![]() |
Differentiaal vergelijkingen
Wie weet er een paar leuke diff. verg. evt. met de oplossing erbij.
|
y"(x) + 3 y'(x) + 5y(x) = e^(4x)
Have fun. |
m*d²x/dt² = g (bewegingsvergelijking in veld van de aarde(in het luchtledige, 1 dimensie))
m*d²x/dt²+b*dx/dt + k*x = 0 (bewegingsvergelijking gedempte harmonische oscillator(1 dimensionaal)) dN/dt = Q - lambda * N (populatie model) - hbar²/(2*m) *d²Psi/dx² + V(x)*Psi = E*Psi (1 dimensionale Schrödinger vergelijking (quantummechanica)) d²Psi/dx²=1/v² *d²Psi/dt (1 dimensionale golfvergelijking) Dit was het eerste wat me te binnen schoot. Je moet zelf maar eens een differentiaal vergelijking (van een fysisch probleem) proberen op te stellen. |
Als dit allemaal wat te lastig wordt kun je ook de oppervlakte van een circel nemen f(x) (pi)r^2 f'(x) 2(pi)r
zo ook met de inhoud en de omtrek van een bol Gr. |
Okeej bedankt, maar ik heb nog geen tweede afgeleide gehad bij div vergelijkingen en ook geen d²t enzow
zouden jullie deze ook op kunnen lossen? (x²-4)/(y³-8) En: (2y-x²)/(x+2) Ik snap nl. echt niet hoe je dat ding kan oplossen...waarschijnlijk moet je hem integreren dan en vervolgens uit de ene functie de andere afleiden? 1 van de 2 functies is dan volgens mij de Wortel uit (X+2). |
Citaat:
(waarmee vergelijk je? met het gelijk aan 0 zijn .. of? :| ) |
Citaat:
Ik had ook nog de volgende: dy/dx= (x²-cos3x)/ ln y Die andere 2 heb ik ondertussen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat is de primitieve van tan x?
|
Citaat:
|
Citaat:
dus dt/dx=(x²-cos(3*x))e-2*c*t/(c*p2), dus e2*c*t*dt=(x²-cos(3*x))/(c*p2). Links en rechts integreren geeft dan: e2*c*t/(2*c)=(1/(3*c*p2)*x3-1/(3*c*p2)*sin(3*x)+c. Schrijf het linkerlid als y2/(2*c*p2) en vermenigvuldig beide leden met 2*c*p2, dan geeft dit: y2=2/3*x3-2/3*sin(3*x)+C als uiteindelijke oplossing van de differentiaalvergelijking. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35. |