![]() |
Vierhoek
Gegeven is een vierhoek. Ik moet een parallellogram construeren, waarvan de oppervlakte gelijk is aan de gegeven vierhoek. :confused: Kan iemand me hier mee helpen, het liefst ook met een plaatje alvast bedankt!
|
Citaat:
O parallellogram=bh dus bh=4 teken dan bijvoorbeeld een basis van 4 en hoogte 1. |
sry maar ik vergat te vertellen dat je geen getallen mocht gebruiken.
|
Citaat:
O parallellogram=bh dus bh=S teken dan bijvoorbeeld een basis van S en hoogte 1. Zo beter? |
Citaat:
Hoe ik dit weet? Ik doe met hem samen de PO :-) |
zie een parallellogram als een vierkant met aan weerszijden 2 driehoeken.
zorg dat het vierkant in het midden de helft van de oppervlakte is, dan is zijn de 2 driehoeken samen de andere helft. |
kan iemand een schetsje maken want we komen ernog niet helemaal uit !
|
Citaat:
Teken een vierkant ABCD. Trek de diagonaal AC en verleng DC. Vanuit B een lijn // met BC die het verlengde van DC in E snijdt. ABEC is dan het bedoelde parallellogram. Opp. par.= basis*hoogte=AB*BC Opp.vierkant=lengte*breedte=AB*BC Maar de opdracht gaat waarschijnlijk om een willekeurige vierhoek waaraan de oppervlakte van het parallellogram moet voldoen. :eek: |
Willekeurige vierhoek ABCD. Trek diagonaal BD. Laat vanuit A en C loodlijnen neer op BD die deze resp. snijden in E en F.
Opp. driehoek ABD= ˝BD*AE Opp. driehoek CBD= ˝BD*CF Hieruit volgt opp. ABCD= ˝BD(AE+CF) Trek een lijn en pas hierop AE+CF af en richt op deze lijn een loodlijn op van ˝BD. Construeer een lijn // aan AE+CF= GH door de top van de loodlijn. Je kunt nu een willekeurige lijn vanuit G naar de // lijn trekken en contrueer in H een // aan deze lijn. Opp. van dit geconstreerde parallellogram=basis*hoogte = ˝BD(AE+CF) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59. |