![]() |
Jeugdboeken
wat zijn jullie lievelings jeugdboeken? Aanraders?
|
mijn lievelings boek was Blauwe plekken.
|
Absoluut op 1: Harry Potter (alle delen, hoewel ik natuurlijk mijn voorkeur wel heb)
Als je The Hobbit ook als kinderboek telt, is die ook favoriet en toen ik nog een stuk jonger was las ik graag Roald Dahl. Er zijn zoveel die leuk zijn. |
ik las heel graag astrid lindgren..nu nog steeds eigenlijk
|
Het Oneindige Verhaal van Michael Ende. (y)
|
Astrid Lingren, Roald Dahl, Guus Kuijer, Sjoerd Kuiper, Diana Wynne Jones, Doris Heinemann, Anke de Vries, Thea Beckman, Tonke Dragt...
Dat zijn er maar een paar die ik zo kan bedenken (spelling kan bij sommigen niet kloppen :o). Zijn zoveel goede kinderboeken... |
Tonke Dragt en Thea beckman zijn de enige twee die me bij staan eigk...
en beide hadden geniale boeken (ook mindere maar een aantal zou ik zo nog eens willen lezen...) |
Ik vond de blinker serie geweldig...
Blinker en het bag bag juweel en de bakfiets ofzo... Ik weet het ook niet meer :o |
Ik las graag allemaal series.. Babysittersclub, Nancy Drew, Thrillerserie van Kluitman (destijds blauwachtige kaft), Sweet Valley High, boeken van R.L.Stine (maar niet de Kippenvel-serie; Cheerleaders serie etc.). Ik vond het moeilijk om leuke boeken te vinden en als je dan eenmaal een boek van een serie leukvindt, is de rest van de serie meestal ook wel leuk, omdat het allemaal wel op elkaar lijkt..
|
Mijn mooiste boek die ik ooit gelezen heb zijn:
Hadden we er maar wat van gezegd! (Jan de Zanger) Heeft heel veel indruk op me gemaakt. Sowieso meer boeken van Jan de Zanger, weet een goed en spannend en duidelijk verhaal te schrijven... |
alleboeken van carry slee...kinderen van de grote beer 1 t/m 8 (jaa ik heb ze allemaal! :cool: :p ) confetti confilct (e.d) en van die boekjes als: hieperdepiep, morgen mag ik in het diepe ed..die ken ik van onder naar boven, van rechts naar links en van binnen naar buiten (nou ja ongeveer dan)
|
Citaat:
JAH, Nancy Drew, ik heb ze allemaal en ook allemaal gelezen :o |
Titels:
Ronja de roversdochter. De geheime olifant van Jimmy cooper Kati - Kato Alleen op de wereld, van Hector malot natasja, de zwarte engel, van konsalik. Geen echt kinderboek, maar ik las het toen ik nog een ukje was. :) |
uiteraard alle boeken van thea beckman en brief voor de koning van tonke Dragt vond ik ook heel goed en jeroen en de zilveren sleutel
|
Citaat:
AI AI die boekenzijn echt heel lelijk |
De meeste boeken van Dirk Bracke, zoals stille lippen, het uur nul, blauw is bitter,...
Ook boeken van Karel Verleyen, bv. een brug van glas (heette vroeger de rebel met de roos) |
Citaat:
He, ik was nog jong! en ik :o me niets voor niets.... |
Roald Dahl, Astrid Lindgren (De Kinderen van Bolderburen is toch van haar? :o), Carry Slee, Yvonne Brill. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
SNELLE JELLE is (y)
|
Roald Dahl boeken (de GVR! :o), Alleen op de wereld,
Babysittersclub, de dolle tweeling, Pitty, Carry Slee, Caja Cazemier, en nog een hoop losse boeken waarvan ik de schrijvers vergeten ben. :o |
Kruimeltje. (C.J. v. Abkoude)
Een mond vol dons. (Lydia Rood) Hasse Simonsdochter (Thea Beckman) Engels: Go Ask Alice (anonymous) |
Thea Beckman & Astrud Lindgren & Roald Dahl zijn helemaal geweldig!!
En Guus Kuijer natuurlijk: Madelief!!! Verder ook wel Tonke Dragt gelezen , en Jacques Vriens. Van de series las ik De Kameleon & De Vijf, dat was altijd heel spannend!! |
Pluk van de Petteflet staat zeker op 1 bij mij..., nu vind ik het nog steeds een erg geweldig boek.
De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren vond ik toen ook heel mooi. Ik raad iedereen aan om hem te lezen. ;) Dat moet ik ook maar weer eens gaan doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jey |
Thea Beckman absolute favoriet. En Tonke Dragt.
Vind sowieso Nederlandse kinderboeken veel leuker dan volwassenenboeken... Heb ik nu problemen mee met Nederlands... :( Verder ook: Jan Terlouw, Evert Hartman, Cynthia Voigt, Astrid Lindgren, Paul Biegel... |
Jip en Janneke, met luistercd.
En ook alle HP-boeken en blauwe plekken. |
Het ei van oom Trotter - Marc de Bel
|
Citaat:
Verder zijn veel leuke boeken hier al genoemd. Ik weet even geen toevoeging. Otje en Pluk van de petteflet zijn :cool:. En van nog vroeger.... Jaap ter Haar volgens mij, over een tweeling (Saskia en Jeroen?). En één boek dat ik echt heeel vaak heb gelezen, volgens mij was het helemaal niet zo fantastisch, maar oke. 'Drie in de put' volgens mij. Komen drie kinderen op een bouwterrein vast te zitten in een soort van put/bouwkuil. De schrijver weet ik helaas niet meer. |
Thea Beckman, Tonke Dragt, en C.S. Lewis (de Narnia-serie is zoooooo geweldig) waren mijn lievelingsschrijvers
verder ook: Jan terlouw, Evert Hartman, Enid Blyton, Astrid Lindgren |
zwarte lieveling van suzanne koster... ook voor jongeren!
|
Citaat:
*heeft er zelf 2.* Het zijn gewoon detectives. |
De 'Het Gouden Kompas'-serie van Philip Pullman ('Het Noorderlicht', 'Het Listige Mes' en 'De Amberkleurige Kijker') zijn echt geweldig!
|
Citaat:
|
Damn, ik las vroeger zo veel dat ik het allemaal nog eens zou moeten lezen. Maar alles van Thea Beckman vond ik echt super. Gister nog, heb ik 'schijndood' van Simone van der Vlugt. De kinderlijke schrijfstijl staat me, nu ik ouder ben, een beetje tegen, maar wat een prachtboek!
Ook 'door een spiegel, in raadselen' van Jostein Gaarder is mij lang bijgebleven. Ik las vroeger ook veel Enid Blyton. Echt cool vond ik dat :p Dirk Bracke is inderdaad ook erg goed! Lydia Rood zie ik ook voorbij komen, ook prachtig! Als ik 'The Hobbit' mag noemen, doe ik dat ook maar. Ik heb hem vorig jaar gelezen, maar ik weet zeker dat ik in mijn broek gescheten had als ik het eerder had gelezen :p, topboek, wauw. Dat was het wel. |
Thea Beckman (heb gisteren "Het helse Paradijs" nog uitgelezen), Evert Hartman (een boek als De Voorspelling blijft gewoon mooi, of je nu 10 of 20 bent), Roald Dahl.
Harry Potter is erg goed, maar kan voor mij niet tippen aan de "Grieselstate"-serie van Antony Horrowitz, volgens mij de beste kinderhorrorschrijver. Hij heeft trouwens ook één (brilliant) boek voor volwassenen geschreven (William S.) en is medeschrijver van de tv-serie "Midsomer Murders". En alles wat ik van hem gelezen heb (=alles wat er van hem in de bieb te vinden was) is simpelweg geniaal. |
Citaat:
hoe kon ik die vergeten? |
Roald Dahl en dan vooral mathilda, de gvr, sjakie en daantje de wereldkampioen dat waren echt mijn favoriete boeken toen ik klein was, nu lees ik ze nog wel een sover hoor :D
maar ik heb ook altijd erg genoten van ronja de roversdochter en gebroerders leeuwenhart van astrid lindgren.. ik werd thuis eigenlijk altijd voorgelezen of las zelf, dus ik ken eigenlijk wel heel veel kinderboeken die ik mooi vind/vond.. maar die zal ik maar niet allemaal opnoemen.. |
Carry Slee!!!! :p
En nog véél meer, maar ik heb geen zin om die allemaal op te noemen :o |
Citaat:
Enne, volgens mij heeft neimand t daar nog over gehad: Klaus Kordon. Vooral de trilogie van De Rode Matrozen enz. (ben de andere namen ff kwijt... de derde was iets met lente...). De Rode Mtrozen ben ik nu trouwens in het Duits aan t lezen, voor Duits dus :D . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08. |