten jouw (als verkoper) tutoyeren. Daar kan ik dus écht niet tegen! Voor onbekende ben ik gewoon een U, geen je en jij, en al helemaal geen 'jongetje' :mad:
|
Tutoyeren hoort helemaal niet bij bedrijven, dat staat erg onprofessioneel.
|
Ik vind het idd een btje onprofessioneel,
ze kennen je niet eens oid. Mja, t hangt idd ook wel van de doelgroep af.. |
Een bedrijf als o2 richt zich vooral op jongeren en heeft zelf een jong imago. Niet zo gek dus dat ze je en jij in hun brieven zetten. Voel jij je meer aangesproken als er U stond? Ik niet. Ik vind t juist goed dat ze je en jij zeggen, ze spreken de mensen aan die ze nodig hebben. Je pa zal zich waarschijnlijk niet aangesproken voelen, aan hem hebben ze dan ook geen boodschap.
In de bedrijven waar ik gewerkt heb werd er alleen bij goede relaties getutoyeerd. Maar dat is omdat t een bedrijf is met een oudere doelgroep en oudere relaties. |
Citaat:
Ben vind ik de ergste van het stel, vreselijk hoe die communiceren. |
Nu vind ik het niet zo heel erg meer als ze me met 'mevrouw' en 'u' aan spreken, maar een jaar of 4 terug vond ik het vreselijk. In brieven ed vind ik het wat anders dan in bv. een gesprek ofzo. In ziekenhuizen is het ook 'mevrouw dit, mevrouw dat'...dat vind ik dus wel vreselijk, maar goed.
|
Ik wens toch wel met "u" aangesproken worden door bedrijven. Ook in winkels als ik geadviseerd word. "Je" staat zo kinderachtig, alsof ik nog een klein kind ben.
Nou ja, bij nieuwsbrieven van CJP zeggen ze ook "je", dat is ook een doelgroep tm 26 jaar. Dat vind ik wel kunnen. |
Tutoyeren in zakelijke brieven is onbeleefd. Niet alleen omdat je een vrijwel anonieme zakelijke relatie met 'u' hoort aan te spreken, maar ook omdat de klant daar meestal niet van gediend is. Zo wens ik bijvoorbeeld niet aangesproken te worden alsof ik een goede bekende ben, aangezien het om een verhouding gaat waarin afstand gepast is.
|
Citaat:
*voelt zich heel volwassen* |
Citaat:
|
niet goed: O2 is bedrijf dat onde rfinanciele voorwaarde een contract heeft met particulier:moet formeel blijven
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.