Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Je bent gek als je iets voor een ander doet. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=431253)

Optima 06-01-2003 20:21

Je bent gek als je iets voor een ander doet.

Zo lijkt het wel, in deze maatschappij. je word als gek versleten zodra je sociaal ingesteld bent, en sociaal op een niet kapitalistische manier ( je wint er dus niets mee)

wacht even..nee, als je er zo bij nadenkt...KAN het bijna niet onvoorwaardelijk zijn. je wilt er altijd wel IETS voor terug, al is het respect of dankbaarheid

dus je bent toch gek.

qghp 06-01-2003 20:41

ongesteld?

Dr. Oetker 06-01-2003 20:43

oneens.

Wes 06-01-2003 20:46

Van vrienden hoef ik er niks voor terug, maar die zullen hun hulp uit zichzelf aanbieden als ik ergens hulp nodig bij heb. Kennisen,collega's enz ligt aan de persoon zelve. Van sommigen weet je van te voren dat als je een keer iets aan hem/haar vraagt dat je nee als antwoord krijgt, dus dat word betalen dan. Is het wel wederzijds, dan doe ik niet moeilijk.

skyscraper 06-01-2003 20:54

Citaat:

mat-ice schreef:
ongesteld?
:D (y)

Rabbi Daniel 06-01-2003 20:56

Citaat:

Optima schreef:
Zo lijkt het wel, in deze maatschappij. je word als gek versleten zodra je sociaal ingesteld bent, en sociaal op een niet kapitalistische manier ( je wint er dus niets mee)

wacht even..nee, als je er zo bij nadenkt...KAN het bijna niet onvoorwaardelijk zijn. je wilt er altijd wel IETS voor terug, al is het respect of dankbaarheid

dus je bent toch gek.

Mee eens. :)

Lionx84 06-01-2003 21:01

totaal mee ONEENS!!!!!

k doe genoeg voor andere, laat geld zittuh doe graag iets voor iemand, als die op dat moment andere dinguh aan zijn hoofd heeft of het egwoon weg niet kan...., trakteer..

maar uit eindelijk: wat je geeft krijg je wel trg.. gewoon als bedankjuh of op langer te mijn, als vriendschap..

(bedoel niet dat je vriendschap koopt, maar als je meer voor een ander over hebt, krijg je van zelf liefde trg!)

remko

DaLaI LAma 06-01-2003 21:03

o ja mee eens
maar bij mijn goede vrienden vverwacht ik iets niet direct terug als respect
als hij iets doet voor mij besef ik me dat wel en zal hem de volgende keer ook helpen

maar onbekende mensen

Knutselsmurfie 06-01-2003 21:07

Ik zou eerder zeggen dat je gek bent als je niets voor een ander doet...

de communiceerbeer 06-01-2003 21:10

het is weer eens optima-dag vandaag :cool:

WishfulDreaming 06-01-2003 21:26

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:

MissEvil 06-01-2003 21:32

oneens..

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
hier ben ik het wel weer mee eens.. (y)

WijfMan 06-01-2003 21:51

Je hebt geen dankbaarheid of respect gekregen van iemand en dat wil je zo even duidelijk maken dat je dat niet leuk vind?

Thomas 06-01-2003 22:03

Oneens.

vrolijkevlinder 06-01-2003 23:43

Zo wordt er alleen maar over gedacht door asociale mensen. En met dat soort mensen hoef ik niks mee te maken te hebben.

marlies 07-01-2003 11:22

Citaat:

mat-ice schreef:
ongesteld?
Jongetje als jij niets beters te zeggen hebt, houdt dan in het vervolg gewoon lekker je mond dicht.

Over het topic. Misschien wel, maar ik heb nog wel dingen voor anderen over. Ik help graag mensen. Ik doe dat omdat ik mezelf dan nuttig vind en omdat ik om die mensen geef. (dus ja ik geef toe ik het wel doe om mezelf goed te voelen, want dan voel ik mezelf een goed mens)
Soms bellen mensen van mijn studie op en die kunnen niet op internet nou dan is he toch logisch dat ik effe hun cijfer vertel of vertel wat er op blackboard staat?

Talon 07-01-2003 11:28

Citaat:

Optima schreef:

dus je bent toch gek.

mee eens

Milk 07-01-2003 13:17

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
Die bestaan wel degelijk. Ik ben het op zich wel met de stelling een, maar niet met de tegenstelling sociaal/kapitalistisch. Ik ben het eens als de tegenstelling sociaal/egoistisch is. Want daar lopen er echt genoeg van rond en als je een kutjaar hebt leer je ze ook wel kennen ( :mad: ).

DaLaI LAma 07-01-2003 14:11

als de meeste mense eens of oneens zijn
kun je hier dan geen poll neerzetten

WolterB 07-01-2003 16:16

oneens

ik doe graag iets voor anderen, al is het maar iets heel kleins, dan nog heb ik er een goed gevoel over.
waarom zou je mensen niet helpen als je het wel kunt doen en er zelf verder geen schade van zult ondervinden?

gewoon doen, trek er niets van aan wat anderen ervan zeggen, lekker je eigen gang gaan!

ii 07-01-2003 16:28

Sorry maar ik weet niet waar je dit op baseert... Ik vind het gelul.

Pla 07-01-2003 16:45

Absoluut mee oneens..
JE kunt best iets voor iemand doen..

geen zin om erop inte gaan.. nutteloos..

Knutselsmurfie 07-01-2003 21:04

Citaat:

Milk schreef:
Die bestaan wel degelijk. Ik ben het op zich wel met de stelling een, maar niet met de tegenstelling sociaal/kapitalistisch. Ik ben het eens als de tegenstelling sociaal/egoistisch is. Want daar lopen er echt genoeg van rond en als je een kutjaar hebt leer je ze ook wel kennen ( :mad: ).
Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan... ze bestaan zeker. Maarja, ik vind het gek, ofja niet gek, ik snap het niet, zo moet ik het zeggen..

Rollo Tomasi 08-01-2003 02:48

Altruïsme bestaat per definitie niet.

Tox 08-01-2003 08:24

Wat een onzin, sociaal zijn word ook beloont. Wie iets doet voor een ander kan er vanuit gaan dat de ander ook ooit iets voor hem zal doen.

Of gewoon het woordje dankje wel en een goed gemikte glimlach kan al een beloning zijn. Er is meer dan alleen geld hoor :D

Thomas 08-01-2003 08:28

Citaat:

Tox schreef:
Wat een onzin, sociaal zijn word ook beloont. Wie iets doet voor een ander kan er vanuit gaan dat de ander ook ooit iets voor hem zal doen.
Ja, tuurlijk is dit in de meeste gevallen zo. Maar dat is niet de reden dat je ermee begint.

waaromniet? 08-01-2003 11:18

Citaat:

Wawl schreef:
Ja, tuurlijk is dit in de meeste gevallen zo. Maar dat is niet de reden dat je ermee begint.
Maar de reden dat je iets doet is nooit puur sociaal. Altijd heb je er zelf een belang bij.

Milk 08-01-2003 12:17

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan... ze bestaan zeker. Maarja, ik vind het gek, ofja niet gek, ik snap het niet, zo moet ik het zeggen..
Ik zei ook niet dat jij zei dat ze niet bestaan, maar ik wist niet hoe ik anders moest beginnen :D . En nee, ik snap het ook niet..hoe ego kunnen mensen zijn gewoon :eek:

Optima 08-01-2003 16:37

Citaat:

Rollo Tomasi schreef:
Altruïsme bestaat per definitie niet.
dromen mag :)

Optima 08-01-2003 16:39

trouwens, kijk naar boeddhistische monniken die er alles aan doen hun ego aan de kant te zetten.

En als je het bekijkt op een negatieve manier: wat als er op niet sociaal doen een straf word gezet, dus dat je er feiten niets voor terugkrijt in de vorm van geen straf.

stout! 08-01-2003 17:05

Reken maar dat je chaggerijnig wordt als jij je ontzettend uitslooft voor je vrienden en zij zich met moeite jouw naam kunnen herinneren. Of als je voor een oud mevrouwtje opstaat in de bus en ze scheldt je de huid vol terwijl ze je met haar handtas bewerkt:p.
Dit zijn natuurlijk extreme gevallen maar ik geloof dat mensen van nature egoistische wezens zijn en dat bijna al hun acties uiteindelijk op eigenbelang gebaseerd zijn. Dit hoeft niet negatief te zijn; het zorgt juist ook voor menselijke interactie, want mensen hebben elkaar nodig.
Je bent dus niet gek als je iets voor iemand doet, helemaal niet. Maar je zal er bijna altijd (onbewust) ook iets voor terug verlangen. En als je dat niet terugkrijgt, voel je je boos of ongelukkig.

moenbase 08-01-2003 17:26

Citaat:

Optima schreef:

dus je bent toch gek.

Waarom maakt dat je meteen gek?

Optima 08-01-2003 17:28

Citaat:

moenbase schreef:
Waarom maakt dat je meteen gek?
dat is de heersende norm in de maatschappij: doe je iets dat anders is, dan is er iets mis met je

moenbase 08-01-2003 18:42

Citaat:

Optima schreef:
dat is de heersende norm in de maatschappij: doe je iets dat anders is, dan is er iets mis met je
Ik denk dat de maatschappij 'verwacht' dat we 'elkaar' helpen.

Milk 08-01-2003 19:14

Citaat:

moenbase schreef:
Ik denk dat de maatschappij 'verwacht' dat we 'elkaar' helpen.
De laatste tijd niet meer zo. Waarom denk je dat al die discussies en debatten gevoerd worden (op de verkiezingen na).

Krugdinho 08-01-2003 20:46

Citaat:

Dr. Oetker schreef:
oneens.

SpiritX 08-01-2003 21:13

doe niet zo quasi-intelligent....

Rollo Tomasi 08-01-2003 22:10

Citaat:

Optima schreef:
dromen mag :)
Nou vraag ik me toch af door wat voor volk jij omringt wordt. Als ik kijk naar mijn omgeving kan ik me niet echt herkennen in jouw eerste post in dit topic. Ik wil niet zeggen dat er niet een hoop a-sociaal tuig rondloopt in Nederland en op de wereld, maar zo slecht is het in mijn ervaring niet.

Forumtalker 09-01-2003 09:02

Citaat:

mat-ice schreef:
ongesteld?
:cool: :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.