![]() |
comparatieve kostenverschillen
Kan iemand mij het principe van de comparatieve kostenverschillen duidelijk maken?
alvast bedankt! |
Het zal wel niet zo moeilijk zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Weet je misschien ook andere termen die hetzelfde betekenen? :)
|
"Comparative advantage: the comparision among producers of a good according to their opportunity cost."
Je kijkt dus naar de opportunity cost. Dat is wat je moet "opgeven" om een bepaald product te maken. Voorbeeld: Robinson Crusoe kan per uur 10 kokosnoten vinden of één vis vangen. Zijn vriend Vrijdag kan per uur 30 kokosnoten vinden of 2 vissen vangen. Wie moet wat produceren om een zo hoog mogelijke welvaart te bereiken? Bepaal eerst de opportunity costs voor beide partijen: Robinson: 10 kokosnoten of 1 vis. Vrijdag: 30 kokosnoten of 2 vissen. (nb. Vrijdag heeft dus een absoluut voordeel voor beide producten). De comparatieve kosten zijn echter anders. Robinson moet 10 kokosnoten "opgeven" om 1 vis te vangen. Vrijdag moet 15 kokosnoten opgeven om 1 vis te vangen. Code:
Opportunity cost: |
ah, dankje
het leek wel op wat in mn boek stond maar het was toch iets anders maar iig, nu sanp ik het :) |
Leuke uitleg :)
|
Citaat:
|
Net of het hier zo lekker druk is.
|
:d
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42. |