- DeJa - Vu - |
03-05-2003 12:28 |
De deeltjes die ervoor zorgen heten gravitonen, en ook deze deeltjes reizen met de lichtsnelheid (net als fotonen).
Edit: Volgens mij valt dit meer onder de kwantummechanica dan onder de art.
Citaat:
Op 8 september van vorig jaar passeerde Jupiter een verafgelegen quasar (een quasar is een van de meest lichtsterke objecten in het heelal en straalt zeer krachtige radio-signalen uit, red.). Als een planeet of ster voor een verafgelegen ruimteobject als een quasar passeert, buigt haar zwaartekracht de radiogolven afkomstig van de quasar en focusseert deze in een ring. Onderzoeker Sergei Kopeikin van de Universiteit van Missouri in Columbia meende dat gravitatiegolven interactie zouden hebben met de radiogolven, waarbij de ring zou vervormen. Voor gravitatiegolven die met lichtsnelheid reizen, zou de ring net genoeg kromgetrokken worden om gedetecteerd te worden met de beste telescopen op aarde. Zijn vermoeden bleek te kloppen.
|
Dus als ik het goed begrijp willen ze beweren dat ze d.m.v. zwaarte-kracht-golf-metingen hebben bewezen dat het even snel gaat? Hm, onzin. Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben, want 'we' kunnen nog geen zwaartekracht golven meten. Daar heb ik laatst nog een artikel over gelezen in de Natutech.
Waar heb je het artikel gelezen en van welke datum was het?
|