![]() |
[SK] AmmoniumNitraat
Weet iemand heel toevallig waar je dit zuiver kan kopen en/of in welk product het voor komt?
(en dan heb ik het niet over kunstmest) |
Ik neem aan dat je het voor school nodig hebt, kun je het dan niet even aan je scheikunde leraar of lerares vragen?
Die kunnen dat soort dingen volgens mij wel bestellen. Je kunt het volgens mij ook zelf maken van een stof die ammonium bevat en een andere stof die nitraat bevat |
hallo ox,
Je wilt toch niet met de fabricage van lachgas (N2O) beginnen? Verhitten van ammoniumnitraat is zeer gevaarlijk en hopelijk zijn docenten zo verstandig dit NIET aan scholieren te leveren!!!!! |
Of mengen met dieselolie en er ANFO oid van maken(explosieve stof)? :p
Maarja je school zat het iig wel hebben en via andere wegen is er in principe ook redelijk makkelijk aan te komen.. |
Citaat:
|
Er is altijd een rede dat je stoffen niet in de winkel kan kopen. Je kan ook geen geconcentreerd salpeterzuur in de winkel kopen, of glycerol of kaliumchlooraat (de laatste niet meer)
|
Ok, maar volgens mij is Ammonium nitraat dus wel te krijgen i de winkel, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken.
|
Citaat:
|
Een stukje terug zei iemand toch dat je salpeterzuur niet kon krijgen in de winkel of wel?
|
Citaat:
Ammoniumnitraat wordt voornamelijk (althans voor zover ik weet) als kunstmest gebruikt. De benodigde ammoniak wordt bereid volgens het Haber-Boschproces en de benodigde salpeterzuur wordt bereid volgens het proces van Ostwald. |
In den binnenstad van Den Haag zit een grote drogisterij "Van der Gaag''.
Hebben ze alles wat je hebben wilt. Maar ook in andere grotere steden heb je zulke winkels ook. En lachgas zou ik gewoon bij de groothandel halen. |
Citaat:
wil je een bom maken ofzo? als ik jou was zou ik het maar gewoon bij kunstmest houden als je er toch een experiment mee wilt doen. de mest die landbouwers gebruiken is over het algemeen zuiverder dan die voor gewone consumenten (dat vermoed ik toch aangezien zij 1 schepje moeten vermengen met 150 liter water) dus als je iemand kent die thuis een land- of tuinbouwbedrijf heeft ... |
Citaat:
(er zijn trouwens nog veel meer industriële processen t.v.v. amoniak en salpeterzuur) |
hallo,
ammonium nitraat haal je gewoon uit kas mest of koop je op internet.... als je het uit meststof haalt ga je als volgt te werk. 1 je mengt 2 kg mest met 1 liter kokend water (goed mengen) en daarna laat je het afgedekt 1 nachtje staan 2 je pompt nu al de vloeistof uit de emmer ( er zal een bezinksel zijn dat laat je er in en kan je weggooien) de vloeistof damp je gewoon uit. de kristallen die achterblijven maal je fijn en viola ammoniumnitraat. |
Dit topic is 5 jaar oud. Ik denk niet dat de topicstarter nog antwoord nodig heeft. :o
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47. |