Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   evolutiesnelheid huiskleur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=463156)

Rerisen Phoenix 30-04-2003 21:23

evolutiesnelheid huiskleur

Weet iemand hoe snel huidskleur is geëvolueerd?

Toen de mens in het noorden kwam hadden ze onvoldoende vitamine-D opname doordat er te weinig UV werd doorgelaten door die donkere huid.
Ik vermoed nu dat dat aardig snel moet zijn ontwikkeld omdat vitame D niet iets is wat je gemakkelijk kunt missen. - Dus sterke natuurlijke selectie... maar hoe snel? Weet iemand hoe snel het was?

Nanaki 01-05-2003 00:01

Het lijkt me iig dat het niet van vitaal belang was, aangezien er nu ook genoeg donkere mensen in Nederland wonen die gewoon blijven leven zonder extra maatregelen. En weet zijn juist de lichtere mensen naar het noorden getrokken omdat ze in het zuiden te snel verbranden en geen overlevingskansen hadden?

Het is trouwens sowieso een vrij nutteloos vraagstuk, maar goed: das mijn mening :) Misschien dat de Darwin-vinken je kunnen helpen, dat lijkt me een vergelijkbare situatie.

Rerisen Phoenix 01-05-2003 20:10

Citaat:

Nanaki schreef op 01-05-2003 @ 01:01:
Het is trouwens sowieso een vrij nutteloos vraagstuk, maar goed: das mijn mening :) Misschien dat de Darwin-vinken je kunnen helpen, dat lijkt me een vergelijkbare situatie.
Dit heb ik zelf van donkergekleurde mensen gehoord, bioleraar en nog wel wat bronnen...

Velen eten toch extra voedsel met vitamine-D en/of pillen ofzo. En vitamine-D was volgens mij erg belangrijk in groei en tekorten veroorzaakten daar ook problemen...

En dat tweede... (je bent zelf beSLIST geen darwin-vink) :(
een lichte huiskleur ontwikkeld niet als het individu daardoor constant verbrandt en huidkanker krijgt :mad:

dyfusica 01-05-2003 20:30

uit mijn hoofd 10.000 jaar voordat een zwarte uit zichzlef blank is geworden

het gaat echter veel sneller als hij alleen via blanke vrouwen kinderen krijgt

Blackwater_park 02-05-2003 07:52

er loopt toch echt tegenwoordig een rare alien rond die in 20 jaar tijd van zwart naar wit is gegaan, dus kan best snel ja :P

Nanaki 02-05-2003 14:15

Citaat:

Rerisen Phoenix schreef op 01-05-2003 @ 21:10:
En dat tweede... (je bent zelf beSLIST geen darwin-vink) :(
een lichte huiskleur ontwikkeld niet als het individu daardoor constant verbrandt en huidkanker krijgt :mad:

hm k, ik snap wat je bedoelt :) is idd wel onwaarschijnlijk dat er een grote groep blanke mensen is ontstaan in Afrika. Spoort idd niet helemaal met de evolutie theorie;o maar goed, dit soort dingen ontstaan gewoon na een x aantal generaties, en is voor een groot gedeelte afhankelijk van toeval en de hoeveelheid voordeel van een mutatie?

Dat zo veel mensen extra vitamine D namen was ik me trouwens niet van bewust, maar je bronen zullen wel betrouwbaar zijn ;\

Upke 02-05-2003 16:14

23 Minuten... Exact!!

Psychedelic 02-05-2003 17:08

Citaat:

Rerisen Phoenix schreef op 30-04-2003 @ 22:23:
Weet iemand hoe snel huidskleur is geëvolueerd?

Toen de mens in het noorden kwam hadden ze onvoldoende vitamine-D opname doordat er te weinig UV werd doorgelaten door die donkere huid.
Ik vermoed nu dat dat aardig snel moet zijn ontwikkeld omdat vitame D niet iets is wat je gemakkelijk kunt missen. - Dus sterke natuurlijke selectie... maar hoe snel? Weet iemand hoe snel het was?

Het hangt ervan af of in de tijd dat de eerste mens zich in het noorde begon te vestigen er genoeg voedsel te vinden was. Als er weinig voedsel te vinden was kon de mens het niet veroorloven niet genoeg vitamine D op te nemen, waardoor mensen met lichte huiden de overhand kregen.

Rerisen Phoenix 03-05-2003 19:24

Citaat:

Psychedelic schreef op 02-05-2003 @ 18:08:
Het hangt ervan af of in de tijd dat de eerste mens zich in het noorde begon te vestigen er genoeg voedsel te vinden was. Als er weinig voedsel te vinden was kon de mens het niet veroorloven niet genoeg vitamine D op te nemen, waardoor mensen met lichte huiden de overhand kregen.
Ahja, waar ook.

kan jij ook dat 10,000 jaar van ******** bevestigen?

en @ je sig... ik denk dat het zo zou zijn:
In the land of the blind, the one-eyed man is killed by a mob.

Another Way 03-05-2003 19:53

Ik wou dat ik blank was

Upke 03-05-2003 19:54

Citaat:

Another Way schreef op 03-05-2003 @ 20:53:
Ik wou dat ik blank was
Waarom? Ben je groen dan?

Ik 04-05-2003 10:53

Citaat:

Rerisen Phoenix schreef op 30-04-2003 @ 22:23:

Hoe snel is de mens naar het noorden getrokken?

Ed De Pijpslet 04-05-2003 11:51

Als ze met het vliegtuig zijn gegaan dan denk ik binnen een dag!

Ed De Pijpslet 04-05-2003 21:58

De kleur van mijn huis is trouwens baksteenkleurig!

Brigitte 06-05-2003 17:46

Hmm ik moet idd van mijn moeder ook altijd extra vitamine D tabletjes innemen omdat mijn huid te weinig zon krijgt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.