Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Jeugdboeken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=444961)

jill 11-04-2003 19:39

Jeugdboeken

wat zijn jullie lievelings jeugdboeken? Aanraders?

marla 11-04-2003 19:43

mijn lievelings boek was Blauwe plekken.

Ieke 11-04-2003 19:50

Absoluut op 1: Harry Potter (alle delen, hoewel ik natuurlijk mijn voorkeur wel heb)

Als je The Hobbit ook als kinderboek telt, is die ook favoriet en toen ik nog een stuk jonger was las ik graag Roald Dahl. Er zijn zoveel die leuk zijn.

Cartosa 11-04-2003 20:29

ik las heel graag astrid lindgren..nu nog steeds eigenlijk

Para! 11-04-2003 22:03

Het Oneindige Verhaal van Michael Ende. (y)

Freyja 11-04-2003 23:58

Astrid Lingren, Roald Dahl, Guus Kuijer, Sjoerd Kuiper, Diana Wynne Jones, Doris Heinemann, Anke de Vries, Thea Beckman, Tonke Dragt...

Dat zijn er maar een paar die ik zo kan bedenken (spelling kan bij sommigen niet kloppen :o). Zijn zoveel goede kinderboeken...

-niels- 12-04-2003 00:19

Tonke Dragt en Thea beckman zijn de enige twee die me bij staan eigk...
en beide hadden geniale boeken (ook mindere maar een aantal zou ik zo nog eens willen lezen...)

zeep007 12-04-2003 16:01

Ik vond de blinker serie geweldig...
Blinker en het bag bag juweel en de bakfiets ofzo... Ik weet het ook niet meer :o

xxDomingoxx 12-04-2003 18:56

Ik las graag allemaal series.. Babysittersclub, Nancy Drew, Thrillerserie van Kluitman (destijds blauwachtige kaft), Sweet Valley High, boeken van R.L.Stine (maar niet de Kippenvel-serie; Cheerleaders serie etc.). Ik vond het moeilijk om leuke boeken te vinden en als je dan eenmaal een boek van een serie leukvindt, is de rest van de serie meestal ook wel leuk, omdat het allemaal wel op elkaar lijkt..

Nothing 12-04-2003 19:03

Mijn mooiste boek die ik ooit gelezen heb zijn:
Hadden we er maar wat van gezegd! (Jan de Zanger)

Heeft heel veel indruk op me gemaakt. Sowieso meer boeken van Jan de Zanger, weet een goed en spannend en duidelijk verhaal te schrijven...

Toet0r 12-04-2003 22:43

alleboeken van carry slee...kinderen van de grote beer 1 t/m 8 (jaa ik heb ze allemaal! :cool: :p ) confetti confilct (e.d) en van die boekjes als: hieperdepiep, morgen mag ik in het diepe ed..die ken ik van onder naar boven, van rechts naar links en van binnen naar buiten (nou ja ongeveer dan)

zeep007 13-04-2003 10:56

Citaat:

Ik las graag allemaal series.. Babysittersclub, Nancy Drew, Thrillerserie van Kluitman (destijds blauwachtige kaft), Sweet Valley High, boeken van R.L.Stine (maar niet de Kippenvel-serie; Cheerleaders serie etc.). Ik vond het moeilijk om leuke boeken te vinden en als je dan eenmaal een boek van een serie leukvindt, is de rest van de serie meestal ook wel leuk, omdat het allemaal wel op elkaar lijkt..

JAH, Nancy Drew, ik heb ze allemaal en ook allemaal gelezen :o

Vlooienband 13-04-2003 13:44

Titels:
Ronja de roversdochter.
De geheime olifant van Jimmy cooper
Kati - Kato
Alleen op de wereld, van Hector malot
natasja, de zwarte engel, van konsalik. Geen echt kinderboek, maar ik las het toen ik nog een ukje was. :)

No return 13-04-2003 13:51

uiteraard alle boeken van thea beckman en brief voor de koning van tonke Dragt vond ik ook heel goed en jeroen en de zilveren sleutel

No return 13-04-2003 13:52

Citaat:

zeep007 schreef op 13-04-2003 @ 11:56:
JAH, Nancy Drew, ik heb ze allemaal en ook allemaal gelezen :o

AI AI die boekenzijn echt heel lelijk

stil_watertje 13-04-2003 13:54

De meeste boeken van Dirk Bracke, zoals stille lippen, het uur nul, blauw is bitter,...
Ook boeken van Karel Verleyen, bv. een brug van glas (heette vroeger de rebel met de roos)

zeep007 13-04-2003 21:22

Citaat:

He, ik was nog jong! en ik :o me niets voor niets....

Anne 13-04-2003 21:24

Roald Dahl, Astrid Lindgren (De Kinderen van Bolderburen is toch van haar? :o), Carry Slee, Yvonne Brill. :D

Freyja 13-04-2003 21:26

Citaat:

Scimmia schreef op 13-04-2003 @ 14:44:
Titels:
Ronja de roversdochter.

Kati - Kato

Jaaa die zijn geweldig! Ik wist niet dat iemand anders Kati - Kato had gelezen, maar hij was echt (y)

Para! 14-04-2003 16:39

Citaat:

Morgan schreef op 13-04-2003 @ 22:26:
Jaaa die zijn geweldig! Ik wist niet dat iemand anders Kati - Kato had gelezen, maar hij was echt (y)
Ehmm, dat wou ik posten ja. :o:p

Ketjing 14-04-2003 17:31

SNELLE JELLE is (y)

Quiana 18-04-2003 14:46

Roald Dahl boeken (de GVR! :o), Alleen op de wereld,
Babysittersclub, de dolle tweeling, Pitty, Carry Slee,
Caja Cazemier, en nog een hoop losse boeken
waarvan ik de schrijvers vergeten ben. :o

Type 18-04-2003 15:47

Kruimeltje. (C.J. v. Abkoude)
Een mond vol dons. (Lydia Rood)
Hasse Simonsdochter (Thea Beckman)

Engels:
Go Ask Alice (anonymous)

Dromer 18-04-2003 16:22

Thea Beckman & Astrud Lindgren & Roald Dahl zijn helemaal geweldig!!
En Guus Kuijer natuurlijk: Madelief!!!

Verder ook wel Tonke Dragt gelezen , en Jacques Vriens.

Van de series las ik De Kameleon & De Vijf, dat was altijd heel spannend!!

Yesterday 18-04-2003 19:27

Pluk van de Petteflet staat zeker op 1 bij mij..., nu vind ik het nog steeds een erg geweldig boek.

De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren vond ik toen ook heel mooi. Ik raad iedereen aan om hem te lezen. ;) Dat moet ik ook maar weer eens gaan doen.

Ieke 18-04-2003 19:33

Citaat:

Yesterday schreef op 18-04-2003 @ 20:27:
De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren vond ik toen ook heel mooi. Ik raad iedereen aan om hem te lezen. ;) Dat moet ik ook maar weer eens gaan doen.
Een hele tijd geleden dat ik die heb gelezen. (wel 2 keer) Maar het is een heel mooi boek wat ik me er nog van kan herinnernen. Helaas hebben ze dat boek uit de bieb gegooit :(

Type 19-04-2003 01:07

Citaat:

Yesterday schreef op 18-04-2003 @ 20:27:
ow, ja, zeker. Dat is echt al te lang geleden...

Yesterday 19-04-2003 16:56

Citaat:

Ieke schreef op 18-04-2003 @ 20:33:
Een hele tijd geleden dat ik die heb gelezen. (wel 2 keer) Maar het is een heel mooi boek wat ik me er nog van kan herinnernen. Helaas hebben ze dat boek uit de bieb gegooit :(
Bij mij in de bieb is hij er wel :)
Jey

Briseïs 19-04-2003 17:03

Thea Beckman absolute favoriet. En Tonke Dragt.

Vind sowieso Nederlandse kinderboeken veel leuker dan volwassenenboeken... Heb ik nu problemen mee met Nederlands... :(

Verder ook: Jan Terlouw, Evert Hartman, Cynthia Voigt, Astrid Lindgren, Paul Biegel...

ejfee 19-04-2003 17:08

Jip en Janneke, met luistercd.

En ook alle HP-boeken en blauwe plekken.

Knutselsmurfie 20-04-2003 15:06

Het ei van oom Trotter - Marc de Bel

euro 21-04-2003 15:28

Citaat:

Knutselsmurfie schreef op 20-04-2003 @ 16:06:
Het ei van oom Trotter - Marc de Bel
fántastisch boek :) .

Verder zijn veel leuke boeken hier al genoemd. Ik weet even geen toevoeging. Otje en Pluk van de petteflet zijn :cool:. En van nog vroeger.... Jaap ter Haar volgens mij, over een tweeling (Saskia en Jeroen?).

En één boek dat ik echt heeel vaak heb gelezen, volgens mij was het helemaal niet zo fantastisch, maar oke. 'Drie in de put' volgens mij. Komen drie kinderen op een bouwterrein vast te zitten in een soort van put/bouwkuil. De schrijver weet ik helaas niet meer.

Muis! 23-04-2003 20:36

Thea Beckman, Tonke Dragt, en C.S. Lewis (de Narnia-serie is zoooooo geweldig) waren mijn lievelingsschrijvers

verder ook: Jan terlouw, Evert Hartman, Enid Blyton, Astrid Lindgren

hitsiepitsie 25-04-2003 19:01

zwarte lieveling van suzanne koster... ook voor jongeren!

Krummeltje 25-04-2003 19:10

Citaat:

No return schreef op 13-04-2003 @ 14:52:
Mwaoh. Het is geen literatuur, maar ze kunnen er best mee door.
*heeft er zelf 2.*

Het zijn gewoon detectives.

fliebertje 30-04-2003 17:36

De 'Het Gouden Kompas'-serie van Philip Pullman ('Het Noorderlicht', 'Het Listige Mes' en 'De Amberkleurige Kijker') zijn echt geweldig!

oeski 30-04-2003 19:46

Citaat:

fliebertje schreef op 30-04-2003 @ 18:36:
De 'Het Gouden Kompas'-serie van Philip Pullman ('Het Noorderlicht', 'Het Listige Mes' en 'De Amberkleurige Kijker') zijn echt geweldig!
Daarvan vond ik de vertaling vanuit het Engels zo vreemd... Ben toen blijven steken op de helft van Het Noorderlicht. Ik denk dat ik um nog maar eens ga herlezen. :)

Sirenie 30-04-2003 20:02

Damn, ik las vroeger zo veel dat ik het allemaal nog eens zou moeten lezen. Maar alles van Thea Beckman vond ik echt super. Gister nog, heb ik 'schijndood' van Simone van der Vlugt. De kinderlijke schrijfstijl staat me, nu ik ouder ben, een beetje tegen, maar wat een prachtboek!
Ook 'door een spiegel, in raadselen' van Jostein Gaarder is mij lang bijgebleven.
Ik las vroeger ook veel Enid Blyton. Echt cool vond ik dat :p
Dirk Bracke is inderdaad ook erg goed!
Lydia Rood zie ik ook voorbij komen, ook prachtig!
Als ik 'The Hobbit' mag noemen, doe ik dat ook maar. Ik heb hem vorig jaar gelezen, maar ik weet zeker dat ik in mijn broek gescheten had als ik het eerder had gelezen :p, topboek, wauw.
Dat was het wel.

Quistnix 30-04-2003 20:20

Thea Beckman (heb gisteren "Het helse Paradijs" nog uitgelezen), Evert Hartman (een boek als De Voorspelling blijft gewoon mooi, of je nu 10 of 20 bent), Roald Dahl.

Harry Potter is erg goed, maar kan voor mij niet tippen aan de "Grieselstate"-serie van Antony Horrowitz, volgens mij de beste kinderhorrorschrijver. Hij heeft trouwens ook één (brilliant) boek voor volwassenen geschreven (William S.) en is medeschrijver van de tv-serie "Midsomer Murders". En alles wat ik van hem gelezen heb (=alles wat er van hem in de bieb te vinden was) is simpelweg geniaal.

Quistnix 30-04-2003 20:24

Citaat:

Para! schreef op 11-04-2003 @ 23:03:
Het Oneindige Verhaal van Michael Ende. (y)
(y) (y) (y) (y)
hoe kon ik die vergeten?

Mushu 30-04-2003 20:34

Roald Dahl en dan vooral mathilda, de gvr, sjakie en daantje de wereldkampioen dat waren echt mijn favoriete boeken toen ik klein was, nu lees ik ze nog wel een sover hoor :D
maar ik heb ook altijd erg genoten van ronja de roversdochter en gebroerders leeuwenhart van astrid lindgren..
ik werd thuis eigenlijk altijd voorgelezen of las zelf, dus ik ken eigenlijk wel heel veel kinderboeken die ik mooi vind/vond.. maar die zal ik maar niet allemaal opnoemen..

*Burning water* 30-04-2003 21:06

Carry Slee!!!! :p

En nog véél meer, maar ik heb geen zin om die allemaal op te noemen :o

Briseïs 01-05-2003 14:51

Citaat:

Quistnix schreef op 30-04-2003 @ 21:20:
Harry Potter is erg goed, maar kan voor mij niet tippen aan de "Grieselstate"-serie van Antony Horrowitz, volgens mij de beste kinderhorrorschrijver. Hij heeft trouwens ook één (brilliant) boek voor volwassenen geschreven (William S.) en is medeschrijver van de tv-serie "Midsomer Murders". En alles wat ik van hem gelezen heb (=alles wat er van hem in de bieb te vinden was) is simpelweg geniaal.
Anthony Horrowitz! Die was ik alweer bijna vergeten joh! Ja die is idd erg leuk...

Enne, volgens mij heeft neimand t daar nog over gehad: Klaus Kordon. Vooral de trilogie van De Rode Matrozen enz. (ben de andere namen ff kwijt... de derde was iets met lente...). De Rode Mtrozen ben ik nu trouwens in het Duits aan t lezen, voor Duits dus :D .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.