![]() |
Geschiedenis of geld?
Stel een vriend van je heeft een geweldige ontdekking gedaan, een aantal geschriften die aantonen dat erg veel dingen in huidige beeld van geschiedenis fout zijn, erg belangrijk dus.
Hij heeft nog wat te doen dus vraagt hij of jij het naar de universiteit wil brengen. Onderweg kom je iemand tegen die je €100.000 geeft als je het vernietigd. Daarbij geeft hij een vervalsd bewijs dat zou aantonen dat de documenten vals zijn waarmee je voorkomt dat je vriend je doorheeft. Je kunt elkaar niet bedriegen, als je het ding molt krijg je het geld ook echt. Als je echter niet meedoet aan het aanbod dan krijg je niks... zelfs geen kleine vermelding in een zeer uitgebreid geschiedenisboek. Wat doe je? 1) Je negeert hem en kiest voor geschiedenis 2) Je verbrandt de documenten en krijgt €100.000 |
Nie moeilijk he? Optie 2!!!!!! :D
|
Ik kies voor nr 1. (denk ik)
Die €100.000 is natuurlijk wel leuk, maar tegenover die vriend zou ik me wel schuldig voelen, en tegenover mezelf ook denk ik. |
Als ik nummer 2 zou kiezen zou ik nooit verder kunnen met mijn geweten, bovendien is het veel te belangrijk. Optie 1 dus :P
|
De eerste.
|
De eerste. Niet opmdat ik het zo belangrijk vind dat mensen weten hoe de geschiedenis nou in elkaar zat, maar vooral omdat ik het zelf zou willen weten.
|
Optie 1, kan misschien als nog geld waard zijn en je naam staat in de boeken, en ik zou anders ook schuld gevoel krijgen.
|
Geld. 't Gros hoeft de waarheid helemaal niet te kennen.
|
Optie 2, want ik denk dat de faam en roem van optie 1 te verwaarlozen is. :)
|
Optie 1.
The truth is out there! |
Citaat:
En TOX, lees het nog eens... je bent postbode die niet in boeken komt |
Ligt er aan hoe GOED die vriend is...
|
Eerste denk ik, als de waarde van dat stuk geschiedeins een beetje de moeite waard vind.
|
Citaat:
Ik ga voor t geld, wat boeit de geschiedenis, het gaat om de toekomst |
ik zou bedenktijd vragen en met vriend overleggen..
dan zou het worden voor mij of: met vriend het geld delen beide 50.000 of: samen in geschiedenisboeken verschijnen |
Citaat:
Geschiedenis maken vind ik geiler dan wat dan ook ik zou kunnen kopen met geld. :D |
Volgens mij kan je met die geschriften ook behoorlijk wat geld verdienen...
|
Wat boeit die geschiedenis nou. We zijn gewend aan deze, we kennen deze, we hebben deze geaccepteerd en geleerd, niemand zal er om huilen als ze het niet weten, het zal een grote schok opleveren als mensen opeens horen dat het anders is...
Dan kan je ook nog bewijzen dat de dingen vals zijn, dus je vriend heeft het niet door... Duidelijk, kies voor geld... |
Citaat:
|
Ik kies optie 1.
|
Optie twee, het geld
|
Nummer 1, geschiedenis en vertrouwen is belangrijker dan of ik geld krijg of niet.
|
hangt van mijn persoonlijke situatie af.
op dit moment, waarschijnelijk nummer 1 |
Ik kies voor 1. Eerlijkheid, zowel tegen de rest van de mensheid als tegen mijn vriend is voor mij belangrijker dan geld.
|
Citaat:
|
$$$$€€€€€€€€€ (y) (y) (y)
|
geld
makkelijke keuze hoor |
Citaat:
|
ik denk het eerste. Maar ik zou het wel moeilijk vinden om het geld te laten gaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:p |
Citaat:
|
De eerste. Ik kan het niet maken om die vriend te bedriegen.
|
100.000 is niks.
|
Het geld natuurlijk! Ik vind de geschiedenis wel best zoals die is en 100 000 kan ik wel gebruiken. (y)
|
Optie 1
Ik heb liever dat de geschiedenis klopt dan dat ik even wat geld krijg. |
Ik ga voor optie 1.
Niet omdat de geschiedenis me zoveel boeit of wat dan ook, maar puur en alleen omdat ik vind dat ik mijn vriend die daar zoveel moeite voor gedaan heeft niet in de steek kan laten. Hij vertrouwt mij om het weg te brengen en als hij een vriend is kan ik dat vertrouwen niet schaden vind ik. Als het een onbekende was, zou ik wel voor optie 2 gaan. |
ik wil niet de volgende persoon zijn die een stuk geschiedenis vernietigd voor wat geld, dat nu veel lijkt maar later niet meer... mocht ik toch ooit nog een langetermijns-schuldgevoel ontwikkelen dan zou dit problemen opleveren als ik meer dan €100,000 per jaar verdien.
Verder vind ik de resultaten wel interessant... - ik kon me namelijk nauwelijks een idee maken van wat men zou doen. 18 gaan voor geschiedenis 11 gaan voor geld ongeveer 3:2 |
tel r nog maar 1 bij voor geschiedenis
|
geschiedenis. Alles voor de wetenschap (nouja alles...)
Als ik om geld had gegeven was ik zeker een andere studie gaan doen... |
Ik doe optie 1!! Omdat ik historicus ben (naja, een aankomende dan:D) en van mn vak houd.
Anders had ik waarschijnlijk optie 2 gedaan. Maar tis natuurlijk niet een echt realistisch scenario he. |
Beetje onrealistisch dit.
Maar ik ga voor optie 1: voor die 100.000 werk ik zelf wel.. vriendschap is mij meer waard. |
doen alsof ik het verbrand en die 100.000 vangen. daarna doorverkopen op de zwarte markt en nog eens 100.000 vangen. en dan in de geschiedenisboeken komen te staan als De Grote (Rijke) Oplichter
optie 3 dus |
Doe maar optie 1. Geld verdien ik later wel met werken :D;) maar goed, in deze context gaat het daar uiteraard niet om.
|
Citaat:
|
Ik zou overwegen hoe belangrijk het is. Welk beeld van de geschiedenis is fout en is het echt zo belangrijk (en voor wie dan wel?) en wat voor invloed heeft het?
Daarna zou ik overleggen met mijn vriend, wat het beste is om te doen. Het geld delen we natuurlijk ;) Optie1 is natuurlijk de beste, wat is nou 100.000 euro (dat lijkt nu veel maa rdat valt toch vies tegen) als je je leven lang met een schuldgevoel moet leven? |
Citaat:
Maar aan de andere kant is het wel zo dat die vriend het heeft gevonden, niet jij. Jij brengt het alleen als vriendendienst. En als je een echte vriend/vriendin bent dan doe je gewoon wat je vriend van je vraagt. Dus aan de andere kant zou ik voor optie 1 kiezen. Hoe weet die man trouwens van het bestaan van dat geschrift af????!!!! :D ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30. |