Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   manisch depressief (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=448266)

mysteryyy 15-04-2003 11:31

manisch depressief

Een paar weken terug ben ik erachter gekomen dat ik manisch depressief ben. Eerst werd gedacht dat het bijwerkingen waren van de prozac. Maar in werkelijkheid was het de Prozac, die mijn manie naar buiten bracht.
Hoe ik hier mee om moet gaan, ik heb geen idee. Maar ik hoopte hiermee anderen te vinden die dit ook is overkomen.

idmind 15-04-2003 13:03

Waarom "ben" je manisch depressief, en hoe weet je dat? Heb je wat voorbeelden?

dyfusica 15-04-2003 13:19

ik denk dat het gewoon een bijwerking van de prozac is..
en zelfs als het dat niet is geloof ik om eerlijk te zijn niet dat je manisch depressief bent..
nog even een vraagje
heeft iemand dit bij je vastgesteld of is het gewoon je eigen idee?

Quiana 15-04-2003 13:21

Citaat:

******** schreef op 15-04-2003 @ 14:19:
Dat was ook het eerste wat ik me afvroeg.

Als het is vastgesteld, neem ik aan dat ze je wel verder helpen?
Zo niet: zoek hulp..

Heb ff geen zin om er een persoonlijk verhaal
achter te plakken, vanavond misschien.

Carpe Diem 15-04-2003 13:23

Citaat:

******** schreef op 15-04-2003 @ 14:19:
ik denk dat het gewoon een bijwerking van de prozac is..
en zelfs als het dat niet is geloof ik om eerlijk te zijn niet dat je manisch depressief bent..
nog even een vraagje

knap dat je uit een 6-regeltellend stukje kunt opmaken of iemand depressief is of niet :rolleyes:

Misschien is werken in de gezondheidszorg iets voor jou?

dyfusica 15-04-2003 13:28

Citaat:

Isobuster schreef op 15-04-2003 @ 14:23:
knap dat je uit een 6-regeltellend stukje kunt opmaken of iemand depressief is of niet :rolleyes:

Misschien is werken in de gezondheidszorg iets voor jou?

ik zeg alleen maar dat ik niet denk dat ze manisch depressief is.

en ik vraag daar nog achter of het is vastgesteld of niet zodat als het wel is vastgesteld met tips enzo te komen..

king112 15-04-2003 15:46

Citaat:

idmind schreef op 15-04-2003 @ 14:03:
Waarom "ben" je manisch depressief, en hoe weet je dat? Heb je wat voorbeelden?
mag ik misschien vragen waar dat manisch voordat?

elledc 15-04-2003 17:13

Ik vind het absurd om te zeggen : "ik ben manisch depressief" Als je denkt dat je het bent dan moet je 1) er zelf iets aan proberen te doen, je gedachten verleggen, praten met mensen en 2) zeker niet geloven in een of andere psych die je vertelt dat je manisch bent.

Orsino* 15-04-2003 17:53

Bijvoorbeeld

En dan kijken bij Wat is "Manisch Depressief". (links in het menu)

Drizzt 15-04-2003 18:37

Citaat:

king112 schreef op 15-04-2003 @ 16:46:
mag ik misschien vragen waar dat manisch voordat?
Je kunt het misschien beter over een bipolaire stoornis hebben dan over manisch-depressief. Het betekent dat je heen en weer gaat tussen twee uitersten: manie en depressie.

Ik zal niet in gaan op de depressieve perioden, want daar weet je vast al het een en ander van. Manie is eigenlijk het tegenovergestelde van depressie. Men ervaart vaak een ongelooflijke verbetering van de gemoedstoestand, hoewel sommigen eerder irriteerbaar en boos worden. De emoties zijn krachtig en actief. Tevens is men constant op zoek naar opwinding, betrokkenheid en gezelschap. Daarnaast is het gedrag tijdens de manie vaak erg actief.

Drizzt 15-04-2003 18:43

Ik weet trouwens niet welke neurotransmitters Prozac beinvloedt, maar men denkt dat manie veroorzaakt wordt door een hoge activiteit van norepinephrine, gepaard met een lage activiteit van serotonine. De meeste antidepressiva verhogen de serotonine-activiteit, dus in dat opzicht lijkt het me sterk dat Prozac de oorzaak ervan is. Indien Prozac echter de norpepinephrine-activeit beinvloedt, zou het heel goed kunnen. Je hebt van jezelf een lage serotonine-activiteit, welke dan gepaard gaat met een hoge norepinephrine-activiteit. Mogelijk gevolg staat hierboven al beschreven :)

Maar ja, ik ben ook geen expert, dus vraag het eens aan een expert. Of had je dat al gedaan? :P

CoveredEyes 24-04-2003 09:37

En toen reageerde mysteryyy niet meer.....

Wat een mysterie :D

ratsja 24-04-2003 10:05

Citaat:

Drizzt schreef op 15-04-2003 @ 19:43:
Ik weet trouwens niet welke neurotransmitters Prozac beinvloedt, maar men denkt dat manie veroorzaakt wordt door een hoge activiteit van norepinephrine, gepaard met een lage activiteit van serotonine. De meeste antidepressiva verhogen de serotonine-activiteit, dus in dat opzicht lijkt het me sterk dat Prozac de oorzaak ervan is. Indien Prozac echter de norpepinephrine-activeit beinvloedt, zou het heel goed kunnen. Je hebt van jezelf een lage serotonine-activiteit, welke dan gepaard gaat met een hoge norepinephrine-activiteit. Mogelijk gevolg staat hierboven al beschreven :)

Maar ja, ik ben ook geen expert, dus vraag het eens aan een expert. Of had je dat al gedaan? :P

via fluoxtine word serotonine aangemaakt dat doet prozac
seroxat doet het met paroxtine.

bij prozac (merknaam) slik je dus fluoxtine
bij seroxat (merknaam) slik je dus paroxtine

van (te) (veel) seroxat kan je wel manisch worden.

Ciskaatje 24-04-2003 10:16

Hier staat nog wel informatie over manisch depressief.

En hier en hier staat ook nog wat informatie. En er zijn vast nog meer oude topics, moet je even naar zoeken gaan :)

Fantôme 24-04-2003 12:50

Citaat:

Blueeyez03 schreef op 24-04-2003 @ 10:37:
En toen reageerde mysteryyy niet meer.....

Wat een mysterie :D

hahaha :p

CoveredEyes 24-04-2003 16:42

Citaat:

...;) schreef op 24-04-2003 @ 13:50:
hahaha :p
Is wel zo :D ze zeg nix meer....Ze is misschien overrompeld van de info die ze nu krijgt.... :)
Sterkte mysteryyyyyy ({)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.