Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   de muziek marketing van sony (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=453250)

lorenzo30 20-04-2003 16:42

de muziek marketing van sony
 
http://www.vanduivenboden.com/gfx/artiest-consument.gif


ik heb op een site gevonden van hoe sony zijn marketing bij de muziek doet. het marketings proces loop als hierboven beschreven.

alleen heb ik 1 probleem: kan iemand deze bron toelichten aangezien ik hier niet veel van snap.


alvast bedank voor de moeite.

Dwarfie 20-04-2003 18:40

Uit de figuur kan ik opmaken dat Sony gebruikt maakt van zogenaamde "push" en "pull" strategieën.

Dat betekent dat ze direct de klant benaderen zodat die naar de winkel gaat om daar om de cd te vragen. De winkel zal de cd's dan op voorraad willen hebben. Dit soort reclame wordt vaak gemaakt via tv, kranten en tijdschriften. Dit heet "pull". Het del van het schema dat hierbij hoort is het deel links onderin.

"Push" betekent dat Sony eerst de winkel benadert. Die gaat dan bijvoorbeeld op haar beurt weer folders uitdelen (wekelijkse reclame in de brievenbus bijvoorbeeld), in de winkel zelf de artikelen promoten (posters op de ramen, artikelen opvallend in het looppad zetten, etc). Het deel van het schema dat hierbij hoort staat eigenlijk rechts en in het midden.

De pijl bij de "Artiest" betekent natuurlijk dat Sony ook moet proberen om contracten te sluiten met (bekende) artiesten. Sony wil immers muziek verkopen. Dit mogen ze alleen als Sony een contract heeft met de betreffende artiest. Hiervoor heeft Sony haar eigen platenlabel.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.