![]() |
optische isomeren
Hallo,
Hier even een vraagje over optische isomerie. Als je bijvoorbeeld de stof 2-butanol hebt, zijn hier 2 optische isomeren van. Welke noem je nou de D en welke de L? En wat heeft dit met (+) en (-) te maken? Uit mijn boeken kan ik dit niet opmaken. Alvast bedankt. |
Rechtsdraaiende isomeren worden met een (+) (vroeger met D) en linksdraaiende isomeren met een (-) (vroeger met L) aangegeven.
|
Ja, dat dacht ik ook. Maar in mijn boek staat dat als de D (+) is, dan is de L (-) en als de D (-) is, dan is de L juist (+). Een citaat uit m'n boek: 'De afkortingen D en L die voor de naam van sommige verbindingen staat, zegt niets over de draaiing van het polarisatievlak'.
Erg verwarrend allemaal |
Citaat:
|
Hmm klinkt als een populair tieneridool
|
hallo s..85,
Als twee moleculen beeld en spiegelbeeld van elkaar zijn, krijgt een molecuul een (+) de andere een (-) bepaald door draaiing polarisatie vlak.... (Ook wel met d- en l- aangegeven) De moleculen hebben ook een bepaalde ruimtelijke vorm = configuratie waarvoor de letters D en L (of R en S) worden gebruikt. Margaret Wong.... http://www.chem.swin.edu.au/courses/...eo/config.html ... probeert uit te leggen hoe dat is afgesproken. De realiteit is dat als je bij de beide moleculen een H vervangt door een Cl dat de (+) en de (-) wisselen.... daarom dit onderscheid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |