![]() |
[debian/winxp] Firewalling
hoi,
ik ben wat bezig met firewals instellen en nu heb ik 2 problemen allereerst mijn debian install daar heb ik /etc/inetd.conf zo bewerkt dat er all1 nog telnet opstart(kom ik zo op) toch als ik een nmap op mijn eigen ip doe krijg ik nog dat naast de poorten die ik open wil (http,ftp, samba, telnet) er ook nog anderen open staan dat zijn dan de volgende: 111 sunrpc 515 printer 1024 kdm lijkt me niet dat die nodig zijn maar hoe moet ik die uitzetten? daarnaast wil ik samba en telnet all1 vanaf mijn interne netwerk laten werken dus heb in iptables alvast iets geschreven dat alles gedropt word tenzij het uit intern netwerk en op de eth van het interne lan binnenkomt is dat veilig of moet ik daar nog meer mee doen? lsh-server start wel op geeft geen foutmeldingen maar toch refsed de connectie daarnaast heb ik ook een nmap op mijn hoofdpc (winxp) uitgevoerd en bij een snelle scan kwam eruit dat ie dacht dat ie dood was maar met de optie p0 vond hij 137/138 closed en 139 open dat was vanaf dezelfde pc als waar ik net een mp3 vanaf aan het streamen was dat is netbios maar als ik die verwijder kan ik zelf ook niet meer het netwerk op (komen toch zometeen achter een firewall met snat te staan, maar zou toch wel graag weten wat ertegen te doen is) de vragen op een rij - Hoe sluit ik bepaalde services af vanaf opstarten (debian) - hoe sluit ik samba en telnet zo goed mogelijk vanaf publiek internet af - hoe schakel ik op winxp de netbios uit? |
Citaat:
/etc/rcS.d/S41portmap Dat script kun je gewoon in een 'disabled' subdir plaatsen en dan werkt het niet meer. Voor de rest: "killall portmap". De printer komt ws. van de BSD print-spooler af. Kijk voor al deze dingen eens naar: "netstat -tap" En KDM is de KDE Display Manager geloof ik. Die staat ook ergens in je opstart-scripts en kun je er ook uitgooien. |
Citaat:
Citaat:
En je kunt natuurlijk niet beide hebben. Je kan niet zeggen van "ik wil bestanden delen, maar de poort moet dicht" :D |
Trouwens, vervang telnet door SSH. Is wel zo veilig.
|
Citaat:
maar dat werkte niet zo allemaal errors enzo zometeen maar ff opnieuw proberen ik heb de printer gewoon de installed heb je eniog idee hoe ik uitvind waar die kdm word opgestart? |
Citaat:
[/etc/inittab] id:2:initdefault: Dit betekent dat KDM of in /etc/rcS.d (single user mode) of in /etc/rc2.d wordt opgestart :) Staat daar een andere runlevel, zul je ook in rc(getal).d moeten kijken. |
een service belleten op te starten bij boot kan je imo het beste doen door het script dat daar voor zorgt chmod -x te doen...
|
Citaat:
Het is gewoon een oude gewoonte van mij om ze in een 'disabled' subdirectory te gooien. Als ik ze wil heractiveren, verplaats ik ze gewoon terug. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02. |