Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   3 tekenen van slimheid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=435229)

The0 02-04-2003 14:19

3 tekenen van slimheid

Naar mijn idee zijn er 3 dingen die slimme mensen onderscheiden van domme(re) (behalve natuurlijk pure intelligentie)

1) Weten wanneer je je mond moet houden (als je een discussie niet kunt winnen, of als zwijgen gewoon beter is)
2) Weten wanneer je niet meer welkom bent (wanneer één of meer mensen op (non)verbale wijze duidelijk maken dat je niet meer gewenst bent)
3) Weten wanneer iemand meer/beter is dan jij (niet altijd de beste proberen te zijn, maar ook je meerdere durven erkennen.)

Deze theorie is gebaseerd op wat ik zelf denk en heeft dus ook geen enkele wetenschappelijke ondersteuning.

Wel zou ik graag horen hoe jullie hier over denken..

dyfusica 02-04-2003 14:23

Citaat:

The0 schreef op 02-04-2003 @ 15:19:
Naar mijn idee zijn er 3 dingen die slimme mensen onderscheiden van domme(re) (behalve natuurlijk pure intelligentie)

1) Weten wanneer je je mond moet houden (als je een discussie niet kunt winnen, of als zwijgen gewoon beter is)
2) Weten wanneer je niet meer welkom bent (wanneer één of meer mensen op (non)verbale wijze duidelijk maken dat je niet meer gewenst bent)
3) Weten wanneer iemand meer/beter is dan jij (niet altijd de beste proberen te zijn, maar ook je meerdere durven erkennen.)

Deze theorie is gebaseerd op wat ik zelf denk en heeft dus ook geen enkele wetenschappelijke ondersteuning.

Wel zou ik graag horen hoe jullie hier over denken..

je heb verschillende soorten van slimheid... als je hier goed in bent zegt dat niks over je IQ, en ook niks over je EQ. en dat zijn ook vormen van slimheid..

dit is denk ik meer hoe snel je dingen door hebt en hoe makkelijk je dingen accepteert.. dat heeft niet ehct veel met slimheid te maken

Smurfinnetje 02-04-2003 14:30

en op basis van deze 3 dingen vind je jezelf slim, neem ik aan? Ik vind ook niet dat slimheid hier mee te maken, maar de definitie van slim (volgens van Dale)=

slim (bn.)

1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven => schrander, pienter, uitgeslapen, bijdehand, kien, goochem, vlot van begrip, vlug van begrip, goed bij, niet op zijn achterhoofd gevallen

onder slim kan je dus verschillende dingen verstaan

Tink 02-04-2003 14:33

ik vind dat niet zozeer slim, ik vind dat eerder aan andermans wensen voldoen. Dus eigenlijk: als iemand wil dat je oprot, dan ook oprotten. Dat heeft denk ik niet zoveel met slimheid te maken, maar meer met gevoel.

Fantôme 02-04-2003 14:34

ik vind dit ook niet echt punten van slimheid, meer van verstandig denk ik (maar ik twijfel of DAT WEL het juiste woord is....)

The0 02-04-2003 14:36

Citaat:

Smurfinnetje schreef op 02-04-2003 @ 15:30:
en op basis van deze 3 dingen vind je jezelf slim, neem ik aan? Ik vind ook niet dat slimheid hier mee te maken, maar de definitie van slim (volgens van Dale)=

slim (bn.)

1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven => schrander, pienter, uitgeslapen, bijdehand, kien, goochem, vlot van begrip, vlug van begrip, goed bij, niet op zijn achterhoofd gevallen

onder slim kan je dus verschillende dingen verstaan

Die is niet als een flame bedoeld: Maar ik heb nooit gezegd dat ik mezelf slim voel, ik zag dit als tekenen van slimheid.

Verder ben ik het ergens ook eens met de reactie van ******** dat de tekenen die ik opschreef, eerder te maken hadden met begrip en acceptatie dan intelligentie..

Citaat:

snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven
Bovenstaande lijkt me toch een klein beetje gelijk te geven, want de 3 dingen die ik omschreef zitten hier wel dicht tegenaan..
Ik ben overtuigd van mijn ongelijk, dankje:)

Quiana 02-04-2003 15:48

Citaat:

******** schreef op 02-04-2003 @ 15:23:
je heb verschillende soorten van slimheid... als je hier goed in bent zegt dat niks over je IQ, en ook niks over je EQ. en dat zijn ook vormen van slimheid..

Wat is je EQ?

Denk ook dat dit geen slimheid aangeeft,
eerder dat je dingen goed aan kan voelen..
Mensenkennis misschien.

dyfusica 02-04-2003 16:00

Citaat:

Betamethason schreef op 02-04-2003 @ 16:48:
Wat is je EQ?

Denk ook dat dit geen slimheid aangeeft,
eerder dat je dingen goed aan kan voelen..
Mensenkennis misschien.

emotionele slimheid.. hoe goed je met mensen enzo kan omgaan

Jadis 02-04-2003 19:31

Citaat:

The0 schreef op 02-04-2003 @ 15:19:

Dit vind ik meer sociale vaardigheden en zelfkennis.

Slim kan je zijn met je handen en met je hoofd.
Iemand die een kast kan maken met allemaal taferelen erop geschilderd/ in het hout gesneden, vind ik slim.
Aan de andere kant heb je ook mensen die taalgevoel hebben of een wiskunde knobbel.
Of mensen die goed met hun eigen emoties en de emoties van anderen om kunnen gaan. Een hoog EQ, zoals dat heet.

Ach, je kunt op zoveel manieren slim zijn.

Fade of Light 02-04-2003 22:31

Citaat:

Jadie schreef op 02-04-2003 @ 20:31:
Dit vind ik meer sociale vaardigheden en zelfkennis.

Slim kan je zijn met je handen en met je hoofd.
Iemand die een kast kan maken met allemaal taferelen erop geschilderd/ in het hout gesneden, vind ik slim.
Aan de andere kant heb je ook mensen die taalgevoel hebben of een wiskunde knobbel.
Of mensen die goed met hun eigen emoties en de emoties van anderen om kunnen gaan. Een hoog EQ, zoals dat heet.

Ach, je kunt op zoveel manieren slim zijn.

mee eens, behalve dat ik een zeer praktisch ingesteld iemand niet slim vind, maar handig....

azaziël 02-04-2003 23:12

je wordt bedankt met je theorie, ik heb me bij deze nog nooit zo achterlijk gevoeld :mad: :(

leonkorn 03-04-2003 00:02

Weet je wat slim is ???

DE LIEFDE

ShoarmaSchaap 03-04-2003 08:11

Dat zijn meer tekenen van sociale intilligentie, maar het klopt wel idd.

Kazanka 03-04-2003 11:49

Het observeren van een situatie en daar naar handelen kan volgens mij wel degelijk met slimheid te maken hebben. Het juiste handelen en het op tijd handelen kan hier ook wel mee te maken hebben.

De slimheid/intelligentie van de andere personen waar jij je tussen bevind speelt ook wel een rol. Volgens mij word het steeds moeilijker om in te schatten wanneer je niet welkom bent naarmate de intelligentie van de betrokkenen hoger wordt.

maar da's weer iets anders...

Orsino* 03-04-2003 11:54

Slim zijn betekent kennis hebben en daar ook gebruik van maken (vind ik dan).
Dus oprotten of je mond houden als dat het best is, maar nog zo veel meer.
Wat jij beschrijft is meer de sfeer aanvoelen en doen was het meest logisch is.

perseus 03-04-2003 14:21

Als je dus een intelligentiequotiënt hebt, en een emotiequotiënt, dan zou dit dus kunnen vallen onder (zelfverzonnen): sociaalquotiënt. :p
Wat voor soorten slimheid zouden er nog meer zijn?

KissMyJackass 03-04-2003 16:58

Tsja, wat versta je onder slim?
Slim kan je op zoveel manieren opvatten... volgensmij kan je daar nooit zo concreet over zijn :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.