![]() |
Kegelsneden in de bouwkunst...
Ik moet in de bouwkunst plaatjes vinden waarin kegelsneden voorkomen (parabool, ellipsen en hyperbolen). Ik moet van elke 1 plaatje vinden en dan met zo echt mogelijke afmetingen of de afmetingen op de foto/plaatje een passende formule vinden :(... NU kan ik al niets bedenken, hoogstens bogen voor parabool. Maar ellipsen en hyperbolen :(?
Help me please... |
Help :(
Ik kan die ellips echt niet vinden/bedenken |
De vergelijking voor een ellips is:
a^2 / a^2 + y^2 / b ^ 2 = 1 En die gaat dan door de punten (a,0), (0,b), (-a,0) en (0,-b) Voor een hyperbool: x^2 / a^2 - y^2 / b^2 = 1 Bij een ellips heb je twee punten binnenin, en de som van de afstanden tot die twee punten is voor ieder punt op de ellips precies hetzelfde; bij een hyperbool is juist het verschil van de afstanden tot die twee punten precies hetzelfde. Maar van bouwkunst weet ik even niet zoveel. :$ groetjes, Johan |
Parabool : Vorm kabels van hangbrug, schotelantenne (is een omwentellingsparaboloïde )
Hyperbool : Koeltoren (is een éénbladige omwentelingshyperboloïde) ellips : dwarsdoorsnede cilo (circulaire cilinder). Scanner |
Citaat:
Voor een hyperbool evt een rond raam. Maar dan natuurlijk in eivorm... Wat is een Koeltoren? Voor een ellips evt 2 'ronde' ramen naast elkaar, maar verder hebben we geen idee. Wat is een circulaire cilinder en waar vinden we die in de bouwkunst? En wat bedoel je met scanner? We moeten er plaatjes van hebben en dan de formule erbij 'verzinnen'... |
Citaat:
In een schotelantenne herken je deze vorm : http://users.skynet.be/fa029717/paraboloide.jpg Deze vorm wordt gebruikt, omdat het alle stralen die evenwijdig met de as invallen weerkaatst naar het brandpunt. Voor een ellips : die cylo moest natuurlijk een silo zijn. Een cirkulaire cilinder is een cilinder met als dwars doorsnede een cirkel. Zo is een elliptische cilinder een cilinder met als dwarse doorsnede een ellips. Met een scanner bedoel ik zo een machine waar je in gaat liggen, en dan kijkt men of je geen kankers e.d. hebt. Deze heeft meestal de vorm van een elliptische cilinder. Ik vermoed dat die vorm gebruikt wordt om een uniform magnetisch veld te bekomen, maar dat weet ik niet zeker. Een rond raampje is natuurlijk ook goed. Voor een hyperbool : dat raampje is zo goed als zeker fout. Een koeltoren zie je vaak bij electriciteitscentrales. Die grote torens waar waterdamp uitkomt. Je zou er deze vorm in moeten herkennen. http://www.waterconditioning.net/images/cooltower1.jpg http://users.skynet.be/fa029717/1bladhyperboloide.jpg Dit is een eenbladige hyperboloide. Waar men precies deze vorm gebruikt weet ik ook niet. |
|
Citaat:
@pol: De vorm van de kabels van een hangbrug worden, als ik me niet vergis, beschreven met behulp van een zogenaamde kettinglijn of catenoïde van de gedaante y=a*cosh(x/a). |
Citaat:
De kabels bij een brug worden in trek belast. Een boog kan je op de zelfde manier opvatten als een kabel, alleen wordt een boog in druk belast. Maar de krachtenverdeling blijft dezelfde, en geeft daardoor aanleiding tot dezelfde vorm (parabool) (het gaat hier dan wel om relatief grote overspanningen met een boog; het zou wel kunnen dat het bij de Romeinen halve cirkels waren). |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58. |