Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Spiektips (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=439866)

iraifia 06-04-2003 21:51

Spiektips

Geef jij eens een goeie spiektip???????? :D

de ballonnenman 06-04-2003 22:50

stop een klein blaadje (1/16 van een A4tje is denk ik wel genoeg) met een heel klein lettertype in je tas
ga achter iemand zitten
pak het blaadje er tijdens het proefwerk uit je zak.
en hop, je hebt een hele hoop dingen op papier tijdens het proefwerk.

Ieke 07-04-2003 09:35

Het in je GR programmeren en het mag nog ook (y) (y) (wel alleen voor Nauurkunde, scheikunde en wiskunde)

^Dragon^ 07-04-2003 12:44

Als je een proefwerkblok hebt kan je daar het laatste blaadje in volkalken. Daar controleren ze toch niet naar :D

Ichonama 07-04-2003 13:55

Netjes een blaadje voltypen, vlak voor de toets uit je tas halen en op je tafel leggen. Niemand die verschil ziet met het opgaveblaadje.

Thomas 07-04-2003 14:05

Voor de mannen: onderkant van je schien een briefje plakken en vervolgens met je ene been op je ander gaan zitten. Met je voet nog steeds onder tafel ziet niemand dat jij gewoon alles makkelijk kan lezen.

Verder is de beste spiektip: gewoon goed leren, dan hoef je dat niet te doen.

Sylph 07-04-2003 14:28

ik wil niet vervelend doen hoor maar er is zelfs een aparte sectie met spiektips op deze site :D

PCRodent 07-04-2003 14:48

Lege witte papiertjes zo opzichtig mogelijk tussen je eigendommen 'verstoppen'.

Wedden dat die surveillanten gek worden :D:D:D:D

(of je op die manier nu wel of niet fraudeert, je hebt iig een hoop lol)

sportbabe 07-04-2003 15:03

Gewoon briefje in je etui doen, helpt ook in de meeste gevallen. Of bij je buurvrouw/ buurman kijken, is meestal vrij makkelijk. Btw, als je dat opvallend doet, en de docent ziet het, krijg je minder snel een 1 als wanneer je 'stiekem' afkijkt. :D

Quiana 07-04-2003 16:00

http://huiswerk.scholieren.com/spiektips/

Wij verkleinden de samenvatting van de leerstof
op het kopieerapparaat tot 25-30%,
plakten die op gum/tipex/etc, en dat lukte wel.
Moet je alleen niet heel overdreven gaan staren.. ;)

En zorgen dat je ogen het doen. Iets lezen van 25% met slechte ogen en lenzen die nodig vervangen moeten worden, is een ramp.

Otis 07-04-2003 16:33

naast een slim iemand zitten...dan laat jij plotseling je blaadje vallen ..je buurman pakt hem op en kijkt hem na en vult de dingen in die jij niet wist..Dan pak jij natuurlijk ook zijn blaadje om ''na te kijken'' hou t wel subtiel he ..

m'neer 07-04-2003 17:02

Flink pak aantekeningen in je broekzak, en dan onder het tentamen even naar het toilet.

Veenbes 07-04-2003 18:05

Vraag die je niet weet op tipp-ex-potje schrijven, vervolgens aan je buurman uitlenen en die schrijft het antwoord er dan op.

m'neer 07-04-2003 18:42

Citaat:

Veenbes schreef op 07-04-2003 @ 19:05:
Vraag die je niet weet op tipp-ex-potje schrijven, vervolgens aan je buurman uitlenen en die schrijft het antwoord er dan op.
...want 't valt ook niet op als je tijdens een tentamen ineens als een bezetene op je tipp-ex begint te schrijven, waarna je buurman het potje begint te lezen en er óók op begint te schrijven...

En per ongeluk je blaadje laten vallen vereist ook nogal wat ervaring, want docenten hebben 't ongelofelijk snel door wanneer jij niet alleen je blaadje pakt, maar daarnaast ook even een blik werpt op de tafel naast je. Trouwens, de maximale tijd waarin het nog geloofwaardig lijkt is véél te kort om te kunnen spieken.

Een ouderwets spiekbriefje wil nog wel 'ns werken. Geloof 't of niet, maar een jaar of drie geleden haalde ik tijdens een schooloverhoring een verkreukeld a4'tje uit m'n tas, legde het op de grond en gebruikte het als spiekbriefje. En je wéét wat 'n herrie verkreukelde a4'tjes maken!

Je Texas Instruments TI-83 programmeren maakt ook niet meer zoveel uit, want bij belangrijke toetsen wordt 't geheugen gewist door de surveillant.

Een spiekbriefje tussen je opgaven leggen kan wel werken, mits je niet als een bezetene het blaadje onderop legt zodra de surveillant langsloopt.

Trouwens, op de middelbare school kún je zo nu en dan nog wel eens spieken, maar als je op het HBO en op de universiteit een vraag in minimaal 3 a4'tjes moet beantwoorden zou je willen dat je gewoon goed had geleerd :D

As for myself; ik haal liever een twee zónder dat ik gespiekt heb dan dat ik een ruime voldoende haal en ik wél gespiekt heb.

Zo, nu heb ik even al jullie spiektips ontkracht, dus verzin d'r maar een waar ik géén tegenantwoord op heb ;) :D

Ieke 07-04-2003 20:17

Citaat:

m'neer schreef op 07-04-2003 @ 19:42:

Je Texas Instruments TI-83 programmeren maakt ook niet meer zoveel uit, want bij belangrijke toetsen wordt 't geheugen gewist door de surveillant.

Mag niet, je ti is jou eigendom en wat je erin hebt staan is jou zaak. Bij het examen gaan ze het niet wissen, tis onbegonnen werk daarbij en alle goede instellingen wissen ze dan meteen ook, dus ze doen het bij ons iig niet.

Balance 07-04-2003 21:13

Citaat:

m'neer schreef op 07-04-2003 @ 19:42:
verhaal
jij zat duidelijk op de verkeerde school! :D
- typex-potje werkt wel. docenten kijken namelijk niet waarop je zit te schrijven. uit ervaring weet ik dat typex-potjes, grote gummen en de GR zich er uitstekend voor lenen (GR uiteraard programmaatje typen ipv erop schrijven ;))
- ook blaadje laten vallen werkt bij ons wel. kost niet veel tijd en echt ervan opkijken doen docenten niet echt bij ons.
- geheugen van GR wordt bij ons niet gewist

Balance 07-04-2003 21:14

btw mijn spiektip:
tijdens luistertoetsen heb je vaak andere versies. Spreek daarom af dat iemand die goed is in de taal bij het langste antwoord zijn benen naar voren strekt (maakt z'n benen lang). Bij het kortste z'n benen naar achteren (onder z'n stoel zeg maar) en bij het middelste antwoord de benen gewoon recht naar beneden, dus in een hoek van 90 graden.
alleen niet in de lach schieten als heel de klas constant met de benen aan het bewegen is, want dat ziet er echt super komisch uit. :)
en de docenten hebben het bij ons niet door, aangezien we het wel met enige subtiliteit doen en ze bovendien er niet aan denken dat wij wel eens zouden kunnen seinen met onze benen. Ze letten er dus totaal niet op.

Skippy 08-04-2003 02:27

Citaat:

linda85 schreef op 07-04-2003 @ 22:14:
btw mijn spiektip:
tijdens luistertoetsen heb je vaak andere versies. Spreek daarom af dat iemand die goed is in de taal bij het langste antwoord zijn benen naar voren strekt (maakt z'n benen lang). Bij het kortste z'n benen naar achteren (onder z'n stoel zeg maar) en bij het middelste antwoord de benen gewoon recht naar beneden, dus in een hoek van 90 graden.
alleen niet in de lach schieten als heel de klas constant met de benen aan het bewegen is, want dat ziet er echt super komisch uit. :)
en de docenten hebben het bij ons niet door, aangezien we het wel met enige subtiliteit doen en ze bovendien er niet aan denken dat wij wel eens zouden kunnen seinen met onze benen. Ze letten er dus totaal niet op.

Deze deden wij met de jeuk en nadenk methode.

4 antwoorden
Antwoord A: Kriebel op je achterhoofd
Antwoord B: Kriebel langs je oor
Antwoord C: Even nadenken met je hand onder de kin
Antwoord D: Even door je nek wrijven (niet te opzichtig)

En als je dan net als ik al niet zo'n stilzitter bent dan valt het absoluut niet op dat je het in een vast patroon doet. (en ik was goed in engels dus ik heb vele mensen geholpen :D)

Love: a passion 08-04-2003 08:05

Als je een sjaal om hebt, plak je een klein geel papiertje, met zo'n plakrand aan de binnenkant, onderaan vast en laat je het ondereind van je sjaal net iets dubbel naar binnen liggen op je knie. Moet je wel met je benen over elkaar gaan zitten, werkt heel goed!

Loontjuh 08-04-2003 09:57

Citaat:

Ieke schreef op 07-04-2003 @ 10:35:
Het in je GR programmeren en het mag nog ook (y) (y) (wel alleen voor Nauurkunde, scheikunde en wiskunde)

ik doe t ook voor economie

m'neer 08-04-2003 10:41

Citaat:

Ieke schreef op 07-04-2003 @ 21:17:
Mag niet, je ti is jou eigendom en wat je erin hebt staan is jou zaak. Bij het examen gaan ze het niet wissen, tis onbegonnen werk daarbij en alle goede instellingen wissen ze dan meteen ook, dus ze doen het bij ons iig niet.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of 't bij ons wel gebeurde, want ik hield 't maar bij wiskunde a1 ( :o ), maar 't scheen wél te gebeuren ;)

Citaat:

linda85: jij zat duidelijk op de verkeerde school! :D
Nee hoor, lees nog 'ns over mijn ervaring met verkreukelde a4'tjes ;)

Fantôme 11-04-2003 18:17

Citaat:

omaltievo schreef op 07-04-2003 @ 15:28:
ik wil niet vervelend doen hoor maar er is zelfs een aparte sectie met spiektips op deze site :D
ja, dat dacht ik ook *doet gezellig heel vervelend mee*

Fantôme 11-04-2003 18:27

mm, wat ik nog wel eens doe, is dat seinen inderdaad tijdens een luistertoets, maar ook bij meerkeuze toetsen. Al ging dat iets moeilijker.

Wat ook werkt is bijv. een geodriehoek vragen aan een leraar, naar voren lopen, om hem te halen (je kijkt per ongeluk op het blaadje van degene voor je) de geo aannemen (en kijkt naar de volgende vraag. Zo, die 2 vragen heb je vast. Na een tijdje geef je de geo terug end doe je hetzelfde.

met potlood heel licht op je toetsblaadje schrijven, 3 blaadjes van je blok scheuren (en niet het blaadje waar antw. op staan bovenop leggen duh!) nou, vervolgens als de leraar heeft uitgedeeld, kun je daar mooi alles van aflezen, en vervolgens, voor het inleveren uitgummen.

Stel, je moet een brief schrijven waarbij je het woordenboek mag gebruiken... typ thuis een klein briefje uit, met woorden die er zeker in voor komen (geachte, met vriendelijke groet, vervolgens, om te beginnen enzenz, die woorden die nogal regelmatig in brieven voorkomen) Nou, deze plak je (bijv, onder de x) in je woordenboek, hebben ze echt niet door hoor!)

mja....... -xxx- wendy

Sabine-xxx 11-04-2003 20:05

ik gebruik liever geen spiekbriefjes ;)
anders leer je er helemaal niks van als je alleen maar briefjes gebruikt om de stof te kunnen begrijpen
hoe doe je dat later als je een baan heb? :confused:
gebruik je dan ook briefjes? :( :confused: :confused: :confused: :(

Mariebel 12-04-2003 13:09

Citaat:

Sabine-xxx schreef op 11-04-2003 @ 21:05:
ik gebruik liever geen spiekbriefjes ;)
anders leer je er helemaal niks van als je alleen maar briefjes gebruikt om de stof te kunnen begrijpen
hoe doe je dat later als je een baan heb? :confused:
gebruik je dan ook briefjes? :( :confused: :confused: :confused: :(

Meer dan de helft van wat je op de middelbare school leert, gebruik je niet eens als je een baan hebt. Die dingen ben ik dus niet van plan om uitgebreid te gaan leren.

^Dragon^ 12-04-2003 13:16

Wat ook wel leuk is: als je bij het raam zit, heb je weleens dat er gedeeltes open kunnen. Steek je arm er helemaal door heen en plak je spiekbriefje op een ander raam. Probeer het zo te doen dat niemand er meer bij kan. Als de leraar vraagt: 'wie deed dat' gewoon alles ontkennen, maar niemand kan het weghalen. Voor dit heb je wel het juiste lokaal nodig, maar het is het proberen waard.

Fantôme 12-04-2003 18:04

en vervolgens wordt het gordijn dicht gedaan of gaat de leraar ervoor zetten, of verhuist met de hele klas naar een ander lokaal, en dan heb je er nog nix aan....

@ Sabine-xxx --> mhaw, of je op je werk briefjes gebruikt denk ik niet, maar ik denk wel dat je afkijkt. Ik bedoel, je zal best wel eens aan een collega vragen hoe iets moet enz.

m'neer 13-04-2003 17:53

Ik blijf erbij dat het praktisch onmogelijk is om in één oogopslag het antwoord wat je zoekt van een antwoordformulier af te lezen, zónder dat het opvallend is...

_spieker_mark_ 25-09-2005 13:17

:eek: Op je Enkel en dan gewoon je been over je ander been doen kan je het lezen :D :cool:

Francien 25-09-2005 13:19

op de middelbare school ben ik nooit gepakt(Y) en ik heb van alles geprobeerd

maakt niet uit hoe je het doet als je het maar goed doet;)

Igorrrai 25-09-2005 14:41

Sexy up

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.