![]() |
onderwijshervormingen
Hee iedereen!
Ik heb binnekort een betoog Nederlands, nou was ik van plan om dat over vernieuwingen in het onderwijs, en niet alleen specifiek in het middelbaar onderwijs. Dus...ik vroeg me af, wat is jullie mening, kan alles zo blijven of moet het op de schop, of juist kleine veranderingen en zo ja welke. Wat is er geworden van de Tweede Fase en leer je zo goed zelfstandig werken ( terwijl de school je vakkenkeuze vaak sterk beperkt) enzovoort. Bedankt!!!! |
De Tweede Fase gaat min of meer uit van de 'ideale leerling': er wordt van je verwacht dat je altijd je huiswerk volgt volgens de studiewijzer, dat je zonder al te veel hulp van de leerkracht alle stof snapt. Daarnaast zijn vakken als ANW en CKV mislukkingen, omdat beide niet iets echt bijbrengen bij de leerlingen. ANW is meer algemene kennis, die je al krijgt als je alleen al dit forum overal doorkijkt, en CKV is voor cultureel... tsja... gevoel ofzo, dat je ook wel krijgt als je daar regelmatig naar de film of een concert gaat. Persoonlijk vind ik dus dat de Tweede Fase flink aangepast mag worden.
|
de vernieuwingen die ze nu weer door gaan voeren zijn al helemaal slecht voor de tweede fase: natuurkunde uit n en g, minder wiskunde, minder scheikunde....
en het is al zo weinig! het vaardigheden aanleren is op zichzelf een goed plan, maar na je vwo diploma bijvoorbeeld weet je van een heleboel heel weinig.... je mist zoveel wiskunde, scheikunde en natuurkunde.... en als dat nog minder wordt, blijft er niets van over |
de profielen zijn gewoon knudde. mensen die geen talen kunnen blijven zitten omdat ze verplicht 3 vreemde talen hebben en dat genoeg is om op te blijven zitten.
en combinaties die vroeger wel mogelijk waren zijn nu niet meer mogelijk door de profielen, waardoor je bij bepaalde vakken onder je niveau werkt (ik mocht geen wisb12 kiezen en heb nou dus het hoogste wat ik kon nemen... wisa12. das niet echt wat ik hoor te hebben). en zo zijn d'r nog veel meer dingen waarin er helemaal niet zoveel goede vaardigheden uitkomen. overal is minder tijd voor en leraren smokkelen met slu die je thuis maar extra d'r bij moet werken; gewoon omdat zij verplicht zijn bepaalde stof in een korte tijd te behandelen. en we zouden moeten plannen; al zou ik dat wíllen, dan zou ik heel mijn week vol hebben, want zo druk is het nou eenmaal. een weekje ziek zijn kan dan dus niet, want er is nergens een rustperiode. wat mij betreft dus omgooien die hap! |
Citaat:
@ eris, dat ligt meer aan je school hoor dat je geen WB12 kan kiezen. Bij ons op school mag je gewoon alles kiezen. Als het gelijk valt met een ander uur, wat al heel zelden gebeurt, wordt er wel naar een creatieve oplossing gezocht. Van die talen heb je idd wel gelijk. Als je nou zelf je pakket samen kon stellen, dan ben je wss ook beter voorbereid op de vervolgstudies. Bijvoorbeeld, ik wilde in m'n vrije deel 3 vakken (ik doe E&M) Natuurkunde 1, Informatica en M&O. Ik heb hier M&O niet van gekozen, omdat het mij het minst aansprak, maar het zal wel handig zijn voor m'n vervolgopleiding denk ik. Want dat wordt iig een economische studie, met veel wiskunde erin (daarom heb ik WB1 ipv WA12, dat is evenveel uur, dus was geen probleem). Ik had geen zin om veel extra uur erbij te doen, want ik heb het nu al druk zat... |
Laat ik nou volgende week een literatuuronderzoek moeten inleveren dat over de tweede fase gaat... (ga na mijn propedeuse Pedagogische wetenschappen waarschijnlijk beginnen aan de bovenbouwopleiding Onderwijskunde, vandaar :))
Er is vorig jaar onderzoek gedaan onder eerstejaars studenten naar de effecten van de tweede fase op het vervolgonderwijs. Dit is gedaan door het IOWO in Nijmegen, in opdracht van de IB-groep. Hieruit kwamen, samenvattend, de komende uitkomsten: -Leerlingen zijn positief over de vaardigheden als plannen, het doen van onderzoek, presenteren en werken met de computer. Deze zaken hebben ze nodig voor hun vervolgopleiding. Ze hebben hiermee een voorsprong op studenten die nog in de oude stijl examen hebben gedaan, want oudestijlers hebben hier meer moeite mee dan tweede-fasescholieren. -Negatiever zijn de leerlingen uit de tweede fase over de inhoud van het onderwijs (zoals hier al eerder is gezegd). Oudestijlers hebben een voorsprong wat betreft kennis op de mensen uit de tweede fase. -Ook de zwaarte van het onderwijsprogramma wordt als negatief ervaren. 40 Uur is echt te veel voor jongeren van 15 tot 18 jaar! (Onderzoek door het ITS in Nijmegen, 2002). Volgens een docent op de universiteit waar ik zit, klopt dit beeld wel. Leerlingen die oude stijl hebben gedaan, hebben veel meer moeite om aan de slag te gaan met een opdracht dan mensen die tweede fase hebben gedaan. Wij (ook ik kom uit het studiehuis) lezen een opdracht en beginnen dan meteen met plannen en onderzoek doen en begrijpen eerder wat precies de bedoeling is van de opdracht. Wat inhoud betreft, lopen we inderdaad achter op de oudestijlers. We hebben minder voorkennis! Samenvattend zou je kunnen zeggen, dat leerlingen er wat betreft vaardigheden op vooruit zijn gegaan. De inhoud van de tweede fase mag beter (maar gaat dat dan niet ten koste van de vaardigheden? En wordt het examenprogramma dan niet nóg zwaarder? Dat is de vraag...) Ik hoop dat je er iets aan hebt! :) |
De tweede fase is veeeeeeel te makkelijk. Het niveau van het huidige vwo komt hierdoor op het oude mavo niveau te liggen. Dat komt enerzijds door de verslechterde mentaliteit, anderzijds door het aanpassingsvermogen van leraren en onderwijsmethode, die zich aanpassen aan de mentaliteit van de leerlingen.
Uiteindelijk moet je in 7 vakken eindexamen doen, waarvan 5 voldoende moeten zijn, tenminste. Dat is hetzelfde als in het andere systeem, alleen moet je ook nog wat extra vakken slechts 'afsluiten' met een voldoende, maar daar wordt je volop de kans voor gegeven. Je kunt tegenwoordig zoveel herkansen! Daarnaast is het ook nog eens zo dat mensen klagen over het aantal verslagen. Leraren klagen ook over het aantal verslagen dat ze na moeten kijken. De oplossing ligt heel dichtbij en er moet gewoon een betere onderlinge afstemming komen. Leraren moeten ook meer vrijheid aan de leerlingen laten. Bij ons gaat het nog veel klassikaal, er is weinig veranderd en dús moeten leraren zeggen, doe wat je wilt, koppen dicht en zorg dat je dit en dat over drie weken af hebt. Tenslotte moet het VWO veel en veel moeilijker worden, echt waar! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.