![]() |
Stelling: MEER rotondes en MINDER "gewone" kruispunten.
Eens/Oneens? Met gewone kruispunten bedoel ik bijvoorbeeld kruisingen waar twee voorrangswegen of wegen waar het normaliter altijd druk is elkaar kruisen en er eventueel stoplichten staan.
Ik ben het hier mee eens. Rotondes zorgen voor meer doorstroming in het verkeer en de voorrangsregels zijn heel simpel: verkeer voorlaten dat er al op zit. Tis tenminste beter dan kruispunten waar je soms zit te wachten voor noppes totdat een lichtje op groen spingt en waardoor de kans op filevorming veel groter is. Is meer tijdverdoening. Wel vind ik dat dit soort dingen niet motten gebeuren bij voorrangswegen en kleine zijstraatjes, das overbodig en ook niet waarbij minstens 1 van de 2 wegen die elkaar kruisen 3 of meer rijbanen heeft, dat wordt wel een chaos. Dus motten we het binnen de perken hoden, maar dan blijven nog veel meer gewone kruisingen over die veranderd kunnen worden in rotondes. Lijkt me veel beter. BTW: op gewone kruispunten gebeuren nog steeds meer ongelukken dan op rotondes, dus de kans op ongelukken wordt ook nog eens kleiner. En nu jullie mening. Laat maar komen! |
(y)
|
rotonds zijn: (n)
mensen die daarop rijden twijfelen bij veel dingen die ze doen, geven de verkeerde mensen voorrang, word een zooitje.. |
ik vind ze opzich wel beter dan kruispunten. Maar ze moeten dan wel goed gemaakt zijn, dus met ruim verhoogd midden zodat je de overkant niet ziet (dat is dus met name voor auto's)
|
rotondes vind ik best klote omdat niemand weet wat ie nou moet doen : voorrang geven of doorrijden ( met niemand bedoel ik niet iedereen maar de gemiddelde rotondeganger )
bij ons in dr88 hebben ze laatst bij heel veel kruispunten alle stoplichten weggehaald en er gewoon een soort van 'verkeersplein'van gemaakt , dat betekent voor de autos dat ze even iets langzamer moeten rijden en voor de fietsers dat ze lekker door kunnen jakkeren! dit werkt heel goed!! |
Ik vind rotondes prettig om te rijden, maar ik heb ook niks tegen op stoplichten. Ik voel me altijd erg veilig bij stoplichten, want ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand door rood licht reed. In Drachten, de plaats waar ik het vaakst (met de auto) kom en ik dus het meest van weet, zijn ze nu zowat alle kruispunten met iets grotere wegen aan het rontondiseren (ter plekke verzonnen, maar ik weet anders ook niet echt hoe ik het moet formuleren), ook op kruispunten waar nog geen stoplichten waren en die mijns inziens helemaal niet onveilig waren, de voorrang was er duidelijk geregeld. Dan vind ik het zonde van het geld. Rotondes zijn ontzettend duur in aanleg. Hoe duur weet ik niet precies, maar als een drempel aanleggen soms al over de 20.000 euro en vaak meer (bron: mijn moeder die in Plaatselijk Belang van ons dorp zit en zo dergelijke dingen te weten komt) kost, kan ik me indenken dat rotondes zeker niet goedkoper zijn en dan vind ik het onzinnig om veel geld te verspillen aan kruispunten die met stoplichten nooit voor problemen hebben gezorgd allemaal te veranderen in wegen met rotondes.
|
Citaat:
Ken je de nieuwste rotonde bij het Liudger (loc. Raai en Splitting); dat is mijns inziens echt een totaal overbodige rotonde. |
Zwaar voor :)
Ik heb nu rijles en ik heb ZO'n hekel aan verkeerslichten... Alleen is het een beetje lastig dat sommige mensen de regels niet helemaal snappen (knipperlichten) .. mjah, moeten ze maar eens een of andere nutteloze campagne voor gaan voeren. |
Stoplichten zijn véél goedkoper, gok ik.
Rotondes doen Nederland op Frankrijk lijken en dat is natuurlijk zonde. |
Het bevordert in de meeste gevallen wel de doorstroming t.o.v. stoplichten. En het is veel veiliger dan gelijkvloerse kruisingen. Wegen buiten de bebouwde kom hebben of hadden vaak levensgevaarlijke kruisingen. Met een rotonde is dat probleem opgelost. Alleen vind ik het wel zo dat op kleine wegen binnen de bebouwde kom soms te veel rotondes liggen.
Voordelen - Veiliger - Snelle doorstroming - Snelheidsremmer |
Citaat:
Of de doorstroming zoveel beter is betwijfel ik overigens.. als het een beetje druk is sta je bij een rotonde ook vaak enorm vaak te wachten. En het breekt je snelheid zo op, 's nachts op een provinciale weg bv, staat het licht voor doorgaand verkeer meestal standaard op groen behalve als er van de zijkant iemand aankomt. |
Rotondes zijn leuk om zo snel mogelijk overheen te rijden.. :cool:
(met de auto dan, met de fiets is er geen klap aan :D) |
Citaat:
het is alleen maar onveiliger omdat al de scholieren die vanaf de splittinf komen voor de rotonde gaan spookrijden omdat ze anders de hele rotonde moeten omfietsen om op school te komen (n) ( en ja ik spreeek uit ervaring :P) |
Ik vind rotondes maar kut. Weg ermee. Dat ze de drempels ook gelijk opruimen.
|
nog meer rotondes?
|
Citaat:
Ik ben voor meer rotondes. Bij de stoplichten sta ik altijd veel langer stil. Het maakt echt duidelijk verschil. Zo was er ooit eens hier in de stad een hele gevaarlijke kruising met stoplichten e.d. Je moest altijd heel lang w88 enz. Nu is er een rotonde; je kunt bijna altijd direct doorrijden. Het nadeel is alleen dat mensen die niet gewend zijn aan veel verkeer op rotondes altijd zitten te kutten met per ongeluk afsnijden en geen richting aangeven enzo. |
Citaat:
|
rotondes zijn (n)
|
Ik baal van al die kutrotondes, je draait je helemaal gek. Helemaal met de paardetrailer is het een drama...
|
Jep, meer rotondes.
(Is in H'sum wel hard nodig..) Of de kruispunten met stoplichten zó aanpassen dat van de kant waarvan veel verkeer is dat die vaker groen zijn. En ik HAAT kruispunten zonder stoplichten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.