![]() |
Friesland; wat vinden jullie daar nou van?
Ik begin eigenlijk een beetje genoeg van die friezen te krijgen..
Eerst wilde ze dat Fries word erkent als taal, dat is het nou.. Toen wilde ze dat Friesland Frieslan (maar dan nog dommer geschreven) werd, en zo geschiede het.. Nu willen ze weer dat mensen uit het OV maar even Fries gaan leren.. Aargh, ik krijg wat van die Natie, laat ze dan onafhankelijk worden, dus een eigen land, en een dikke muur eromheen ofzo.. Wat vinden jullie er nou van? |
Fryslân.
Ik vind het ook een beetje overdreven allemaal. Maar ik ben dan ook een Groninger he. |
Ohwjah, ik ben een brabander :p
|
Fryslân boppe :p
And that's all I have to say about that :p |
Als er niet zo'n gigantische bult aardgas onder de grond zou zitten, zou ik zeggen: afzagen en een trap richting de Noordzee geven.
Economisch is het één van de slechtste gebieden van Nederland, ze weigeren te intergreren (menig allochtoon spreekt beter Nederlands) en om over de eigenwijsheid nog maar te zwijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Hiermee zeg ik trouwens niet dat het waar is wat jij zegt. |
Fryslân is rustig, mooi, koud, vlak,.....
De Friesen zijn... eigenzinnig... Nou elk zijn eigenaardigheden, las ik hierboven. En wie dan van Friesland niet houdt, moet er ook niet heen, hé. |
Leuke provincie, lijken me wel aardige mensen...
... maar NIX kan tippen aan LIMBURG!!!! :D (y) :p |
Maar geen een provincie gedraagt zich als een natie, op FL na
|
ik heb het niet zo op friezen die menen te denken dat ze een lang zijn o.i.d.
Voor de rest moeten ze het zelf weten. |
Citaat:
|
Citaat:
bah |
Citaat:
dat is natuurlijk complete onzin! en waarom scheren jullie alle friesen over 1 kam>>???? ik kom zelf uit friesland en ik spreek zelf gewoon nederlands dus hou je alstjeblieft stil als je neit weet waar je het over hebt. sommige limburgers versta je toch ook voor geen meter? en dan praten ze niet hun eigen taal maar gewoon nederlands en dat vin ik persoonlijk een stuk minder |
Citaat:
En het grote verschil met Limburg is dat ze niet hoeven erkent te krijgen dat Limburgs een taal is, en ze hoeven de provincie naam niet veranderd te hebben.. Ze dwingen andere ook niet tot het leren van limburgs.. En meer limburgers spreken NLdan friezen NL spreken |
Citaat:
|
Ach ja, vind het wel een beetje overdreven,
andere mensen die hun taal ed moeten leren. Mja, het maakt me niet zo heel veel uit, laat die mensen maar.. |
Ik vind dat ze hun taal in stand moeten houden, hoor, maar ze moeten ons er verder niet mee lastig vallen... Ik vind het wel leuk dat ze zo hun eigen cultuurtje hebben en al, maar dat hebben wij Brabanders ook.
Je moet iedereen gewoon in zijn waarde laten, maar je moet ook niet mensen je cultuur gaan opdringen, toch? Leve Noord-Brabant! |
Ik ken zat Friezen die goed Nederlands spreken, ik ken er ook die het niet doen...tja, zo heb je ook Amsterdammers die plat Amsterdams praten en Rotterdammers die plat Rotterdams praten...
Wat bedoel je met: 'Nu willen ze weer dat mensen uit het OV maar even Fries gaan leren..'? Wat is OV (openbaar vervoer, maar wat nog meer, ik neem aan dat het hier geen openbaar vervoer betekend). |
Citaat:
|
Citaat:
ik weet het niet precies, maar één of andere busmaatschappij wilde dat de buschauffeurs fries leerden spreken als service naar de klant toe :p |
Die friezen denken ook dat ze in hun eigen wereldje leven :p
Laat ze toch es lekker normaal doen, aanstellers... Bijna net zo erge plek als Ridderkerk ;) |
Citaat:
Citaat:
Dat gejengel richting de Friezen vind ik nogal flauw. De andere provincies zijn waarschijnlijk simpelweg jaloers dat het Fries een status aparte heeft. kinderachtig.... |
Citaat:
|
Friesland ik vind er niks aan ik ben er een keer geweest alleen maar gras paar huizen niks aan.
Ze zijn ook zo fel tegen asielzoekers, altijd die asielzoekers over dat gedoe met dat meisje dat vermoord was en verkracht. Als ze een eigen land willen zijn best hoeven ze ook niet meer te zeiken over buitenlanders. |
Over dat je die friezen niet kunt verstaan, ik kan sommige mensen uit de Randstad niet eens verstaan (nee niet omdat ik doof ben ofzo), ik bedoel een echte Hagenees (iemand uit Den Haag dus) is bijna net zo verstaanbaar als een Fries. En die friezen leren net als alle andere Nederlanders gewoon normaal Nederlands..
En het slaat nergens op dat ze zeikerds zijn ofzo, ze zijn gewoon trots op hun eigen taal, laat ze lekker.. iedereen blij en wie heeft er last van? ze wonen toch in een andere provincie dan jou/jij |
Citaat:
|
Ik woon sinds een paar maanden in Leeuwarden, wat een leuk klein gezellig stadje is. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en vooral lekker nuchter! En dat ze hun eigen taaltje hebben, lekker boeien!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zeilen :cool:
Dat zijn de enige ervaringen die ik met Friesland heb, al die kleine dorpjes (Grou, Langweer) moet er niet aan denken er te wonen maar met zeilen is het wel cool (y) |
christ man.. ik kom zelf ook uit friesland.. en ja er lopen nogal wat lui rond die alleen maar fries willen praten en een mooi boerderijtje hebben.. maar alsof ik en met mij 90 % van friesland wil dat we onafhankelijk worden ofzo :| de gedachte alleen al.
ik ben hier geboren.. toch spreek ik amper een woord fries.. er is niks met wonen in friesland.. het is wat minder druk als de randstad, en je kunt er schaatsen :p dus generaliseer niet zo :( mm ik voel me nu net een niet begrepen marokkaan |
ach, friesland is friesland :)
|
Citaat:
REIE |
laat ze lekker.
en wat ik van Friesland vind? Ver. |
Citaat:
|
ik ben dr nog nooit geweest geloof ik... mij kan 't weinig schelen wat ze daar doen met hun taaltje :o
|
FrieslanD, beste mensen, interesseert me niet,
(...) EN wat willen de friezen nu! Een groetzone of iets dergelijks, waarin je elkaar verplicht moet groeten, das zonde van de ruimte, (...) [edit]Paar kuisheidsknipjes.[/edit] |
Citaat:
|
Van mij mogen ze eigen regering en dat soort shit hebben,
Zijn we er vanaf dus boeit me nix :p En dan ook nog een eigenvoetbal competitie dat zou HELEMAAL mooi zijn. |
Ik vind meisjes uit Friesland juist leuk, ze hebben zo'n leuk accent.
Gung-ho |
Zolang ze zich niet beter gaan voelen dan de rest van Nederland en ook gewoon in staat zijn ABN te spreken is er toch niks aan de hand? Dat vind ik bij iedereen van toepassing, of het nu om Limbo's, Friezen of allochtonen gaat
|
Citaat:
En ik vind het belachelijk dat Fries wel een taal is en Twents of Sallands of Utregs of Limburgs niet. Het is niet alsof iedereen in Friesland hetzelfde spreekt, dat verschilt net zo goed van plaats naar plaats. Dat je trots bent op je provincie en Fries kan spreken, goed, maar om nou zo belachelijk te doen met een eigen taal en een andere naam... Je kan je ook aanstellen, hoor. |
Citaat:
Citaat:
Oja, nu we het toch over dit onderwerp hebben. Ik vind dat we Limburg en Brabant wel aan België kunnen schenken:D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Geile boerentrienen met heupen als Edammer kazen :cool:
|
Beste meneer de forumbaas....
jammer dat je mijn stukje aangepast hebt, als je de fries in kwestie kende, zou je hem hebben goedgekeurd, en bovendien komt er afzichtelijker taalgebruik hier op het forum voor. Voor nadere informatie, vraag Semyaz.... :o |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19. |