Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Eigen zaak (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=466784)

rodina 04-05-2003 15:55

Eigen zaak

*weet niet of het hier hoort..*

Als je je eigen zaak op wilt zetten wat voor diploma's heb je dan nodig?

Kga volgend jaar naar 't Grafisch Lyceum, en ik wil daarna een zaakje op zetten waarin ik sieraden kleding, en reclame aan kan bieden.

Heb ik daar een aparte opleiding voor nodig? Of is een cursusje hier en daar genoeg? Zoja wat voor?

iamcj 04-05-2003 16:42

In het principe hoef je alleen naar de kamer van koophandel te gaan. Maar er komt wel een hele hoop bij kijken, zoals boekhoudig, verzekering enz.

Vraag de CD-rom voor starters bij de belastingdienst is aan. Kijk is bij de Rabo voor info.

rodina 04-05-2003 17:08

O oke :)

Boekhouding etc heb ik al een hoop van gehad op school *m&o*

Maar speciale papieren voor een onderneming of iets in die trant is niet nodig dus?

Alex 04-05-2003 18:40

Nee, vroeger was dat nog wel zo.

Kijk vooral even op www.kvk.nl , daar kan je verschillende folders downloaden/ aanvragen.

Alex 04-05-2003 18:49

Eeen cursus voor starters is misschien wel aan te raden. Op kvk.nl kan (het kon vroeger ten minste) een starterstest doen... over waar je nog aan moet denken en dergelijke :)

Thomas 04-05-2003 21:50

Citaat:

Alex schreef op 04-05-2003 @ 19:49:
Eeen cursus voor starters is misschien wel aan te raden. Op kvk.nl kan (het kon vroeger ten minste) een starterstest doen... over waar je nog aan moet denken en dergelijke :)
Dat lijkt me wel het minste wat je kan doen. Ook moet je uiteraard niet denken dat alles van een leien dakje zal gaan. Je zult je wel degelijk zeer goed moeten voorbereiden en orienteren op wat komen zal gaan. Pas als alles realiseerbaar is kan je gaan denken om de zaak op te zetten.

Billy_bob 05-05-2003 16:29

welk grafisch lyceum?

StijnSpoortNiet 06-05-2003 13:36

Citaat:

rodina schreef op 04-05-2003 @ 18:08:
O oke :)

Boekhouding etc heb ik al een hoop van gehad op school *m&o*

M&O is geen boekhouden. Je kan het wel door een externe boekhouder laten doen, die stelt je grootboek dan op en maakt daar een jaarrekening van, en die kan je nodig hebben voor directiebeslissingen en de belastingdienst (onder bepaalde voorwaarden, hoeft niet voor elke onderneming). En er komt veeeeel meer bij kijken dan je denkt.... eerst zou ik als ik jou was een ondernemersplan maken. In de bieb staan daar wel boeken over. Dan kan je tenminste wat startkapitaal krijgen van de bank... :)

Thomas 06-05-2003 14:14

Citaat:

StijnSpoortNiet schreef op 06-05-2003 @ 14:36:
M&O is geen boekhouden. Je kan het wel door een externe boekhouder laten doen, die stelt je grootboek dan op en maakt daar een jaarrekening van, en die kan je nodig hebben voor directiebeslissingen en de belastingdienst (onder bepaalde voorwaarden, hoeft niet voor elke onderneming). En er komt veeeeel meer bij kijken dan je denkt.... eerst zou ik als ik jou was een ondernemersplan maken. In de bieb staan daar wel boeken over. Dan kan je tenminste wat startkapitaal krijgen van de bank... :)
Dat is idd wel het minste wat je kan doen, maar dan nog moeten er veel dingen gebeuren. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik het nooit iemand aanraden om te beginnen met een zaak. Daar komt nl - zoals jij ook zegt - zoveel ontzettend veel bij kijken. :)

Alex 06-05-2003 23:26

Er bestaat een boek 'Ondernemingsplannen voor Dummies' misschien is dat iets om te lezen?

Thomas 07-05-2003 10:48

Ook kun je eens informeren of men op dat Grafisch Lyceum aan mini ondernemingen doet? Want daar leer je echt hoe het is om een kleine onderneming op te zetten. Zoiets is echt bijzonder leerzaam..

Stichting Mini-ondernemingen Nederland

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.