![]() |
OV-kaart voor studenten dient te worden afgeschaft
Constaterende,
|
ten eerste: Het afschaffen van de OV-kaart zou op zich best wel een goed idee kunnen zijn, er moet echter een manier bestaan om studenten met een fikse korting te laten genieten van het OV. De meeste studenten kunnen van die 900 euro per jaar nooit de dagelijkse gang van huis naar studie betalen waardoor de huidige studenten die nu nog thuis wonen een kamer gaan zoeken. Dit zal de druk op de studentenkamers minstens laten verdubbelen (=10 jaar wachttijd in de ergste twee steden). Doordat studenten geen kamer zullen kunnen krijgen zullen ze dus maar niet gaan studeren.
Afschaffen van de OV-kaart viind ik prima, maar er moet een duidelijk en goed alternatief komen voor die studenten die wél moeten reizen. |
Ja, ik zie er wel wat in, maar wat nog beter zou zijn is als we dat geld in andere onderdelen van het onderwijs stoppen die het harder nodig hebben (basis- en middelbaar onderwijs). Maar ok, ik zie je punt.
Waar ik dan niet helemaal uit kom is dat als van iemand die dagelijks met de trein op en neer gaat 900 euro krijgt en iemand die met de fiets vanuit de binnenstad naar de Universiteit fietst ook 900 euro krijgt... Die gaat misschien 2 x per maand met de trein naar het platte land... Ik zou meer zijn voor een trajectkaart. Dit voorkomt overvolle treinen, uitstapjes en dat soort onzin. Een trajectkaart bespaart kosten maar benadeeld een student niet. Alleen als de ouders gescheiden zijn of ze voor een practicum naar elders moeten, maar daar moet de school dan gesubsidieerde compensatie voor betalen. Maar, ondanks deze kritiek vind ik er wel wat in zitten... leuk gebracht ook. |
zelf studeer je zeker niet?
Als de overheid zich eerst eens sterkmaakt en voor studentenhuisvesting in de studentensteden zorgt, zodat studenten die geen kamer kunnen vinden niet afhankelijk van hun ov zijn, kan de zaak opnieuw bekeken worden. en praat eens normaal, wat zijn liquide middelen in godsnaam??? |
Citaat:
Dit is echter geen taak van de overheid, maar meer een taak voor een landelijke studentenvereniging. Gezien het grote aantal (bijna een half miljoen) gebruikers, kunnen zij prima kortingen bedingen bij o.a. de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast kunnen zij voor meer flexibiliteit zorgen over de voorwaarden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien zou de NS een half miljoen klanten mislopen als hun tarieven te hoog zijn voor studenten. Dat gebeurt echt niet, de markt is daarvoor veel te interessant. De NS wil best een aardig stukje uit die taart van 423 miljoen Euro. Dat is namelijk 20% van hun hele jaaromzet (als we goederentransport e.d. meenemen!). |
verdomme man, ik kan als student echt niet zonder gratis openbaar vervoer, hoe goed de eventuele voordelen ook zullen zijn...
|
Citaat:
Bezuinigen op hoger onderwijs is gevaarlijk, met dit soort grappen maak je studeren minder populair, dan zit je over een aantal jaren met een te kort aan specialisten. Het op andere manieren subsidieeren van studenten, bijvoorbeeld met het verhogen van de studiebeurs, geeft een hoop extra bureaucratie en is financieel niet eens aantrekkelijk. Als ik een ovjaarkaart koop, kost dat me 1129 euro, waar blijft je winst? Is dat al die bureaucratie waard? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
it's as simple as that... |
Citaat:
Hint: het zorgt er niet voor dat de overheid geld bezuinigt op studenten |
lol
|
Citaat:
Waarom zou dit bureaucratie schelen? |
Citaat:
uiteraard slaat dit argument nergens op omdat de OV-kaart een recht is en een plicht. Als je m niet wilt dan neem je m ook niet. Zover ik weet staat daar ook een kleine compensatie tegenover. Daarbij zijn er door de krapte in de woningmarkt ontzettend veel mensen die nog thuis wonen en elke dag op en neer treinen naar school. Het klinkt in mijn oren nog veel belachelijker om de studenten aan de Universiteit van Utrecht of Amsterdam weg te pesten aan huis om een studentenflatje in die plaats te nemen. Ik garanadeer je dat de woningnood dan nog een tikje hoger gaat worden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind dit geen probleem van betekenis.. Het is belangrijker dat de overheid zich eens inzet voor de bouw van betaalbare studentenwoningen. Als er zoiets doorgevoerd zou moeten worden, hoewel ik er de noodzaak niet van inzie, moet er wel een keuze blijven: Of een ov, of een vehoging van je studiebeurs. |
Citaat:
Het is wel zo dat je je studenten OV niet hoeft terug te betalen als je 'm niet hebt opgehaald, en de nodige studieprestaties niet haalt. Het is dus min of meer gedwongen winkelnering, hetgeen verboden is bij de Nederlandse wet (BW 7, artikel 631, lid 2). Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
OV zou kunnen staan voor: Overweldigende Vrijheid.
Je reist gratis naar waar je maar wilt, hetgeen waar ik nu al zo'n 6 maanden van mag genieten. Je kunt je horizon verbreden zonder er arm van te worden. Zo hoort het en zo moet het blijven. Sterker nog, de OV jaarkaart dient heel de week geldig te zijn. Vrijheid mag niet afgeschaft worden. Klaar is Kees! Sluit de topic maar! Groet, |
Ten eerste vind ik dat je je schrijfstijl in het eerste bericht wel ietsjes mag aanpassen. Je schrijft op een forum voor scholieren, en niet in een wetboek. Enig niveau mag wel, maar het is natuurlijk onzin om onleesbare teksten te schrijven.
Als de overheid het geld dat met een afschaffing van de OVkaart toch weer in de stufi steekt, waar zit dan het voordeel? OK, je kan nu zelf kiezen. Maar wat nou als de student kiest voor een OVkaart? |
Citaat:
Ik woon 45km van school, en ben jaarlijks al €1150 kwijt aan de trein! Grrr, die klotekaart krijg je pas als je 18 bent. :mad: Alsof een 17-jarige geen reiskosten heeft... :rolleyes: |
Citaat:
Als er veel studenten zijn die een OV-kaart wensen, zullen ze zich moeten verzamelen in een vereniging. De vereniging kan dan weer afspraken maken met de NS over prijs en voorwaarden. Ik vind het buitengewoon schandalig dat studenten op deze manier betutteld worden. |
Zeg meneer de sigarenroker :D. Mooie woorden en lange zinnen betekenen nog niet dat je helemaal gelijk hebt. Je houdt wel 900 euro over maar die gaat echt niet naar de student. De overheid bezuinigt namelijk het liefst zoveel mogelijk op de jeugd. Als je een OV nodig hebt , kom je wel tekort met 900 euro :confused:
|
Als onze Nederlandse Spoorwegen nou niet geprivatiseerd waren hád je dit gewauwel niet eens. Studenten moeten gratis met het openbaar vervoer kunnen, in ieder geval op schooldagen. Punt.
|
Ik ben tegen afschaffing van de OV-studentenkaart.
Veel studenten wonen ver van hun onderwijsinstelling af en moeten daarom veel reizen. Het zorgt voor extra mensen die gebruik maken van het OV. OV-gebruik wordt gestimuleerd. Jouw wetsredenatie vind ik niet zo relevant. (Heb je jurisprudentie over dit wetsartikel ter ondersteuning van je betoog?) Wij krijgen namelijk geen inkomen van de overheid, maar een subsidie om te studeren. En de overheid mag als 'gulle gever' toch wel zelf weten wat ze aan ons wil schenken. |
Citaat:
Topic sluiten? Omdat jij zo graag de wereld wil verkennen, helemaal voor niets? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu is 75 euro niet veel, zeker niet voor iemand die toch al redelijk veel betaalt in de volle randstad. Daarnaast: als het huurbudget van elke student stijgt met 75 euro per maand weet ik wel wat er met de huren gebeurt. Ik ben het wel met je eens dat een studentenvakbond / universiteit zelf ook regelingen kan treffen met de NS. Trajectkaarten zijn geen optie: brengt teveel administratieve rompslomp met zich mee en is niet flexibel genoeg. Ander punt: die 900 euro komt in plaats van een OV, dat geld verdwijnt volledig naar huisvesting. Dichter bij wonen betekent nog steeds niet dat je helemaal geen gebruik van het openbaar vervoer maakt. Mede doordat de huurpijzen zullen stijgen wordt de student toch gekort. De student die toch al geen OV nodig had klaagt natuurlijk niet over een gratis bonus van 900 euro, maar dat overheidsgeld kan beter besteed worden. Het idee is goed, het plan van uitvoering nog niet... |
Nederland is niet geconcentreerd genoeg om 900 euro extra studifinanciering positief voor de student uit te laten werken. Als iedereen nou op een kluitje woonde met beperkte reiskosten, dan kon het misschien. Zoiets werkt in Tokyo, Londen, en New York, maar niet in Nederland, waar Amsterdam - Rotterdam nog altijd 10 euro kost, en 's-Hertogenbosch geen Uni heeft.
P.S. Waarom doet Nederland ook niet mee aan het campus-idee? Studentendorpen op en om de Universiteiten. Daar schiet je iets mee op. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Mensen hebben dus wel degelijk nog steeds de keuze om een OV-jaarkaart aan te schaffen voor die 900 Euro. Met het voordeel dat mensen ook kunnen kiezen om dat niet te willen. |
Ik moet nu eten. Ik reageer straks nog wel even op de andere posts.
|
Ik vind de trajectkaart wel een goed idee. Waarschijnlijk zal ik niet het komend schooljaar, maar het jaar daarna gaan studeren, en het zal heel veel schelen als ik mijn bus/trein niet zelf hoef te betalen doordeweeks naar mijn Universiteit. Die paar keer dat je niet het vaste traject hebt, maakt niet zoveel uit.
Ander voorstel: - trajectkaart (maandkaart met korting) (elke maand vernieuwen bij loket of zo, blijft er controle) - controle: centrale registratie van trajectkaart per student, zodat een student geen dubbele maandkaart kan hebben en de kosten beperkt blijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Echter: ik vind het wel knap dat iemand oplossingen kan bedenken voor problemen die niet eens bestaan... (y) |
Citaat:
|
In veel steden is het zeer moeilijk o een betaalbare kamer te vinden. Hiermee los je helemaal niets op.
Zoals ik al zei: als de overheid eerst eens voor betaalbare studentenwoningen zorgt, iets wat nu dus niet of niet voldoende ebeurd, kunnen we de zaak opnieuw bekijken. Maar ik vind het nogsteeds oplossingen zoeken voor problemen die niet bestaan. |
duyvel: het probleem van te weinig studentenwoningen kan opgelost worden door het OV-beleid aan te pakken. Er zijn (te) weinig studentenwoningen in dichtbevolkte gebieden omdat studenten niet zo rijk zijn, ze kunnen alleen goedkope kamers betalen. In dichtbevolkte gebieden ligt de grond en huizenprijs erg hoog, dus is er automatisch weinig aanbod voor goedkope kamers, laat staan voor véél goedkope kamers.
Het probleem zou kunnen worden opgelost door de mensen die op kamers gaan meer geld te geven, zodat ze duurdere kamers kunnen kopen en er automatisch meer aanbod mogelijk is --> dat is dus een mogelijk effect van het vervangen van een OV door geld. Probleem is wel dat je hiermee reizen onaantrekkelijk maakt en dus wil stimuleren dat mensen dichterbij hun uni gaan wonen, wat de huizenprijs weer opdrijft. Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread: het idee om door een verandering in de OV-regeling die woningnood aan te pakken is goed, alleen op deze manier niet. |
Bijkomend probleem: als je de OV-kaarten afschaft loopt het aantal reizigers in de treinen terug waardoor "de NS" waarschijnlijk nog eens leuk in de dienstregelingen zal gaan knippen op bepaalde student-intensieve lijnen.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Zal ik d'r nog eens een vertellen: Geef studenten 900 euro extra stufi én een OV. Nou, oké, 900 is wat veel, maak er 250 extra van. Minstens. En daarna prestatiegericht verhogen. Of verlagen. En verbied studenten om een bijbaantje te hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Je ontvangt een inkomen van een instelling, in dit geval de overheid. Diezelfde instelling gebied jou een dienst af te nemen van de instelling waarvan je inkomen geniet. Dit is verboden. Even pragmatisch bekeken is het dus bedenkelijk dat de overheid de studiefinanciering koppelt aan het verplichte afnemen van de dienst 'openbaar vervoer', dat geregeld wordt via de overheid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.