![]() |
Vrije deel C&M
Hallo,
ik ga volgend jaar op vwo4 het profiel C&M doen, maar ik zit nog te twijfelen wat ik in mn vrije deel moet kiezen.. ik twijfel tussen informatica, wia2, eco1, m&o. wia2 en eco1 zijn me aangeraden.. over de rest hebben we geen adviezen. Informatica lijkt me wel het leukste van de vier, maar aan de andere heb je wel meer. Welke 2 vakken denken jullie dat ik er het beste bij kan nemen? |
Ik zit zelf in 5 VWO profiel C&M met als bijvakken Latijn en Ec1, ik vind het fijn, niet moeilijk, wel leuk (talen).
Misschien kun je één vak kiezen wat je leuk lijkt (informatica) en één vak wat je nuttig lijkt? Je moet sowieso een aantal uren meer in je vrije deel dan bij andere profielen (tenzij je tekenen hebt, geloof ik) omdat je anders maar 720 uur profieldeel hebt (bij ons althans). Ec1 zou ik kiezen als dat aangeraden wordt, is misschien wel nuttig bij vervolgopleiding en heeft ook wat algemene kennis die later wellicht handig is in zich. Ec1 en if dus... kies in eerste instantie wat je leuk lijkt, die richting ga je later waarschijnlijk op en dan is het vak dus nuttig. |
Citaat:
Wia2 lijkt me wel wat makkelijker dan eco1.. sta er nu ook hoger voor Hoe bevalt eco1 bij jou, zijn het meer berekeningen enzo of meer theorie? |
k wil je niet nog meer aan het twijfelen brengen, maar biologie kan ook heel handig zijn (ookal is het maar bio1, dat is niet zoveel uur)
|
ja, inderdaad. Ik heb ook bio! Tjah, ik vind het erg leuk en interesting (1 van de weinige vakken, dus ben heeeel blij met deze keuze) Je hebt er inderdaad wel veel aan! Maarrr, behalve dat, moet je het wél leuk vinden!
suc-6 met je keuze! |
Ja biologie vind ik dus niet leuk.. en tis me ook niet aangeraden.. lijkt me dan slimmer een van de andere te doen.
|
Ik heb C&M gekozen met Latijn (van gemeenschappelijk naar profiel, geen extra uren), aardrijkskunde en filosofie. En vrije deel dus:
tekenen en bio 1 :) |
neem anders wia2, ec1 én informatica. dan laat je volgend jaar gewoon het vak vallen dat je niet leuk vindt. (en vindt je alles leuk dan hou je alles)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet je wel zeker wat het vak informatica inhoudt? bij ons op school is het een heel moeilijk vak, het is niet een beetje internetten en sites bouwen hoor. Je moet van alles over de computer van binnen en heel ingewikkelde dingen kennen. Als ik jou was zou ik biologie1 en economie1 kiezen! economie1 zeker, heb je later volgens mij echt wel aan en kun je meer kanten op! suc6 met je keuze!!
|
goed, als je bio dus niet interesting vind (jeej, ik vind het echt superrrrrrinteressant, mja :D :p) dan zal ik het niet kiezen nee.
maar waarom is het afgeraden. Mij werd het juist aangeraden?! kus! wen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je nog niet weet of je later iets met economie wilt gaan doen: kies dan economie en wiskunde a2, met a1 kun je de meeste economische studies niet doen! (Kwam ik een paar weken geleden achter... :( ) Ik heb informatica, economie1 en M&O. M&O is veel, saai, en je hebt het nergens voor nodig. Als je zonodig 'iets' met economie wilt, kies dan economie1. Informatica is erg leuk en niet echt moeilijk - behalve als je zoals ik in een jaar twee jaar informatica wilt doen, maar zelfs dan valt het mee. Nouja, dat was het wel. Succes met kiezen! |
Citaat:
|
Citaat:
Zit alleen nog steeds te twijfelen of ik wia2 moet nemen of eco1.. Ik moet morgen een profielkeuzeformulier inleveren, en wat je in je vrije deel wilt, maar dat laatste kan je altijd nog veranderen in de loop van het jaar. Dus ik denk dat ik het voorlopig op eco1 hou, denk toch dat ik er beter op scoor dan wia2. |
Citaat:
in de 4e: nog geen filo, 1 uur bio, 1 uur gs, 2 uur ak, 1 uur tekenen... :) |
eehmz....ik zit in havo5...ook met c&m...als bijvakken heb ik m&o en biologie....maar ik vind zelf m&o heel erg moeilijk :( gelukkig mag ik 1 van die 2 vakken laten vallen wanneer ik wil (ik weet niet hoe dat bij vwo zit, maar ik hoef dus maar 1 bijvak )
informatica lijkt me niet echt nuttig, tenzij je echt ict-er wil worden ofzo...ec2 en meo kun je bij de meeste vervolgopleidingen goed gebruiken... |
Aardrijkskunde is ook een optie hebik zelf met eco 1 en wis a2
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe dan ook, ik kan je economie wel aanraden, aangezien je C&M profiel er echt veelzijdiger op wordt (lees: je kunt meer studies doen). Wiskunde kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen, ik heb al moeite met Wa1... Informatica is bij mij op school ook heel erg moeilijk. Aardrijkskunde is heel anders dan in de derde, maar je hebt er niet veel aan omdat er bij mijn weten geen studies zijn waarbij dit vak verplicht is. Maar het is wel geweldig! Kan je niet iemand die in de vijfde zit vragen wat die vakken inhouden? Vaak geven leraren (en dus ook de voorlichting) een heel positief beeld (duh) van hun vak. Maar leerlingen vertellen je eerder de positieve en negatieve kanten ervan. Zo kun je de boeken ook eens bekijken, leuk man!! :rolleyes: :D |
Ik weet niet wat jij erbij moet nemen natuurlijk, dat ligt aan jouw interesses..
Ik heb ook C&M en heb er biologie 1&2 bij, omdat dat gewoon een leuk vak is :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Ik heb je gewaarschuwd. Ik kwam daar namelijk pas in de vijfde achter. Dat is niet slim. :( ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53. |