![]() |
[Winamp] Kbps verandert steeds bij sommige mp3's of ogg's
Bij sommige Mp3's of Ogg's die ik in Winamp (2.81) afspeel verandert de kbps steeds. Het springt over van 128 over 160, 192 of zelfs 256. Kunnen jullie mij dit uitleggen?
Is dat normaal? Bij andere mp3's blijft het gewoon constant. Is dit verkeerd? De geluidskwaliteit is goed. Maar hoe kan ik eigenlijk zien hoeveel kbps het liedje nou écht is? |
dan zijn het VBR bestanden variabele bitrate :) dus het klopt wel dat,dat gebeurd
|
Dat ligt meestal aan de kwaliteit van het opnemen.
Dit duid meestal er op dat het een slechte copy is. Ook zou het kunnen dat er wat kleine foutjes in het bestand zitten. Maar je kunt natuurlijk gewoon ff opnieuw rippen van je eigen ORGINELE cd's |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan een slechte kopie makkelijk met een hoge bitrate encoderen (en daar blijft-ie slecht van klinken, overigens). En andersom. Ogg's zijn in het algemeen overigens altijd VBR (variable bitrate) en als de encoder van nieuwe mp3's verstandig (onder voorbehoud; VBR werkt bijv. niet in veel mp3-diskmandingen) is, zijn die het ook. VBR gebruikt zoveel kbps als nodig zijn voor het stuk muziek. Let maar op: op stille stukken in je muziek, is de bitrate lager en op 'drukke' stukken is de bitrate hoger. Het scheelt gewoon ruimte om wel op hoge kwaliteit te encoderen waar nodig, maar op lagere kwaliteit als het toch niet uitmaakt. Winamp geeft trouwens bij de file-info (alt-3) het gemiddelde dataverbruik weer. |
Als jij van 192 bijvoorbeeld telkens eentje afteld en dat heel lang blijft volhouden is hij waarschijnlijk corrupt.
Als hij contant over en weer springt tussen normale bitrates (zoals: 128;160;192;256;320) dan betreft het waarschijnlijk een variable bitrate. |
Citaat:
|
Ik heb liedjes van originele CD's gebruikt. CD-DA X-Tractor is het programma waarmee ik dat gedaan heb.
Maar okay, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat er iets niet klopt? :) |
Als je ze met LAME encode krijg je dat ook. Is niets mis mee hoor :)
Het zorgt alleen voor een betere kwaliteit/bestandsgrootte-verhouding, omdat 'ie bij bepaalde stukken, waarbij het toch niet opvalt, een lagere kwaliteit gebruikt, en bij andere stukken weer een hogere. |
is dat niet waar OGG bekend om is geworden? om de variabele bitrate; als er minder sound is lagere bitrate etc, zodat je uiteindelijk betere sound krijgt :)
d8 dat ik zoiets gelezen had pas in de pcactive |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12. |