![]() |
jij of anderen?
Moet je jezelf boven anderen stellen of anderen boven jezelf? :confused:
deze vraag heb ik gekozen voor mijn werkstuk van levensbeschouwing... Ik zou graag weten hoe jullie hierover denken... dusss spring uit je stoel (of blijf zitten :rolleyes: ) en typ even jouw mening hierover... het zou mij echt helpen :) |
Jezelf boven anderen, dat doen de meeste mensen uiteindelijk toch wel.
|
Heb je naasten lief als je zelf, is een vd tien geboden.
Jezus heeft letterlijk zijn leven gegeven om anderen te redden en was ook echt een dienaar (toen hij was opgestaan uit de dood en alle macht van God over de gehele wereld had gekregen ging Hij de voeten van z'n leerlingen wassen) En nederigheid vind ik ook een hele mooie eigenschap. Als iedereen aan elkaar ondergeschikt wil zijn, zijn heel erg veel problemen de wereld uit.. Groetjes Léon (succes met je werkstuk) |
Doe datgene, wat voor jou op lange termijn het beste is.
|
Citaat:
Citaat:
en jezelf niet op een voetstuk plaatsen. Citaat:
Doe wat het betse is voor jou enieder ander en de natuur en de wereld. |
je moet jezelf niet wegcijferen voor iemand anders, tenzij het echt iemand is die dat ook waard is.
|
Citaat:
|
het werkt het beste om dat per situatie te beoordelen, wat zijn de gevolgen en wie kwets je/maak je er juist blij mee..
de vragen zijn nooit zo zwat wit als jij of anderen. er zijn altijd andere aspecten om rekening mee te houden... de meeste mensen denken eerst aan cultuur of godsdienst en mischien wel traditie voordat ze de keuze maken jij of anderen.\ :D :D :D |
Ik stel mezelf boven de meeste anderen, aangezien de meeste anderen dat ook bij mij doen. Uiteraard niet in mijn vriendengroep, want dan zou ik er natuulijk niet echt gezonde contacten op nahouden, maar over het algemeen heb ik zwaar schijt aan de rest en houd ik geen rekening met andere mensen. De ene dag meer dan de andere. Ik help uiteraard graag mijn moeder door af en toe even wat huishoudelijke karweitjes voor mijn rekening te nemen, maar als ik dan op weg ben naar de supermarkt en ik zie zo'n vervelende auto op me af komen die eigenlijk voorang heeft, ja, dan rij ik stug door alsof er niks aan de hand is en als ik dan bijna een ongeluk veroorzaak, dan steek ik heel schijnheilig ook nog even m'n middelvinger erbij op. Sorry, ik weet dat het fout is om jezelf boven een ander te verkiezen/stellen of wat dan ook, maar zo gaat het nou eenmaal. Ik heb geen zin om met iedereen rekening te houden, want andersom gebeurt dat ook niet. Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik een geboren klootzak ben die met helemaal niemand rekening houd, nee. Het klinkt allemaal heel makkelijk en ja, dat is het ook. Het leven is gewoon niet eerlijk, dus hoef je ook niet altijd eerlijk te leven lijkt mij.
|
ligt eraan in wat voor situatie en wie de anderen zijn..
mn vrienden gaan altijd boven mij. wat er ook is. maar bij een onbekende wil ik wel is egoistischer zijn.. maar over t algemeen geef ik de ander wel t beste. |
Citaat:
hoe bedoel je, mijn vrienden gaan altijd boven mij... daar heb je toch niks aan. Het is toch beter je vrienden als een gelijke te behandelen, dan ze boven je te stellen, mensen kunnen daar gemakkelijk misbruik van maken. |
laten we er even van uitgaan dat je vrienden geen misbruik van je willen maken? :rolleyes:
|
Citaat:
Wat is er extreem aan nederigheid/barmhartigheid en onbaatzuchtigheid... extreem goed ??? Verders ben ik het wel met je stelling eens dat je jezelf daar helemaal niets tekort bij hoeft te doen. Greetings |
Citaat:
|
andere boven jezelf
ik kan wel gaan uitleggen waarom maar dat is vaak voor iedereen verschillend ik zie graag mensen vrolijk enzo alle gevoelens die ze hebben of krijgen als je veel aandacht aan hen geeft |
Citaat:
|
Ikzelf boven de ander.
Enkele dierbaren, zoals vriend, ouders, broers en zussen nemen wel een bijzondere plaats in maar uiteindelijk denk ik altijd eerst aan mezelf en ook aan mijn eigen geluk. Stel dat ik nu niet gelukkig ben met mijn vriend maar ik merk dat hij wel heel gelukkig is met mij en van me houdt dan ga ik kiezen voor mezelf en het uitmaken, zo is het in elke situatie. |
Citaat:
|
ja? wie (the f***?) is popper? :)
ik brand van nieuwschgierigheid :p |
Citaat:
http://www.emsf.rai.it/dati/anagrafi...ges/popper.GIF Citaat:
|
Popper is toch de filosoof van de falsificatietheorie, niet?
Op grond van zijn wetenschapsfilosofie kwam hij tot een principiele verdedinging van de open, democratische staatsvorm. |
Citaat:
Meestal zou zij sowieso niet meer gelukkig zijn omdat de liefde niet meer van twee kanten komt Hou ouder ik word, hoe minder ik aan mezelf wil denken |
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je andere altijd boven jezelf moet stellen, of jezelf altijd boven anderen. Volgens mij is het juist de kunst een middenweg te zoeken, te geven en te nemen. Het ligt er denk ik ook een beetje aan wie die anderen zijn. Het verschilt nogal of bij een bepaald belang alleen iemand, die je toch niet zo mag, baat heeft bij 'voorrang', of de hele wereldbevolking.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
deze is idd echt mooi omschreven... goed bruikbaar voor m'n werkstuk! (y) |
Citaat:
ik denk dat het uitmaakt of je getrouwd bent of niet. de waarde die je hecht aan het huwelijk bedoel ik dan niet, maar meer de gevolgen die het heeft als je ineens bij iemand weggaat. Als je gewoon een relatie hebt en het bij de ander niet meer vindt, vind ik dat je eerlijk moet zijn en het er in ieder geval over hebben. (als het goed is kan dat met je vriend/vriendin..) |
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Bikkelvrouw schreef op 22-04-2003 @ 18:48: ligt eraan in wat voor situatie en wie de anderen zijn.. mn vrienden gaan altijd boven mij. wat er ook is. maar bij een onbekende wil ik wel is egoistischer zijn.. maar over t algemeen geef ik de ander wel t beste. -------------------------------------------------------------------------------- hoe bedoel je, mijn vrienden gaan altijd boven mij... daar heb je toch niks aan. Het is toch beter je vrienden als een gelijke te behandelen, dan ze boven je te stellen, mensen kunnen daar gemakkelijk misbruik van maken. ________________ precies wat slullo zei... mijn vrienden maken geen misbruik van me.. (i guess...) en ik bedoel meer dat als een van ons iets minder prettigs moet doen. ik noem maar wat: op een matje slapen in plaats van matras, dat ik dat dan wel doe. of als we allebei honger hebben en er is nog maar 1 broodje dat hij/zij m dan krijgt. dat soort dingen. |
of broodje doormidden :D
nee maar ik vind wel dat je jezelf gelijk moet stellen aan anderen, en in speciale gevallen de ander boven jou. *lekker vaag* maar ik heb het in mijn werkstuk wel iets beargumenteerder omschreven hoor ;) nog bedankt iedereen :) |
Citaat:
Is die theorie misschien dat de weg die, als je al het leed van iedereen optelt op lange termijn , het minste leed heeft veroorzaakt, de beste was? Wat is die theorie? |
Citaat:
|
Citaat:
Het is het beste een harmonie te vinden tussen joiuw eigen behoeftes en die van anderen. Beide kunnen bevredigd worden als je een goed mens bent. Kortom:De hongerigen op de wereld zijn er niet mee gebaat als ik mezelf dood ga vasten. Dan verdubbel ik ellende op de wereld. |
Ik denk dat je weinig te kiezen hebt, de vraag "Moet je jezelf boven anderen stellen of anderen boven jezelf?" klopt dan ook niet. Want alles wat je doet doe je uiteindelijk toch voor je zelf. Ik denk trouwens ook dat dit al tig keer gezegt is, sorry.. (ik geef toe: het is misschien enigsinds offtopic)
|
Als ik ooit de kans zou krijgen met een shotgun mensen overhoop te knallen en er mee weg te komen zou ik mezelf boven anderen stellen enkel en alleen al voor mijn leedvermaak.
|
Citaat:
behalve als het iemand is waar ik echt van hou |
euhh wij allemaal samen, dus anderen én ik.
maar het is zo persoonlijk zeg maar voor iedereen, want iedereen denkt er anders over, |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33. |