![]() |
Biologie: geen erfelijkheid op examen?
Is het waar dat in het examen biologie 2003 geen vragen over erfelijkheid worden gesteld?
|
Als je het vwo doet is dat zeker niet waar. We hoeven het thema ecologie en ecosystemen niet te kennen. Onze biologieleraar zei dat we juist veel moesten doen aan Genetica, omdat daar vorig jaar vrijwel niets over werd gevraagd en dit jaar dus waarschijnlijk wel.
Wat er op de havo wegvalt weet ik niet, maar dat staat vast wel op een of andere examensite. |
Bekijk de examenprogramma's eens... Die staat bv op www.havovwo.nl daar staat precies in wat je moet kennen, alles wat er dus níet staat hoef je niet te kennen.
Biologie programma 2003 voor VWO Biologie programma 2003 voor HAVO |
Citaat:
|
Citaat:
|
volgens onze leraar is erfelijkheid heel belangrijk. :(
maar bio is gewoon te veel om te leren toch?!?!? |
Citaat:
|
Citaat:
En Ordening hoeven wij ook niet.. klopt dat? |
Onze leraar heeft helemaal niks gezegd over onderdelen die wegvallen!!!! :eek:
Ik ga na de vakantie wel s bij m langs denk ik!! |
Maar voor havo en vwo is het allemaal anders... Dus misschien is het makkelijk als je erbij zet of je havo of vwo bedoeld....
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zit op havo en heb van mn leraar een briefje gekregen dat een twee subdomeinen niet hoeven:
*erfelijkheid *celleer van planten en dieren Dat scheelt echt best veel! |
Mijn leraar zegt ook dat genetica niet hoeft... (erfelijkheid, zelfde toch?)
|
ok dit is misschien beetje een wazige vraag...maar ik ehb net gekeken op die link die gegeven stond maar hierin staat niet specifiek een hoofdstuk vermeld...
ik zit op havo en gebruik boek nectar...kan iemand mij daar van vertellen welke hoofdstukken je dan niet hoeft te kennen?!?! bvd |
Citaat:
|
fijn als je leraar dat even meld ofzo.
nu ga ik ff alle vakken checken wat wel en niet moet. wat stom dat ze dat niet eens zeggen. ze denken zeker dat iedereen dit weet ofzo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van domein B het subdomein Cellen van planten en dieren. Van C het Subdomein Erfelijkheid VMBO & VWO wel |
Citaat:
waarom staat bij die link dan juist wel dat erfelijkheid moet :confused: http://www.havovwo.nl/havo/hbi/bestanden/hbiprog03.pdf |
Citaat:
Met erfelijkheid wordt (denk ik) bedoeld dat hele gedoe met genen, dominant, recessief (AA x AA, Aa x aa etc.). Dit hoef je dus niet te kennen, maar wat er in dat bestandje staat onder 'voortplanting en erfelijkheid' heeft grotendeels te maken met DNA. 't Is net zoiets als met dat andere deel van bio dat je niet hoeft te kennen (organellen, celleer van dieren/planten). Deze dingen hoef je niet te kennen, alleen als het iets te maken heeft met iets wat je wel moet kennen. Erfelijkheid hoef je dus niet te kennen, je moet wel iets weten van genen enz omdat het iets met DNA te maken heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
maar in mn samengevat boekje staat namelijk voortplanting en erfelijkheid apart :/ snap dr nix meer van!! |
argh ik raak helemala in de stress ik snap geen kont van die link, en hier op t forum wordt gezegd dat je cellen planten en dieren neit hoeft te leren en daar weer wel, en WTF is een domein/subdomein?!!?!!?
|
Citaat:
www.examen.kennisnet.nl Niet leren: Van domein B het subdomein Cellen van planten en dieren. Van C het Subdomein Erfelijkheid. Ga je naar http://www.havovwo.nl/havo/hbi/bestanden/hbiprog03.pdf Daar staat cellen van planten en dieren cursief, dus die termen hoef je NIET te leren.. Ook het subdomein erfelijkheid staat daar cursief, dus ook dat hoef je niet te leren.. Conclusie: wat op kennisnet staat klopt. |
Domein zijn hoofdonderwerpen, subdomeinen zijn deelonderwerpen.. In het examenprogramma van havovwo staat exact welke termen je wel/niet hoeft te kennen,..
|
even iets anders: mag je bij je biologie examen (vwo) nu een rekenmachine meenemen of niet???op een lijstje dat we van school hebben gekregen waarop staat wat je wel mee moet nemen staat het namelijk niet vermeld.maar t lijkt me eigenlijk wel handig
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36. |