![]() |
Modellen > hfst 3
Een simpel vraagje over modellen hfst 3, de volgende stap kan ik niet volgen (en lach me hierom niet uit).
(1-c) * Y = Co + Io Y = 1/1-c *Co + 1/1-c *Io Naar de andere kant brengen enz. enz. maar ik zie het in dit geval niet. En wat is de multiplier precies? :s Ik weet het min of meer... |
Ik kan je wel vertellen wat de multiplier is, dat is het getal waarmee je een autonome grootheid moet vermenigvuldigen om het effect op het nationaal inkomen moet uitrekenen. Ik weet het niet 100% zeker.
|
Opzich staat het er wel goed maar een beetje raar.
Wat ze eigenlijk willen doen is de Y waarde alleen krijgen. Dus wat moet je doen, er moet komen te staan Y = blahblahblah (1-c) * Y = Co + Io Omdat er voorstaat (1-c) keer Y aan de linkerkant en je wil alleen Y overhouden zul je zowel links als rechts moeten delen door (1-c) Dan krijg je dus Y= Co/(1-c) + Io/(1-c) Ik snap alleen niet waarom ze zo moeilijk doen door Y = 1/1-c *Co + 1/1-c *Io te geven, want dit is gewoon exact hetzelfde als Y= Co/(1-c) + Io/(1-c) Kijk maar, ik neem even een getallenvoorbeeld Y = 3/(1-0.3) + 4/(1-0.3) Y= 1/(1-0.3)*3 + 1/(1-0.3)*4 |
Aaah zooo, ik begrijp het min of meer :) Bedankt.
Ik wou dat ik dat zo in een keer zag, ik kan echt niets met getalletjes :s :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12. |