![]() |
Algemeen Oorlog / Vrede Topic
Vannacht is de oorlog van de VS tegen Irak begonnen...
Omdat wij dachten dat waarschijnlijk toch wel een onderwerp is dat jullie bezig zal houden, hebben wij een algemeen topic geopend. Hierin kunnen jullie eigen gedichten plaatsen, maar ook teksten die jullie mooi vinden en die met het onderwerp te maken hebben. Zie het dus als een gezamenlijk topic. Namens murwari en Leonoor, Anneee |
heb iets wat martin luther king ooit zei:
De uiteindelijke zwakte van geweld is dat het een neerwaartse spiraal is, die datgene wat het zoekt te vernietigen dichterbij brengt. |
Uit Taizé:
Dans nos obscurités allume le feu qui ne s'étient jamais qui ne s'étient jamais. (vertaling: Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft, een vuur dat nooit meer dooft.) En een christelijk lied: Blijf mij nabij Blijf mij nabij, wanneer het avond is. Wanneer het licht vergaat in duisternis. Wanneer geen mens mijn hulpeloosheid ziet, bid ik tot U, o Heer, verlaat mij niet. |
HET WIJSGERIG ANTWOORD (1782 )
'k Was, met mijn jonge vrienden, Eens bij een wijze grijsaard; Wij spraken, hoe een wijze De vijand van het leven, De dood kloekmoedig afwacht. - Zegt, zei de grijze Wijsgeer, Zegt brave jongelingen, Waar zoudt gij 't liefste sterven? - Ik, zei de jonge Cleon, Terwijl zijne ogen gloeiden, Ik zou het liefste sterven Op 't bloedig veld des oorlogs. Ik ken geen groter wellust Dan, voor den Vaderlande, Den jongste snik te geven! - De goede grijsaard lachte En hield het oog op Cato. Toen sprak de jonge Cato: Ik zou het liefste sterven In stilte op mijne kamer, Omringd van echte Wijzen. Er is geen groter voorrecht Dan, dat de ziel eens Wijzen, In een geruste stilheid, Dees woelige aarde ontvluchte. Nu kwam de beurt aan mij ook; Ik zag, dat aller oogen Eenstemmiglijk mij vraagden: Waar zoudt gij 't liefste sterven? Toen vroeg mijn kloppend hart zich: Waar zoudt gij 't liefste sterven? Het aaklig veld des oorlogs...? De sombre cel der wijzen...? Neen! hier wil ik niet sterven! In 't einde zeide ik schielijk: Ik zou het liefste sterven In Fillis scheutige armen, Op Fillis zachte boezem... Hoe kan men schoner sterven?? - De Wijsgeer sloeg zijn ogen Op Cleon en op Cato, En op zijn grote boeken, En — zuchtte — ja! hij zuchtte! Jacobus Bellamy, 1782 |
*Schuilkelder*
Als het buiten helemaal donker is en iedereen zit binnen als daar buiten dan een licht ontspringt die ons vertelt dat ze beginnen Als jij dan het zelfde gezoem hoort als ik zo ver van jou en dat we allemaal heel bang zijn en het gaat niet meer over zo gauw Als het dan nooit meer rustig wordt en we de bommen horen knallen is dat dan het teken dat de mensheid ons echt heeft laten vallen?! |
Boudewijn de Groot
Welterusten mijnheer de president Mijnheer de president, welterusten. Slaap maar lekker in je mooie witte huis. Denk maar niet te veel aan al die verre kusten waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis. Denk vooral niet aan die zesenveertig doden, die vergissing laatst met dat bombardement. En vergeet het vierde van die tien geboden die u als goed christen zeker kent. Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten eenzaam stervend in de verre tropennacht. Laat die weke pacifistenkliek maar praten, mijnheer de president, slaap zacht. Droom maar van de overwinning en de zege, droom maar van uw mooie vredesideaal dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen, droom maar dat het u wel lukken zal dit maal. Denk maar niet aan al die mensen die verrekken, hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord. Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken en geloof van al die tegenstand geen woord. Bajonetten met bloedige gevesten houden ver van hier op uw bevel de wacht voor de glorie en de eer van het vrije westen. Mijnheer de president, slaap zacht. Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen al die schuldeloze slachtoffers ziet staan die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen en u vragen hoe lang dit nog zo moet gaan. En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten dat er mensen zijn die ziek zijn van geweld, die het bloed en de ellende niet vergeten en voor wie nog steeds een mensenleven telt. Droom maar niet te veel van al die dode mensen, droom maar fijn van overwinning en van macht. Denk maar niet aan al die vredeswensen. Mijnheer de president, slaap zacht. |
WAR
(Barret Strong, Norman Whitfield/Edwin Star) War What is it good for Absolutely nothing War What is it good for Absolutely nothing War is something that I despise For it means destruction of innocent lives For it means tears in thousands of mothers' eyes When their sons go out to fight to give their lives War What is it good for Absolutely nothing Say it again War What is it good for Absolutely nothing War It's nothing but a heartbreaker War Friend only to the undertaker War is the enemy of all mankind The thought of war blows my mind Handed down from generation to generation Induction destruction Who wants to die War What is it good for Absolutely nothing Say it again War What is it good for Absolutely nothing War has shattered many young men's dreams Made them disabled bitter and meanLife is too precious to be fighting wars each day War can't give life it can only take it away War It's nothing but a heartbreaker War Friend only to the undertaker Peace love and understanding There must be some place for these things today They say we must fight to keep our freedom But Lord there's gotta be a better way That's better than War War What is it good for Absolutely nothing Say it again War What is it good for Absolutely nothing |
Dis mn eigen text, zitten vast nog wel redelijk wat fouten in...maar:
Mass appeal! The world is raging; war became the way to go, Hate and violence are spreading out over the world, as a smooth flow. Society is on the point of no return. Good is evil and evil is good; we all have to burn. The rich become richer, who cares about those people dying in the gutter? Is this the way to go, can we go further? We are not strong enough to unite, only a few people have seen the light. Gandhi, Mandela and the Dalai Lama, they swum up against the stream. Those were people with a peaceful dream. Like Martin Luther King, fighting for a better day. Is it inevitable, creating our own doomsday? It’s a war, terrorist step up, who’s to blame for it? How many bombings will they commit? We ended up in a vicious circle, where everybody is to blame. All of us are responsible of what the world became! Anyone believes in a utopia? Living with ideals. How long can we wait until the mass appeals? Europeans, Asians, Africans, Americans, there’s a world together. I’m sure! It’s my vision; this place can get better! They say everybody wants peace, than what’s the point of war? Hate, disrespect, violence, no understanding, it’s gone to far. We can’t have peace if we don’t understand each other, But it looks like no one even seems to bother! People have fear of the unknown, like a child scared of the dark. Only needing ignorance and hate will spark Don’t talk to friends to make peace, talk to your enemies. If nobody would sign up, we wouldn’t have armies. No soldiers to fight a war, no aggression towards your so-called enemy. I can’t understand why people want to get their hands all bloody. Our world is polluted by chemicals, it’s also polluted with hate. Ignorance, fear and hate is what older generations dictate, to the future of tomorrow, the next generation. How will it get better, if this is what we teach our children! We ended up in a vicious circle, where everybody is to blame. All of us are responsible of what the world became! Anyone believes in a utopia? Living with ideals. How long can we wait until the mass appeals? Anyone believes in a utopia? Living with ideals. How long can we wait until the mass appeals? How long can we wait until the mass appeals? Mass appeal! |
niet echt poezie, maar gewoon een quote. maar ik vind m zo waar dat ik m toch even wilde posten:
Real peace is not just the absence of conflict but the presence of justice |
Citaat:
http://www.heideroosjes.com/multimed...0President.mp3 |
oorlog
niet voeren. Loesje |
Citaat:
It might be difficult to disarm when you receive bombs on a daily basis Loesje |
Meneer de dictator. Wij hebben een hekel aan oorlog. We staan voor vrijheid blijheid maar we willen er niet voor vechten. Wilt u nu gaan? Originele snor trouwens.
:rolleyes: |
Een beter land
Ze trekken over bergen doorkruisen de woestijn of zwerven over zeeën om vrij te zijn Waar de oorlog teistert waar de honger woedt moeten ze uit huis vandaan en zwerven dan voorgoed De eeuwen door klinkt in de nacht steeds diezelfde bange klacht: waar is thuis? Waar is thuis? Iedereen blijft hopen dat hij nog een toekomst heeft rust voor zijn vermoeide hoofd een plek waar hij in vrede leeft laat me niet vertrekken pak me bij de hand en we vinden misschien samen ooit nog een beter land Pak me bij de hand en we kijken misschien samen uit op een beter land Iedereen blijft hopen dat hij nog een toekomst heeft rust voor zijn vermoeide hoofd een plek waar hij in vrede leeft als je maar dichtbij blijft gaan we hand in hand en zullen we de grens passeren van een nieuw en beter land Wiegeliedje Met liedjes zing je de oorlog niet over hoe hard je ook zingt je overstemt het schieten niet hoe groot het verzet het blijft een verzetje de wereld wakker zingen met een wiegelied Geef de oorlogskinderen een naam zodat ze dichter bij je zijn noem ze Remco of Charlotte Jasperina, Boudewijn geef de thuislozen hun huis terug en de slaaplozen hun slaap noem ze Marco, Jann, Mathilde Edith, Hella, Jaap De oorlog zal nooit mijn liedje verstommen hoe luid het gebulder hoe zacht mijn gezang hoe groot het geweld hoe klein mijn wiegeliedje ik blijf wel wakker wees maar niet bang Geef de oorlogskinderen een naam zodat ze dichter bij je zijn noem ze Nonnie, Nous'che Sammie, Constantijn geef de goddelozen hun geloof terug wees een ouder voor de wees noem ze Erik, Nard, Suzanne Thomas, Judith, Kees Geef de oorlogskinderen een naam dan kun je dichter bij ze zijn noem ze Jelle, York of Anne Rosalein of Valentijn geef de ontaarden weer hun wortels gun de stervenden een bed noem ze Letja, Merlijn of Roger Hubert, Robert Jan, Babette Herman van Veen: Je zoenen zijn zoeter |
Wat teksten van mezelf:
Verloren heeft de wereld Verloren heeft de wereld nu het besluit gevallen is, een oorlog word zeker geen overwinning mogelijk Verloren heeft de wereld al is hij nog niet begonnen, de gedachte eraan alleen is al een verlies opzich Verloren heeft de wereld bij de eerst overledene al, verloren heeft de wereld winnen bestaat hierin niet Spelen met de duivel Machteloos zijn mijn woorden tegen het geweld van alledag waarin vele denken dat alles goed voor zichzelf, zomaar mag Waar zijn de regels dan heen in een wereld waar eigendom meer belangen kent als liefde en gerechtigheid verdween Mensen spelen met de duivel niemand kan meer voorkomen en over een wereld zonder geweld valt alleen nog maar te dromen |
De oorlog in Irak
Er is oorlog op de aarde
Er is oorlog op ons pad Laat geen enkel in zijn waarde Velen zijn het zat Er is oorlog op de aarde Er is oorlog op ons pad Wie de oorlog baarde? De vraag die iedereen had Er is oorlog op de aarde Er is oorlog op ons pad Geen enkel leven dat ze spaarde Een groot donker gat. Tis niet zo spectaculair maja.... Het rijmt:D |
Citaat:
|
Neey!! haha maar tis wel leuk (vind ik:D:D:D:D:D)
|
Zonde van de herhalingen.. Vind ik..
|
Mag ik hem toevoegen aan het Algemene Topic over de Oorlog in Irak?
|
Tuurlijk!
mag dat! (y) :D |
mwaaah.. ik vind hem een beetje saai,
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46. |