![]() |
goniometrische vergelijking
een vraagje. Eigelijk 2
Hoe los je het volgende op: (2+4sin x )/ (3+2 sin x) = 1+ 2 sin x op?? met als domein van [0, 2 pi] En hoe bereken je d sin2x/dx met behulp van de limiet van een differentie quotient?? Je mag dus geen ketting regel toepassen Alvast bedankt |
de functie kun je als volgt herschrijven:
2+4sin(x) ------------ = 1 + 2sin(x) 3+2sin(x) (3+2sin(x))*(1+2sin(x)) = 2+4sin(x) (kruislings vermenigvuldigen) 2sin2(x) + 5sin(x) + 3 = 2+4sinx 2sin2(x) + sin(x) + 1 = 0 dit is gewoon een vierkansvergelijking die gemakkelijk op te lossen is met bijvoorbeeld de abc formule. (sin(x) is hier de variabele x uit de abc-formule) als je dan weet wat sin(x) is kun je daarna x uitrekenen door bijvoorbeeld naar de eenheidscirkel te kijken. Die tweede vraag zul je een beetje moeten verduidelijken. Bedoel je hier de limiet van sin(x) dx als x naar oneindig gaat of als x naar 0 gaat??? Als je dit kunt verduidelijken dan kan ik je wel helpen. |
Citaat:
2+4sin(x) ------------ = 1 + 2sin(x) 3+2sin(x) (3+2sin(x))*(1+2sin(x)) = 2+4sin(x) 4sin2(x) + 8sin(x) + 3 = 2 + 4sin(x) 4sin2(x) + 4sin(x) + 1 = 0 volgens mij moet je er nu een goniometrische formule voor sin2x bij trekken, om hem tot een sin(x) om te bouwen, de 0 en 1 als een sinus schrijven en dan sin A=sin B geeft A=B+k 2pi of A= pi-B + k 2pi toepassen (ik heb nu ff geen formulekaart, dus die formules weet ik ff niet) |
De tweede vraag is eigelijk de afgeleide bepalen van sin2x maar dit mag je dan niet doen met de kettinregel [ zoals je wel zou doen] of uitgaand van de standaardafgeleide. Je moet dus door middel van het differentie quotient het uitrekenen.
Kan het niet makkelijker uitleggen Maar bedankt voor de eerste uitleg |
Je hebt helemaal gelijk Floris, had een foutje gemaakt met het opschrijven van de vergelijking.
Nu heb je een vierkansvergelijking gekregen 4sin2(x) + 4 sin(x) + 1 = 0 voor sin(x) schrijven we nu x. We krijgen dan: 4x2 + 4x + 1 = 0 oftewel (2x+1)2 = 0 dux x = -0,5 Je moet nu dus uitrekenen wanneer sin(x) = -0,5 op het interval [0 tot 2pi] |
Citaat:
en op [0,2pi] is sin(x) = -0,5 op x=7/6pi en x= 11/6 pi en hoe kun je trouwens zo zien dat 4x2 + 4x + 1 = (2x+1)? dat zou ik dus niet zo kunnen zien :o |
Citaat:
En als je dit niet lukt dan zou ik de ABC-formule en dan kom je ook op de uitkomst |
Citaat:
als je begint met ontbinden, zonder factor voor de x², en alleen hele getallen daarna ook breuken erbij en getallen voor x², dan ga je dat vanzelf zien (als je er aanleg voor hebt) als je het ziet werkt het iig veel sneller dan de abc-formule :) |
Citaat:
|
Citaat:
f(x) = sin[2x] volgens definitie geldt: f'(x) = lim[dx->0] (sin[2(x + dx)] - sin[2x]) / dx = q / dx ik heb overal dx gebruikt ipv 'delta'x natuurlijk is die niet helemaal correct, maar ik heb geen delta op m'n toetsenbord enzo q = sin[2(x + dx)] - sin[2x] q = sin[2x + 2dx] - sin[2x] q = sin[2x] * cos[2dx] + cos[2x] * sin[2dx] - sin[2x] q = sin[2x] * (cos[2dx] - 1) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * (cos[2dx] + cos[pi]) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * (2 * cos[½ * (2dx + pi)] * cos[½ * (2dx - pi)]) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * 2 * cos[dx + ½pi] * cos[dx - ½pi] + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * 2 * -sin[dx] * sin[dx] + cos[2x] * sin[2dx] q = -2 * sin²[dx] * sin[2x] + cos[2x] * sin[2dx] Maak gebruik van de standaardlimiet: lim[a->0] sin[a] / a = 1 f'(x) = lim[dx->0] q / dx f'(x) = lim[dx->0] -2 * (sin[dx] / dx) * sin[dx] * sin[2x] + lim[dx->0] cos[2x] * 2 * (sin[2dx] / 2dx) f'(x) = -2 * 1 * sin[0] * sin[2x] + cos[2x] * 2 * 1 f'(x) = 0 + 2*cos[2x] f'(x) = 2*cos[2x] |
Citaat:
|
Citaat:
- (a+b)(a-b)=a2-b2 - (a+b)2=a2+2*a*b+b2 - (a-b)2=a2-2*a*b+b2. Naast deze 3 merkwaardige produkten is er ook nog de formule (a+p)(a+q)=a2+(p+q)a+p*q. Door de hier vermelde formules van rechts naar links te lezen vind je de formules voor ontbinding in factoren. Bij de laatstgenoemde formule geeft dat een ontbinding in factoren volgens de zogenaamde produkt-som methode. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56. |