![]() |
"Heeft de Islam een...
...negatieve onvloed op het integratieproces onder Marokkaanse jongeren?"
En waarom wel of niet. Graag jouw reactie. Halima. :rolleyes: |
Lijkt mij nogal wiedes.
De islamitische cultuur is nou eenmaal niet gelijk aan de Joods-Christelijk gebaseerde cultuur die wij in Nederland kennen. De vraag of we daardoor de islam moeten annihileren, en zo de vrijheden van de moslims in te perken, kan ik volmondig 'nee' antwoorden, zolang de Nederlandse wet niet wordt overtreden. |
Ja
In onze maatschappij gebeurt heel wat dat in de Koran wordt afgekeurd. Dat werkt natuurlijk niet echt positief op de overwegingen van gelovige Marokkaanse jongeren om 100% deel te nemen in de Nederlandse maatschappij. |
Dus omdat er bepaalde dingen in de Koran staan die niet stroken met de Nederlandse normen en waarden, is het zo dat dat proces wordt belmmerd?
Maar er zijn toch bepaalde waarden die door bepaalde mensen in Nederland ook worden gekoesterd. Volgens mij kun je in de veluwe als homsexueel ook niet veilig het land op. Halima. |
Ik vind dan ook dat de mensen in de 'Bible Belt' om het zo maar even te noemen niet naar behoren geïntegreerd zijn in de Nederlandse maatschappij. Ook zij koesteren andere normen en waarden die in meer seculiere delen van Nederland verworpen zijn. Ook zij worden beperkt door hun heilige boek. Je hebt het trouwens wel over een extreem kleine minderheid in Nederland. De SGP vangt maar 1 komma zoveel procent van de stemmen. Dus.....
Maar goed. Het antwoord is dus ja. Wat in de Koran staat KAN een beperkende werking hebben op de integratie. [edit] Ik wil nogmaals onderstrepen dat ik zeg KAN en niet dat het zo IS dat de integratie beperkt wordt. Daarvoor weet ik te weinig van de integratie van Marokkaanse jongeren, de islam en de Koran [/edit] |
Citaat:
|
En een Nederlandse vrouw die besluit een burqaa te dragen? Want je hebt van die bekeerde Moslima's.
En wat is de definitie van integreren? Halima. |
Citaat:
Het omgekeerde is het probleem: in de koran gebeurt heel wat dat in onze maatschappij wordt afgekeurd. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik ben zo aardig geweest de definitie van integreren voor je op te zoeken ;): in·te·´gre·ren I {onov.ww.} 1 in een eenheid opgaan II {ov.ww.} 1 volledig maken 2 in een geheel doen opgaan 3 [wisk.] de integraal berekenen van Ook islamieten kunnen, met behoud van hun geloof, in een eenheid opgaan. Misschien iets minder makkelijk - er is natuurlijk wel een verschil in belevingswereld - maar een verschil in denkbeelden bewerkstelligt niet noodzakelijk een gescheiden levenswijze. |
Citaat:
Daarom is integratie ook zo moeilijk. Het moet van twee kanten komen. En dat lukt lang niet altijd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat staat er dan in de Koran wat wordt afgekeurd in de Nederlandse maatschappij?
H. |
Mijn kennis van de Koran is niet al te groot. Dus als ik een foutje maak, vertel het me alsjeblieft en dan zal ik meteen erop terug komen.
- Polygamie wordt goedgekeurd - Van emancipatie is geen sprake - Ji'had (strijd om de heidenen te bekeren en als dat niet lukt. uit te roeien) Hier houden mijn voorbeelden vooralsnog op. Nogmaals, als ik een fout maak dan spijt me dat, mijn kennis van de Koran is zeer beperkt. |
Citaat:
Dat neemt niet weg dat wij hen de vrijheid en ruimte kunnen geven om bezig te zijn met de eigen dingen (zoals suikerfeesten e.d.). Waar mijn fundamentele bezwaar tegen de islamitische cultuur zit, is dat er nauwelijks sprake is van een scheiding tussen kerk (moskee) en staat. Politiek en geloof zijn nauw met elkaar verbonden. Mits islamitische mensen zich aan de wet houden (geen discriminatie jegens vrouwen, niet oproepen tot haat, etcetera), heb ik geen enkel probleem met hen. Dat sommigen slecht intergreren, en bijvoorbeeld slecht de Nederlandse taal spreken, zitten ze zelf meer mee dan ik. Hoewel je nu in de 3e generatie ziet dat het taalprobleem zo goed als verdwenen is. |
Citaat:
Slechts een puntje, alleen bij het islamitisch fundamentalisme is er geen sprake van scheiding tussen kerk en staat. In de meeste islamitische landen is die scheiding wel degelijk aanwezig. En als je het dan hebt over de invloed van de islam op politieke opvattingen *kuch* CDA *kuch* Bush nog veel erger *kuch*. Terwijl Bush in Nederland best zou kunnen integreren :D :p |
Citaat:
|
Citaat:
Emancipatie van de vrouw bedoel je? Of van de islam in het algemeen? Als je van de vrouw bedoelt, kan je ik een kleine toelichting geven. Natuurlijk worden in vele landen van de wereld vrouwen onderdrukt. En vaak ook in islamitische landen. Maar ik geloof niet dat dat zozeer met de islam heeft te maken, maar meer met de achterstandspositie die de vrouwen bekleden. In Pakistan worden vrouwen bijvoorbeeld onderdrukt, maar als je de grens overgaat naar India, waar voornamelijk Hindoe's wonen, hebben vrouwen exact dezelfde postitie. Kun je dan spreken van de de Islam een onderdrukkende godsdienst is. Ik zeg nee. En je verhaal over de Jihaad. Inderdaad, ik moet je eerlijk toegeven dat daar een kern van waarheid in schuilt. Jongeren die met een bepaalde woede, frustratie zitten, blijken heel ontvankelijk te zijn om te gaan strijden in de naam van de Islam. Halima :rolleyes: |
Citaat:
|
Ja.
De Islam kan wel een belemmering zijn in het integratieproces. Nederland heeft nu eenmaal een andere cultuur dan die van de Islam. |
Citaat:
Dus een cultuur moet hezelfde zijn, eer er een normale samenleving tot stand kan komen, zonder mensen die daar buiten vallen? Dus jij bent eigenijk voor de assimilatiegedachte. :rolleyes: Lima. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Lima. |
Ik geloof niet dat de Islam integratie bellemmert, k vind wel dat het niet echt makkelijk gaat maar er zijn ook erg veel moslims in Nederland die zich helemaal hebben ge-integreerd
|
Citaat:
Maar goed, als ik daar al te diep op in ga wordt het toch een beetje off-topic, denk je ook niet? |
Inderdaad een off-topic. :D
Terug naar de stelling! Lima. (gut,..) |
Citaat:
|
Citaat:
On-topic, wat vind de topicstarter zelf eigenlijk van dit vraagstuk. Ben je nog niet echt duidelijk over geweest. |
Citaat:
Sorry, zit met mijn hoofd ergens anders. |
Of de Islam invloed heeft op de integratie van Marokkaanse jongeren?
*is verbaasd dat de topicstarter alweer vergeten is waar haar eigen topic over ging* |
Het kan, maar het hoeft niet per se.
Mijns inziens is het niet de Islam als geloof die het integratieproces (wat dat is laat ik maar even in het midden) tegenwerkt, maar bepaalde culturele kenmerken. Die kúnnen verband houden met religie, maar dat hoeft niet per se. Zo is het bijvoorbeeld onzin dat het besnijden van vrouwen iets met de Islam te maken heeft. We hebben het hier over een sociaal verschijnsel, geen religieus verschijnsel. Het is waar dat in een aantal Islamitische landen inderdaad gebruiken heersen die mogelijk strijden met 'Westerse' gebruiken. Maar om nou te zeggen dat dat onlosmakelijk verbonden is met de Islam, dat denk ik niet. Ik ken genoeg studenten van Turkse of Marokkaanse afkomst die perfect Nederlands spreken, goede cijfers halen maar tegelijkertijd ook actief de Islam belijden en hun eigen gebruiken hebben. Dat vormt op geen enkele manier een belemmering om óók 'Westerse' normen en waarden aan te hangen. Waar deze normen strijdig zijn proberen ze zoveel mogelijk een compromis te vinden, wat hen vaak goed lukt. Het is veel te kort door te bocht, te zeggen dat de Islam als enige factor aan te wijzen valt voor een (gedeeltelijk) mislukt integratieproces. Het kán ermee verband houden zoals ik boven heb uiteen gezet, maar dan is het slechts een onderdeel van een veel complexer geheel van psychologische, sociale en culturele factoren. Wat Unexplained zegt over 'de Islamitische cultuur' kan ik dan ook moeilijk anders dan als etikettenplakkerij kwalificeren. Cultuur en religie kunnen elkaar beïnvloeden, maar daar mag je zéker geen wetmatigheid in zien. Bovendien: waarom nemen we het integratieproces nú als uitgangspunt? Als je naar het Nederland van de jaren vijftig kijkt zie je dat mensen daar ook zo gelovig als de pest waren, godvrezend en hypocriet. Reken er maar op dat er over tien à vijftien jaar een volledig nieuwe, ontzuilde generatie Turken en Marokkanen zal zijn die wel de Islam belijden, maar als persoonlijke overtuiging, en dat niet of nauwelijks zullen laten doorwerken in hun sociaal-maatschappelijk gedrag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee Martian dat zie je verkeerd. De Islam gaat uit van een combinatie van kerk en staat. In Kazachstan is deze combinatie een feit (Is Kazachstan Islamitisch BTW?) maar een Turkse Islamiet gaat (volgens mij) uit van de zelfde denkbeelden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het moge bekend zijn dat dat inderdaad niet zo goed gelukt is als men voor ogen had. Maar het begrip 'multiculturele samenleving' bestempelen als een leugen of een verzinsel van 'links' om de problemen te verdoezelen is een verschrikkelijk arrogante uitspraak die getuigt van weinig inzicht in politiek en diplomatie. Destijds is naar eer en geweten gehandeld. Dat dat achteraf niet bleek te werken is fout, maar dat te zeggen dat het bedoeld was om 'linkse' fouten te verbloemen slaat werkelijk alles. Citaat:
In Turkije heeft men scheiding van kerk en staat, daar is onder andere het in overheidsdienst dragen van een hoofddoek verboden. Natuurlijk is dat niet maatgevend voor álle Islamitische staten, seculier of niet, maar het is wel een aanwijzing dat het anders kan. Toegegeven, een groot deel van de Turkse bevolking is streng religieus, maar ook in Nederland hebben we op de Veluwe nog een paar dorpjes waar godsdienstfanatisme hoogtij viert (Staphorst, Rouveen, de hele Bible Belt). Het gaat om de staatsinrichting, niet om de mensen. Die kun je hun geloof niet voorschrijven, de overheid wel. Een seculiere staat met 'Westerse' wetgeving, maar als hoofdgeloof Islam, is mogelijk. |
Citaat:
In Turkije is kerk en staat wel degelijk gescheiden!! :p En vanwelke denkbeelden iemand uitgaat, hangt vd persoon af. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
BARON, even twee dingen:
1) Indonesië is ook een moslimland, maar ook daar bestaat een volledige scheiding van kerk en staat. Turkije is dus niet het enige seculiere moslimland, wel één van de weinige, daar moet ik je gelijk in geven. 2) Ik lees in jouw post een grote generalisatie. Jij geeft 'links' de schuld van de integratieproblematiek, maar alleen de PvdA noem ik niet 'links'. GroenLinks en de SP hebben nooit zeggenschap gehad in het integratiebeleid, hen valt dus weinig te verwijten. Bovendien heeft de SP ook meer den eens gehamerd op bijvoorbeeld lessen Nederlands voor immigranten (maar is daarbij ook wel uitgemaakt voor een rascistische partij). Daarbij deed de VVD onder Paars net zo hard mee aan het verdoezelen van de integratieproblematiek, vooral toen Bolkestein uit de picture was. Het is dus een beetje kortzichtig om de schuld alleen bij 'links' te leggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ook jaren geleden kon er in normale kringen wel gepraat worden over asielproblematiek. Jij haalt extreme voorbeelden aan, die niet representatief zijn voor de werkelijke situatie. Tegenwoordig geldt precies hetzelfde. Er zijn massa's personen en tijdschriften waarmee niet normaal, ongekleurd over Pim of het Fortuynisme te praten valt. Is dat dan ook het verdoezelen van de fouten van de LPF? Dacht het niet. Natuurlijk rechtvaardigt de ene fout de andere niet, maar jij stelt het wel héél zwart/wit voor. Citaat:
En 'van niets weten' is natuurlijk onzin. Het is inmiddels bekend dat de integratie van eerste en tweede generatie-allochtonen inderdaad 'mislukt' is, maar daar telkens op terug komen is gewoon een zwaktebod. En dat is nou precies datgene wat mij het meest tegenstond aan Pim: hij kwam nooit met inhoudelijke, feitelijke oplossingen, altijd alleen maar met het afwijzen van al gevestigde ideeën. Niet constructief maar destructief. Het is zó makkelijk om achteraf de schuld in de voeten te schuiven van je politieke voorgangers, het is zó makkelijk om te constateren dat er een probleem is en dat vervolgens nog eens extra te onderstrepen. Tegelijkertijd is dat ook zó zwak. Verder valt het mij telkens weer op hoe jij bepaalde zinsnedes en woordkeuzes telkens maar blijft herhalen. Zoals bijvoorbeeld regentenkliek. Als Pim dat woord niet in de mond had genomen had jij niet eens van het bestaan ervan geweten, laat staat het zélf gebruikt. Je bent een naprater, een volgzaam schaap zonder eigen ideeën. Ik vraag me wel eens af wat jij gedaan zou hebben als er nooit een Pim Fortuyn zou zijn geweest. Zou je dan de rest van je leven hebben zitten mokken op je zolderkamertje? Die kutbuitenlanders ook altijd? Zou je zelf een politieke partij met een ideaal hebben opgericht of zou je hebben gewacht tot iemand langskwam om het je allemaal voor te kauwen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.