Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eindexamens 2003 (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=63)
-   -   betoog voor economie?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=457666)

noukiester 25-04-2003 13:55

betoog voor economie??

moeten we voor economie dit jaar een betoog schrijven op het examen? ik zat net naar het examen van vorig jaar te kijken (tijdvak I en II) en daar zat zo´n opdracht bij dat je een soort betoog moest schrijven (je krijgt eerst een lijstje gegevens enzo) van 125 woorden... ik had hier nog nooit wat van gehoord, en heb ook nog nooit zo´n opdracht gemaakt...(in de examens van vóór 2002 stonden ook nooit zulke opdrachten)
Is dit iets nieuws van de tweede fase ofzo? :confused:

Ketjing 25-04-2003 14:00

Onze leraar zei dat het zeer waarschijnlijk was dat we een betoog kregen tijdens het examen, ik ben benieuwd.

KiMZz 25-04-2003 14:14

Jah klopt, wij hebben er in de klas al mee geoefend. Moet ongeveer 120 woorden zijn (+ of - 20 mag) en daarin moet je laten zien wat je van de verschillende economische begrippen weet. Best klote. Je kan er 6 punten halen, ik had er maar 1, bij de oefening dan...

Bolle Bertha 25-04-2003 18:39

Is dat voor Mavo, Havo of VWO???

simple creed 25-04-2003 18:43

het is zeker dat je dat krijgt....

maar je moet gewoon logisch nadenken en je hoofd erbij houden dan heb je wel 4 of 5 punten waarschijnlijk....

ik had er bij de oefening 6 :o

hi 25-04-2003 18:43

in de tweede fase (havo/vwo) is dit ingevoerd.

Henri 25-04-2003 19:19

Klopt, ik moest het vorig jaar ook doen.

Ik vind het een overigens een belachelijke opdracht, maar goed. :rolleyes:

@Moon 25-04-2003 20:47

Citaat:

Henri schreef op 25-04-2003 @ 20:19:
Klopt, ik moest het vorig jaar ook doen.

Ik vind het een overigens een belachelijke opdracht, maar goed. :rolleyes:

Belachelijk opdracht? :confused: Dat is juist ontzettend relaxt. Je moet gewoon een aantal vragen beantwoorden maar dan in de vorm van een betoog. Je kan er juist heel veel punten mee scoren. Ik heb al 2 keer zo'n opdracht geoefend en had bij beide toch wel driekwart goed. Zo moeilijk is het echt niet.

Henri 26-04-2003 09:22

Citaat:

@Moon schreef op 25-04-2003 @ 21:47:
Belachelijk opdracht? :confused: Dat is juist ontzettend relaxt. Je moet gewoon een aantal vragen beantwoorden maar dan in de vorm van een betoog. Je kan er juist heel veel punten mee scoren. Ik heb al 2 keer zo'n opdracht geoefend en had bij beide toch wel driekwart goed. Zo moeilijk is het echt niet.
Je kunt er inderdaad erg veel punten mee verdienen, maar ik vind dat je een betoog bij Nederlands moet houden, en de Economische vragen bij Economie. Maak van die punten die je in het betoog moet verwerken dan meerkeuzevragen :).
Ik vind een betoog niet in een Economie examen toepasselijk.

halve banaan 26-04-2003 11:27

Citaat:

Henri schreef op 26-04-2003 @ 10:22:
Je kunt er inderdaad erg veel punten mee verdienen, maar ik vind dat je een betoog bij Nederlands moet houden, en de Economische vragen bij Economie. Maak van die punten die je in het betoog moet verwerken dan meerkeuzevragen :).
Ik vind een betoog niet in een Economie examen toepasselijk.

Juist wel. Want wat is economie nou precies? Elke actie geeft een reactie, daar is de hele economie op gebaseert. En vrijwel alle sommen gaan daarover: Wat gebeurt er met de EV als de autonome belastingen met X miljard worden verlaagd? Enz.

Je kan het uitrekenen, maar je moet het ook toelichten. Een betoog zonder berekening, een beredenering. 125 woorden is overigens niets.

Ik had er nog niet van gehoord trouwens en ik was het ook nog niet in de examenbundel tegengekomen.

noukiester 26-04-2003 11:59

Citaat:

halve banaan schreef op 26-04-2003 @ 12:27:
Ik had er nog niet van gehoord trouwens en ik was het ook nog niet in de examenbundel tegengekomen.
klopt, in de examenbundel staan de examens van vorig jaar ook nog niet... en het is dus blijkbaar vorig jaar voor het eerst ingevoerd(voor het VWO iig)
leuk dat mijn leraar dat even gezegd heeft.... :rolleyes:
maar ik vind het op zich niet zo´n probleem, ben gruwelijk slecht in economie en hoop dat ik hier dan toch nog wat puntjes mee kan halen! :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.