Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Drugs & Alcohol (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Alcohol 16 jaar, marihuana 18 jaar (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=436345)

Needle_damage 03-04-2003 15:06

Alcohol 16 jaar, marihuana 18 jaar

Waarom is zwakalcoholhoudende drank al verkrijgbaar als je 16 bent? En marihuana pas als je 18 bent.

(Naar mijn weten is marihuana veel minder schadelijk dan alcohol.)

Mir-idiotA 03-04-2003 16:17

tsjaaaah, zullen we het de miereneter vragen :confused:

Needle_damage 03-04-2003 16:19

als dat neit teveel moeite is..

Mir-idiotA 03-04-2003 16:43

Hm, maar ik denk dat het ongeveer zo zit: als je met marihuana op je 16 kon beginnen, zou er meer gekocht worden. Dan is er meer marihuana in Nederland en misschien de stap naar andere drugs kleiner.
En alcohol is nou eenmaal geaccepteerd....ookal is het slechter..

Nee shit, ik kom er niet uit! En de miereneter ligt niet in zijn mand :confused: hij is foetsie

SpiT 03-04-2003 16:45

ja, alcohol is gewoon meer geaccepteerd. word ook meer in het openbaar gebruikt.

Uncle_Sam 03-04-2003 16:58

Sowieso zouden ze de leeftijd waarop je wettelijk gezien legaal alcohol mag drinken ook op moeten schroeven naar achttien jaar.

Afgezien daarvan is alcohol een heel 'solide drug'; de effecten zijn altijd hetzelfde en echt bewustzijnsveranderend is 't niet. Afgezien van wat kotsen (overdaad schaadt) voel je je door alcohol over 't algemeen niet echt kut. Terwijl wiet, zeker wanneer je 't niet vaak gebruikt, wel een iets heftigere impact kan hebben. Het is toch van een hele andere orde dan alcohol. Met name bij sporadisch gebruik blijft wiet een verrassend iets en alhoewel ik er zelf geen last van heb - grootverbruiker, schaam, schaam... -, lees je vaak genoeg verhalen van pubertjes die opgezadeld raken met een bad trip.

Ik ben er dus voor dat wiet (evenals alcohol) pas vanaf je 18e gekocht mag worden.

Mir-idiotA 03-04-2003 17:03

maar stel dat de wiet ook gewoonste zaak wordt net als alcohol...dan raakt men ook aan die effecten gewend...(net als jou en andere grootverbruikers)

Uncle_Sam 03-04-2003 18:05

Citaat:

BMX-idiota schreef op 03-04-2003 @ 18:03:
maar stel dat de wiet ook gewoonste zaak wordt net als alcohol...dan raakt men ook aan die effecten gewend...(net als jou en andere grootverbruikers)
Dat zou een mooie utopie zijn, hele volksstammen die de dag doorbrengen in een uitermate plezierige roes. Maar eigenlijk is dat ook niet iets wat je na dient te streven, grootverbruik. Op den duur wordt 't leven saai, laks en leeg - d.w.z., je portemonnaie. Dat is ook geen goede ontwikkeling natuurlijk. Neuh, ik opteer voor de huidige situatie, dat vind ik best.

Mir-idiotA 03-04-2003 18:08

Ja, het zou in zo'n samenleving waarin wij leven inderdaad een zooitje worden op lange termijn. Maar er zijn van die volksstammen ... :D

ook harrie 03-04-2003 18:57

dan kom je op je werk en dan zegt je baas, kom jonges, we gaan lekker de hele dag smoken in de kantine !!

Needle_damage 04-04-2003 12:02

Maar, waarom is het dan erg als je in het openbaar een liter wijn wegzuipt, en wordt er nooit wat over een jointje gezecht

Mir-idiotA 04-04-2003 12:28

Citaat:

Needle_damage schreef op 04-04-2003 @ 13:02:
Maar, waarom is het dan erg als je in het openbaar een liter wijn wegzuipt, en wordt er nooit wat over een jointje gezecht
ligt misschien aan de manier waarop de wijn wordt gedronken en het jointje gerookt. En aan de mensen die op het moment zelf langslopen.

Isa 04-04-2003 16:55

Als het aan mij lag werd de leeftijd voor alcoholcomsumptie verhoogd naar 21. wiet 16.

Needle_damage 04-04-2003 17:02

ja precies, het is tegenwoordig ook helemaal weer in om als persoon alcohol te drinken, netzoals roken eerst stoer was.

In een kroeg in nijmegen laat ze geen mensen meer onder de 18 binnen zodat ook niet 'iemand' die ouder is, voor een jong persoon alcohol kan halen.

Dat vindt ik een hele verstandige beslissing. En dan jeugd-kroegen voor jonge mensen.

$TR@NG3R 05-04-2003 19:52

Blowen gebeurt netzo veel in het open baar als alcohol gebruik...
En dat alcohol slechter is dan blowen vraag ik me ook af, alcohol is wel lichamelijk en geestelijk verslavend en blowen niet.. maar tog alcohol met mate is beter dan blowen met mate volgensmij...
En de enigste reden is denk ik inderdaad dat wiet pas vanaf 18 jaar is omdat het minder is ingeburgerd dan drank maar over een jaar of 10 is dat verschil er denkik ook niet meer
En dat je door wiet eerder aan andere drug begint zoals veel mesnen zeggen is egt onzin....

Needle_damage 05-04-2003 22:05

Je zult zien, waneer wiet egt op wordt genomen in de medische wereld, (is nu een disscusie over). Dat het dan ook veel minder erg is

Blenderhead 06-04-2003 13:36

Citaat:

SpiT schreef op 03-04-2003 @ 17:45:
ja, alcohol is gewoon meer geaccepteerd. word ook meer in het openbaar gebruikt.

well, k gebruik het allebei, ligt er niet echt aan of ik in het openbaar ben!

maar er wordt strenger op bier gecontroleerd buiten...(n)

echt belachelijk, je kan nu in nl nergens meer in het openbaar een biertje drinken.... das toch belachelijk!!!!

very drunk driver 07-04-2003 19:02

tha proof

Kort antwoord:

Ja, in principe mag iedereen buiten blowen, mits je geen overlast veroorzaakt en je niet meer dan 5 gram bij je hebt.

Lang antwoord:

Of je nu 12 jaar bent, 13, 25 of ouder, leeftijd speelt hierbij geen rol. Het kan wel zo zijn dat de politie -als je nog erg jong bent- je aanspreekt op het feit dat je blowt. Ook heeft de politie het recht, de eventuele hasj of wiet die je nog in je zak hebt zitten in beslag te nemen. Tegen het gebruik op zich zal en kan de politie niets doen.

Het doel van de politie is het opsporen van strafbare feiten. Hasj en wiet zijn illegale drugs, maar het gebruik is niet verboden. Verboden is: het bezitten, telen, dealen en exporteren van softdrugs (Opiumwet, lijst II). Zoals je ziet staat gebruik niet in dit rijtje. Dit wil dus zeggen dat gebruik van softdrugs in Nederland niet bij de wet verboden is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk waar gebruik wel strafbaar is.

Daarbij kent Nederland een gedoogbeleid, wat wil zeggen dat je ook bij bezit tot 5 gram en tot 5 planten in de regel niet wordt vervolgd. Wel kan de politie eventueel "het bezit aan hasj en wiet" in beslag nemen.
Als je je niet aan deze gedoogregels houdt, kun je afhankelijk van de hoeveelheid die je bezit een boete krijgen. Bij bezit van 5 tot 30 gram krijg je een boete van 50 tot 150 gulden. Bij bezit van 25 tot 100 kilo kun je 25.000 gulden boete krijgen en kun je een jaar de gevangenis in gaan.
Bij telen van minder dan 5 planten word je niet vervolgd, wel kan de politie de planten in beslag nemen. Als je minderjarig bent zal telen altijd worden vervolgd.
Dealen of verkopen is altijd strafbaar.

Als je tussen de 12 en de 18 bent, val je onder de strafrechtelijk vervolgbare jeugdigen. Ben je ouder dan achttien dan heet dat strafrechtelijk vervolgbare meerderjarige. Iemand jonger dan 12 jaar is niet strafrechtelijk vervolgbaar. Als je als 12-jarige toch een strafbaar feit pleegt, mag de politie alleen dwangmiddelen inzetten (staande houden, in beslagname, onderzoek).

Dus, zolang jij op een bankje rustig je jointje rookt, je ervoor zorgt dat je niet meer dan 5 gram op zak hebt en je geen overlast veroorzaakt, is er voor de politie weinig aan de hand.

van www.jellinek.nl

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.