![]() |
Grieks
Misschien een ontzettend domme vraag.....maar is het Grieks dat op scholen wordt onderwezen Oud-Grieks of Nieuw-Grieks? :confused:
|
oud grieks
|
Citaat:
Aangezien het klassieke talen zijn, die niet meer gebruikt worden, Oud-Grieks |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oud Grieks, ontzettend veel verschillen met nieuw Grieks. Voor verdere vragen, hebben we een speciaal forum (klassieke oudheid).
|
De enige domme vraag is de niet-gestelde vraag (ofzo) ;)
Ik geloof dat er wel plekken zijn waar nieuw-Grieks wordt onderwezen op de middelbare school, maar het komt zelden voor. Het standaardpakket van een gymnasium bevat oud-Grieks. |
Citaat:
|
Citaat:
bij ons in school is het oud-grieks maar voor bevoorbeeld auto leren we het oud grieks en het nieuw grieks woord :D |
Citaat:
|
Citaat:
Zoniet: Bestond het woord Auto in de tijd van oudgrieks al? |
't Schijnt trouwens zo te zijn, dat het Grieks van tegenwoordig moeilijker te leren is dan het Grieks van toen. Althans, dat hield mijn leraar Grieks ons altijd voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zelf is in het Grieks 'autos'. :)
Automobiel bestaat wel uit 'autos' en nog zo'n soort woord...haha. Automobiel betekent iig zichzelf voorbewegend. (geloof ik??) Als je Pallas I hebt als boek, snap ik het weer... :D Ontopic: Nieuwgrioeks wordt idd op sommige scholen wel gegeven, maar meestal is Grieks op middelbare scholen Oudgrieks. |
oudgrieks jah,
outos=zelf, ik heb dit jaar grieks, maar volgend jaar schei ik er mee uit, wil je gymnasium doen moet je in de 3e grieks & latijn doen..., dit vind ik ziek.... |
Citaat:
grieks is echt verschrikkelijk, je kan geen ezels bruggetjes maken, nouja bij sommige worden. archie = heerschappij bijv. anarchie. maar dat bijv trepo beschouwen betekend (weetik niet zeker hoor, volgens mij niet) hoe moet je dat nou onthouden... |
Citaat:
|
Ik spreek zelf behoorlijk goed (nieuw) Grieks, en ik merk dat hier op de Nederlandse scholen bijna geen enkele docent zelf goed de Griekse uitspraken en schrijfwijzen van letters kent...
Je leert dus min of meer Nederoudgrieks... :rolleyes: :) |
Ik weet niks van grieks behalve dan GRIEKS ETEN :p mmmmmmmmmmmmm... njamieieieieieieie
Wie komt er bij mij is eten?? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34. |