![]() |
Logaritmen (???) ik niet snap....
Kan iemand mij misschien een beetje uitleggen wat het is...
Ik snap het hele princiepe gewoon niet. Ik zie de logica niet in: 3 log 5=3^5. (toch????) Dat snap ik niet. En hele grote formules daarmee. |
Oh, als je alleen wiskunde A hebt hoef je het ook niet te snappen.
|
Citaat:
bv. 2log 8=3 , want 23 = 8 makkelijker: 2log 23 = 3 dus 8 als 23 schrijven zo moeilijk is et niet ;) |
Citaat:
Ik zie de logica niet in, en hoe je daar op komt dat het zo is.... Misschien wel dom, maar ja... |
Citaat:
Let er trouwens wel op dat als je 2 log 8= x moet uitrekenen met de rekenmachine, dat je dan log8/log2=x moet intypen... succes drmee!! |
Stel, je hebt;
3^x = 6561 dat is gelijk aan; 3 log 6561 = x Zo kan je x dus makkelijk uitrekenen; log 6561 / log 3 = x x = 8 In formule vorm: g^x = a is; g log a = x |
en inderdaad, bij wiskunde moet je niet altijd de achterliggende reden proberen te vinden, daar wordt je alleen maar gek van en je hoeft het niet eens te weten
gewoon forumles inje rekenmachine zetten, als ze al niet op je formulekaart staan |
Citaat:
je moet 't gewoon net zo vertrouwen als '1 + 1 = 2' :) |
Citaat:
|
Ok zoals ik al zij reken je met de logaritme een exponent uit.
misschien dat je het met deze notatie snapt: gglog x = x je rekent dus in feite het getal uit waartot je g moet verheffen om x te krijgen. Dat exponent is glog x |
Bedankt allemaal, vooral Andijvie was d ebeste, maar het is nog niet veel makkelijker geworden... :( :( :( :( :( (n) (n) :confused:
Ik vraag het nog wel op school, of als je het nog op een makkelijkere manier weet uit te leggen ook goed, bedankt... (y) |
mja ik wou dat ik dit topic had gelezen voor die fijne repetitie vanochtend.. had misschien toch 0.5 punt gescheeld...
(mja beter een 1.5 als een 1... vanaf som 1 was ik fijn alles wat ik dan wel snapte weer vergeten. :( (n) ) |
Citaat:
Als glog(a) (de logaritme van a met grontal g) gegeven wordt door glog(a)=x, dan geldt: gx=a. x is dus het getal waartoe je g moet verheffen om a te krijgen, vandaar mijn opmerking dat een logaritme als een exponent van een macht kan worden opgevat. |
ik snap het zo:
Je moet het zo zien iemand had: 10^x=100 toen dacht diegenen van weetjewat ik schrijf het zo op dat er bij antwoord x uitkomt, en hij bedacht dit 10 log 100=x er zit geen geen ingewikkelde logica achter behalve dat hij het doodleuk omgedraaid heeft. hij dacht: weetje wat we nemen het woord log, we zetten er het eerste getal voor, en we zetten de uitkomst van het eerste getal er achter, en dit geheel staat voor het cijver dat 10 moet veranderen om 100 te krijgen dusssssssss g^(g log x) = x |
Hier nog wat rekenregels, leer deze gewoon uit je hoofd;
g log a + g log b = g log ab g log a - g log b = g log a/b g log a^n = n * g log a g log a * a log b = g log b a log b = (g log b)/(g log a) Bestudeer ze eventjes, schrijf ze over en maak een paar oefeningen ermee (bedenk gewoon zelf wat getallen). Dan onthoud je het makkelijker. En onthoud ook ; g^x = a Je weet g en a, maar je wil x weten. g log a = x Oefen daar ook mee. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40. |