![]() |
eigenbelang tegen eergevoel?
Wat gaat voor en waar trek je de grens? - daar waar je 100,000 mensen verraad? - daar waar je zelf dood gaat?- of eerder? - of later?
dus ook hoever je egoïstisch bent. en nog extra vraag; stel er heerst wereldwijd een ernstige epidemie die waarschijnlijk iedereen die het infecteert zal doden. Er is een medicijn tegen, dat ik ff revit noem. Recentelijk is een groot schip met revit gekaapt; een vriend van een vriend had er twee via-via-via gekocht voor zichzelf en een vriendin. Die vriend van jouw die heeft het echter van hem gestolen en komt naar jou toe en bied je de tweede revit aan... wat doe je? |
ik snap je vraag niet?
of ik 1000 mensen dood zou laten gaan als ik dan zelf zou blijven leven :confused: |
Citaat:
ik neem die tweede rivit aan. zo moeilijk zijn deze keuzes niet voor een ware egoist hoor :o :D ;) |
Citaat:
€20 weggeven lijkt bijvoorbeeld erg slecht voor je eigenbelang maar als het nou aan belangrijk persoon is die veel mensen kent? - die noemt je meteen gul & vrijgevig en dat levert je zo weer meer voordeel op dan die €20 waard was. |
Citaat:
misschien moet er dan gekeken worden naar de lange termijn en niet welk profijt je er in het heden aan hebt.. ik zou die €20,- dan ook niet weggeven tenzij ik voor 90% zeker zou zijn dat ik er baat bij zou hebben.. |
Citaat:
€5 of minder is echter te overwegen :) |
Citaat:
Deze kennis is ook dingen waard. In feite betekent die kennis bijvoorbeeld +0.1% voordeel in dergelijke situaties voor de rest van je leven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is het zo irreëel dat die vriendschap op termijn (niet per sé in financiële waarde) zoveel waard is? - Denk eraan dat met die €20 niet herinnert als €20 maar als gul, vriendelijk, sociaal persoon. |
Citaat:
Ja, ik heb het wel. Zo ernstig zelfs dat de kans dat ik besluit tot een eerlijk gevecht op leven & dood ipv een sneaky cowardly backstab onacceptabel groot is. (45% zegmaar) |
Citaat:
|
Citaat:
als iemand bruikbaar voor je is, en andersom.. dan is dat toch ook een soort kopen van vriendshap? |
Citaat:
Hallooo, je bent er zelf een... Jouw manier van mensen begrijpen is uiterst omslachtig.... :eek: |
ik weet niet precies wat ik de vraag is... maar ik beantwoord maar ff zoals ik denk dat tie is..
als ik moet kiezen tussen mijn leven en dat van een grote groep anderen (vanaf 10 personen) dan zou ik zeker weten liever zelf dood gaan, dan die groep. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zei dat een situatie zich aan kon doen dat dat je belangen diende *zucht* Citaat:
Ik zei dat als ik een fout maak ik daarvan leer.... |
Citaat:
Ik kan / wil die mensen gewoon niet zien dood gaan en weten dat het mijn schuld is... |
Citaat:
omdat je jezelf niet opoffert? das lekker dan, dat een ander bijna van je verwacht dat je je leven geeft.. lijkt wel een sekte (n) |
Ik kies altijd alleen voor mezelf.
|
Citaat:
En nee, dat zei ik niet en dat zei jij niet :) Jij zei dat je elke keer de mensen beter begreep, daardoor doe je het voorkomen alsof je jezelf als een soort niksbegrijpende buitenstaander bent die alles moet leren door een handeling die hij doet of die hem wordt aangedaan :P |
Citaat:
Gelukkig is dit weer zo'n irrealistische situatie die toch nooit zal voorkomen... :) T'hangt er natuurlijk ook vanaf of die mensen 1000km verderop worden neergeschoten of dat het m'n buren, vrienden, ouders etc zijn.... En ja, zo ben ik nou eenmaal :) Wil niet zeggen dat ik er niet voor zou vechten... Ik laat me natuurlijk niet willoos even afknallen omdat er nou eenmaal een gek is die dat wil :confused: |
hm.. ik heb weleens mensen weten te ovetuigen dat ik mijn ouders zou verkopen of vermoorden als er een goed bod voor was...
alleen was het moeilijker om ze achteraf aan het verstand te brengen dat het niet serieus was, maar alleen om een reactie uit te lokken... :D :o |
|
Citaat:
MSN: talon@talon.ath.cx staan op het moment beide uit, ik zit op een andere comp. maar voeg maar toe |
Citaat:
2de vraag: Ik zou die revit niet aannemen, als al die mensen dan straks dood zijn en je als enige met die vriend overblijft zul je ook niet lang meer leven want dr is niemand meer die voor de primaire en secundaire voorzieningen zorgt en dat merk je op den duur wel. |
ja natuurlijk, ieder mens is egoïstisch als het erop aankomt. en terecht.
|
Citaat:
Maar zo raar is dat toch niet dat je het leven van 10 anderen belangrijker vind dan die van jou??? en nee, ik zit niet bij een sekte :) Dat vind ik gewoon |
ik vind het niet erg om dood te gaan....
het maakt dus niet uit |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18. |