![]() |
waarom verliefd?
hey, ik heb eens zitten nadenken over waarom mensen nou eigenlijk verliefd worden en zou wel eens willen weten wat jullie hier van denken want ik kom er niet echt uit. Is het echt zoiets magisch zoals de meeste zeggen? of is het gewoon een soort biologisch proces dat dit gevoel geeft met hormonen? En wat is de invloed van verliefdheid nou eigenlijk in je verdere leven?
hopelijk kunnen jullie mij hier een antwoord op geven. groetjes ine |
Biologisch: Als mensen niet verliefd zouden worden, zouden ze niet voortplanten, dan sterft de soort uit. Ik denk dat het dus dient tot instandhouding van de soort. Verder is het denk ik veiliger om met z'n tweeën te zijn. De man beschermt de vrouw ofzo (ik heb het dus over heeeel vroeger). En het is natuurlijk handiger, want dan kun je een taakverdeling maken.
Verder vinden de meeste mensen het fijn om altijd bij iemand terecht te kunnen en willen ze zich geliefd voelen. Dat voelt gewoon fijn. Waarom? Ik zou het niet weten. Dus dan blijf ik maar bij die biologische reden hierboven, hoewel ik ervan overtuigd ben dat er wel meer is. |
tja.. biologisch, chemische reakties in je hersenen..
en het bestaat om je voort te planten.. verder niets.. |
Verliefdheid lijkt voort te komen uit gevoelens maar is volgens een recent onderzoek is het inderdaad pure chemie. Je 'snuift'iemands chemie op en als die klikt met jouwe wordt je verliefd.
|
;)
Verliefdheid: magisch gevoel biologisch bepaald? Het wordt natuurlijk gestuurd door je hormonen, maar ik denk dat het gevoel dat je krijgt bij de persoon waarop je verliefd bent bepalend is voor de verliefdheid. Dit gevoel stuurt je, pas als echt blijkt dat die persoon niets is haak je af. Liefde maakt immers (tijdelijk) blind! |
je lichaam maakt een bepaalde stof aan, waardoor jij verliefd wordt op iemand, na 2 maanden gaat die stof weer weg.
Dan blijf je bij die gene voor affectie( ofso) voor beminning, dat soort dingen, pas veel later hou je van iemand. zoiets was het, dachtik loes |
Als je verliefd word, is je kans op voortplanten groter.
|
Ik denk dat verliefdheid te maken heeft met een combinatie van een grote hoeveelheid factoren, waarvan er veel nauwelijks te pinpointen zijn, daarom zullen we er vermoedelijk ook voorlopig niet achter komen. Met voortplanting heeft het gegarandeerd niets te maken, iig. Dat is simpelweg empirisch vast te stellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2 maanden? Hmm lijkt me erg sterk, hoe kom je hierbij als ik vragen mag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of misschien is verliefdheid een middel om te zorgen dat (hetero) mensen die niet knap genoeg zijn om seks met elkaar te hebben toch maar aan het paren slaan? Dit zijn eigenlijk allemaal maar halve ideeën. :o |
Volgens mij is verliefdheid een gevoel en karakteriseert liefde zich door keuzes (ander trouw blijven) en daden...
|
Verliefdheid is het gevolg van feromonen (een geurstof die aangemaakt wordt in het lichaam en via de porien het lichaam verlaat. Bij mannen voornamelijk in combinatie met het zweet en bij vrouwen bij het hoofdhaar... ). Het is bedoeld om een ander aan te trekken.
Het is een gevolg op een goede geur... Verder is het duidelijk dat mensen op symmetrie vallen... we worden eerder verliefd op iemand met een symmetrisch gezicht dan op iemand waarbij dat niet het geval is. Symmetrie en een goede lichaamsgeur... daar komt verliefdheid op neer... bedoeld om voor nakomelingen te zorgen... symmetrie en geur duid op een goede, gezonde partner... Het klinkt een beetje dierlijk, maar zo is het wel... Verliefdheid is dus geen Liefde ( met hoofdletter "L" ) !!! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anyway, interessanter is om te kijken wat er voor mogelijkheden overblijven nu de (voor een drogreden veel te vaak genoemde) voortplantingstheorie niet opgaat. Zelf denk ik eigenlijk dat het meer te maken heeft met een gelukkige combinatie van psycholgische, chemische en toevallige factoren die er voor zorgen dat je op iemand verliefd wordt, en dat de verliefdheid zelf geen enkele evolutionaire waarde of betekenis heeft. Mensen vergeten nogal eens dat evolutie op macro-schaal werkt, en dus niet alles er iets mee te maken hoeft te hebben. |
Citaat:
Verder heb ik er ook een beetje moeite mee om een mens en zijn gevoelens te reduceren tot een hoopje moleculen die wel of niet met elkaar reageren en die dan een verliefd gevoel veroorzaken. Het zal misschien wel zo zijn, maar ik vind het niet echt een fijne manier om gevoelens te verklaren. Stel: iemand is depressief ofzo. Dan ga je toch niet tegen die persoon zeggen: "Ooh, dat zijn maar een stel moleculen die met elkaar reageren, niets boeiends." Ik denk niet dat die persoon zich dan veel beter voelt, terwijl als je iemand vertelt waarom hij zich (sociaal gezien) zo voelt, gaat het misschien wel weer wat beter met die persoon. Dit is volgens mij wat psychologen doen. (ik kan het fout hebben...) Citaat:
Verliefdheid heeft misschien niet altijd heel veel invloed op je verdere leven, maar wel op je huidige leven. Je voelt je anders en daardoor ga je ook anders doen, én je probeert over het algemeen alles te doen om de aandacht van je crush te trekken en indruk te maken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36. |