![]() |
mijn poging tot een sonnet :S
hmmm, nog nooit een sonnet geschreven. probeerde laatst eens een te schrijven want mijn zus had er een nodig voor school.
Over het gaan van liefde en het blijven van het licht Het rode licht glinsterst in je ogen Samen zien we het vuur de horizon raken Maar de dag zullen wij niet zien ontwaken Want de liefde tussen ons is vervlogen De nacht is gekomen om je weg te roven Gekomen om er een eind aan te maken Ik huil, maar het is een van zijn taken Om de laatste passie uit te doven Wachtend op het aanbreken van de dag Niet bang voor de komst van het licht Eenzaam in een duisternis die ik niet mag Kijkend naar de stijgende bol met ontzag Verblind door de warme stralen op mijn gezicht Omhels ik de toekomst met een lach |
Best mooi maar het klopt niet helemaal.
Sonnet is ABBA ABBA CDC DCD en tussen abba en cdc zit een breuk, een verandering in de aard van het gedicht, in het verhaal. Die breuk zou je iets duidelijker kunnen maken, de laatste strofe is positiever, misschien zou je dat al eerder kunnen doen, zodat het bij de breuk zit? Maar nu heb ik ooit horen zeggen dat er verschillende versies van sonnetten bestaan. Dit is iig hoe wij het altijd besproken hebben en hoe ik ze altijd schrijf. |
dus het laatste couplet moet DCD worden?
ik heb het rijmschema van een stencil gehaald. denk wel dat er meerdere vormen zijn. achja. moeilijk :confused: greetz p.s. de bedoeling was iig de breuk precies na de eerste 2 coupletten te doen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12. |