Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   The doctrine of reciprocity? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=434529)

Not for Sale 01-04-2003 19:54

The doctrine of reciprocity?

Take the U.S. attacks on Iraqi television and on the telephone headquarters in Baghdad. Under the doctrine of reciprocity, a country that suffers any type of attack during a war is entitled to respond in kind, even if the initial attack was outside the bounds of normally acceptable rules of war. This means that should Iraq decide to respond by sending sappers to the U.S to blow up the headquarters of CNN or Fox TV, for example, such attacks would not be acts of terrorism, but of war.

Weet iemand hoe je doctrine of reciprocity vertaald? En wat vinden jullie her van? Mee eens, dat Irak het goed recht heeft CNN te bombarderen?

Bron is trouwens dit, overigens een erg interessant artikel...

Martian 01-04-2003 19:56

Het is toch oorlog? De VS doet het toch ook?

Lijkt me duidelijk....
Ik hoop dat ze het niet doen, en ze hebben er ook niet de middelen voor, maar waarom het terrorisme zou zijn zie ik niet in.

Not for Sale 01-04-2003 19:58

Citaat:

Martian schreef op 01-04-2003 @ 20:56:
Het is toch oorlog? De VS doet het toch ook?

Lijkt me duidelijk....
Ik hoop dat ze het niet doen, en ze hebben er ook niet de middelen voor, maar waarom het terrorisme zou zijn zie ik niet in.

Ben het met je eens hoor, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde oorlog-ondersteunende Amerikaanse burger zich dit niet realiseert.

Martian 01-04-2003 19:59

reciprocity

1. [n] mutual exchange of commercial or other privileges.
2. [n] a relation of mutual dependence or action or influence.

translation not found

Doctrine

1. [n] a belief (or system of beliefs) accepted as authoritative by some group or school.

in Nederlands:-isme, filosofie, wijsbegeerte, doctrine, leer, geloofsleer

Martian 01-04-2003 20:00

Citaat:

Coolkast schreef op 01-04-2003 @ 20:58:
Ben het met je eens hoor, maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde oorlog-ondersteunende Amerikaanse burger zich dit niet realiseert.
Aan het oordeel van de gemiddelde Amerikaanse oorlog-ondersteunende burger hecht ik zeer weinig waarde.

Not for Sale 01-04-2003 20:09

Citaat:

Martian schreef op 01-04-2003 @ 21:00:
Aan het oordeel van de gemiddelde Amerikaanse oorlog-ondersteunende burger hecht ik zeer weinig waarde.
Het punt is anders wel dat hun oordeel (en hun aantal) verantwoordelijk is voor deze oorlog.

Joostje 01-04-2003 22:36

Doctrine van wederzijde actie/reactie?

hmm, nee.

Doctrine van wederzijds gelijke actie/reactie?

hmm...

Doctrine van reciprociteit

...

zoiets...

Blitzkrieg Bop 01-04-2003 22:56

doctrine of reciprocity is een bekende term als je over internationale betrekkingen praat. Het staat ook in het handvest van de VN. Het betekend inderdaad dat een aanvallend land bepaalde verdragen schend, zoals de VS dat nu doet door gebouwen van de Iraakse tv te bombarderen, het benadeelde land op een soort gelijke manier mag reageren. Dit is in het VN handvest opgenomen in een poging te voorkomen dat machtige lidstaten zoals de VS misbruik maken van de instelling.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.