![]() |
Kleur school niet belangrijk voor kansen leerling
Kleur school niet belangrijk voor kansen leerling
Uitgegeven: 7 mei 2003 07:19 Laatst gewijzigd: 7 mei 2003 08:47 NIJMEGEN - Het maakt voor de leerprestaties van een kind niet veel uit of een school nou wit, grijs of zwart is. De verwachting die een docent heeft van een leerling, speelt een veel grotere rol. Dat blijkt uit onderzoek dat onderwijssocioloog P. Jungbluth van het Nijmeegse onderzoeksinstituut ITS deze week presenteert op de Onderwijs Research Dagen in Kerkrade. Het ITS ondervroeg 64 docenten van groep zes en acht, op 45 extreem kansrijke of kansarme scholen. Docenten stellen hun eisen over wat kinderen moeten leren bij op basis van de verwachtingen die ze van die leerlingen hebben. Maar die verwachtingen zijn meer gebaseerd op de achtergrond van het kind, dan op de mogelijkheden van het kind, aldus Jungbluth. Uit de antwoorden van de docenten bleek dat ze op een hoger niveau lesgeven aan domme kinderen van hoog opgeleide moeders, dan aan slimme kinderen van laag opgeleide moeders. Volgens Jungbluth verklaart dit meer dan 50 procent van de verschillen in leerprestaties. Interne differentiatie Een leerkracht behandelt bijvoorbeeld minder breuken, procenten of voltooid deelwoorden bij een kind met een laag opgeleide moeder. Die vrijheid hebben docenten tegenwoordig, dat heet interne differentiatie. Het resultaat is dat kansarme groepen op die manier aan heel veel zaken nooit toekomen. Een verkeerde inschatting van docenten zorgt er volgens Jungbluth voor dat er vier keer een rukje aan het stuur wordt gegeven in dezelfde richting. "Dat begint als de docent inschat hoe slim de leerling is, als hij bedenkt wat het gaat worden met die leerling, als hij zijn aanbod aanpast aan datgene dat hij denkt dat de leerling kan leren en bij de interpretatie van de citoscore voor het advies voor de vervolgopleiding. Als twee leerlingen dezelfde score hebben, krijgt het kind uit een kansrijk gezin net een hoger advies." Jungbluth wil de docenten niet aan het kruis nagelen. Maar hij hoopt wel dat docenten open staan voor de kritiek en zich niet louter aangevallen voelen. Binnenkort gaat hij met de scholen om de tafel zitten die aan het onderzoek hebben meegedaan. Geen kwestie van geld Volgens de onderwijssocioloog is het niet een kwestie van geld, maar zouden docenten en schooldirecties een mentaliteitswijziging moeten bewerkstelligen. Verder pleit hij voor prestatievergelijkingen van scholen en docenten. "Je moet minimaal bereiken wat een kennelijk handiger collega met een vergelijkbare groep leerlingen bereikt." Overigens is Jungbluth niet van mening dat de segregatie van scholen maar door moet gaan. "Dat leidt weer tot veel andere, ernstige sores. Maar voor de individuele leerprestaties is het minder belangrijk dan verwacht." -------- Hoe FOUT van die leraren!!!! Bah... Waar ben je leraar voor? Om kinderen wijzer te maken!!! En dan maakt zijn/haar achtergrond geen ene f*** uit! |
Als leraar lijkt het me juist een grotere uitdaging een kind uit een lager milieu naar een hoog niveau te tillen dan een verwend kindje uit een hoog milieu. Dan haal je toch meer voldoening uit je werk?
|
Maar dit gebeurdt toch zeker niet bewust?!
|
Citaat:
|
Citaat:
Want vergeet ook niet dat als je thuis hoogopgeleide ouders hebt, je daar al profijt van hebt (omdat de gesprekken vaak een hoogopgeleide achtergrond hebben). En ieder ouder wil in principe een kind dat goed presteert :) (het moet geen vereiste worden, want als het kind domweg niet kan, dan kan het het niet; maar als het het wel kan, dan is dat alleen maar mooi) |
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
|
oja, het is de schuld van de leerkrachten, en niet van taalachtertanden en moeilijke thuissituaties dat kinderen op kansarme scholen lager presteren :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
DE grote fout in dit onderzoek is dat er geen rekening mee wordt gehouden dat het niveau van les geven af hangt van het gemiddelde niveau in een klas. Op zwarte scholen ligt het niveau vaak lager door taalachterstanden etc. Doordat er klassiekaal wordt les gegeven moet de leraar zich aanpassen aan het niveau van de klas, waardoor inderdaad slimme kinderen op een lager niveau leskrijgen. Dit geldt vice versa dus ook voor domme kinderen op witte scholen, waar het niveau van een klas hoger ligt dan op zwarte scholen.
|
Citaat:
Jij zal dus nooiteen kwartje worden :confused: |
Citaat:
Het zou niet zo moeten zijn dat doordat andere kinderen eventueel dommer zijn, die slimmere kinderen daar de dupe van worden. |
ja haha en ik kan vliegen.
Kleur opzichzelf maakt natuurlijkniks uit, de mentaliteit en gevoelens die ermee gepaard gaan des te meer. Dat oonderzoek slaat natuurlijk nergens op, het zal best zo zijn dat leraren onbewust of bewust meer of minder verwachten van leerlingen, maar dat is totaal geen bewijs dat de theorie dat kleur (lees:mentaliteit) niet ook uitmaakt. |
Citaat:
Het is in ieder geval niet de schuld van de leraar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn vader is directeur van een basisschool, en daar door heb ik behoorlijk direct zicht op de situatie in het onderwijs betreffende dit onderwerp.
Het 'probleem' is dat de kinderen van hoog opgeleiden vaak van huis uit gestimuleerd worden om op school enthousiasme te tonen en actief deel te nemen, leraren stellen dit vaak op prijs en zijn daarom vaker bereid om deze kinderen die duidelijk interesse tonen te helpen. Nou zijn er allerlei leraren die ontkennen dat ze dit doen maar er zijn maar weinig echte idealisten in de onderwijswereld... jammer maar waar dat nog steeds de meeste leraren kiezen voor de makkelijkste weg of die van de minste weerstand door de kinderen die toch al enthousiast zijn nog maar wat extra te steunen, vaak ten koste van hun klasgenoten uit wat minder 'gefortuneerde' gezinnen. Helaas bestaat er in Nederland nog steeds een behoorlijke groep ouders die niet veel geven om de leerprestaties van hun kind, hoe vreemd dit ook klinkt, sommige kinderen die gewoon behoorlijk intelligent zijn maar gewoon van huis uit niet enthousiast gemaakt worden voor school presteren daardoor waarschijnlijk op school ook gewoon minder en daardoor denkt een leraar die wat minder oplet automatisch dat het kind dom is terwijl het probleem simpelweg ligt bij een gebrek aan interesse doordat het kind van huis uit niet wordt gestimuleerd. Het probleem komt in mijn ogen dus van twee kanten, enerzijds de ouders die hun kinderen niet of onvoldoende stimuleren en anderzijds van leraren die onvoldoende zicht hebben op de eigenlijke qualiteiten van een leerling omdat ze niet, of minder, letten op kinderen die ongeïnteresseerd lijken. Gelukkig bestaan er nog steeds leraren die wel degelijk de moeite nemen en proberen ook deze leerlingen gemotiveerd te krijgen maar in mijn ogen is de groep leraren die kiest voor de makkelijke weg veel te groot. |
Ik ben het eens met de laatste post.
Ik weet hier ook veel vanaf, omdat ik zelf op een 'zwarte' school heb gezeten. Ik ben dan half-Amerikaans, maar ik was een van de zeer weinige 'Nederlanders'. Het mengen van 'lage' en 'hoge' kinderen werkt juist perfect. Zonder arrogantie ben ik best slim, d.w.z.: Ik kon zeer makkelijk mee met de leerstof. Wat gebeurde er nou? Ik lette helemaal niet op, maar als kinderen om mij heen een probleem hadden ergens meer hielp ik hun daar gewoon bij :) Scheelt de leraar een hoop werk, en voor mij was het natuurlijk ook heel goed (van lesgeven leer je ook veel en word je een stuk socialer). Ook bijvoorbeeld als de kinderen in mijn klas extra nederlands les kregen mocht ik bij meneer Hassan op extra Turkse les :) Ik heb nog nooit zo een leuk initiatief gezien, waarbij als de klas weer samen was die kinderen mij hielpen met het Turks en ik hun dus met het Nederlands. Zo kan de wereld ook, mensen. 'Zwakkeren' ontlopen of zelfs wegsturen is niet de oplossing. En inderdaad, veeeeel kinderen uit mijn klas werden gewoon onderschat door de leraar in wat ze konden, echt belachelijk. Ondertussen vonden ze mij op die school steeds irritanter worden omdat sommige kinderen liever naar mij gingen dan de lerares :D Dus ben ik helaas naar groep 5 van een andere basisschool gegaan. Over het artikel zelf: Ja, dit kan dus heeeeeeeeeel erg goed kloppen, laten ze eerst nou maar ns die leraren goed scholen voordat ze op je geloof oid beginnen te schelden :rolleyes: |
Ik heb een paar enorm slechte leraren gehad die zich totaal niet interesseerden voor de toekomst van de kinderen. IN mijn ogen heb je dan het verkeerde beroep gekozen en is het ook terecht dat deze leraren op hun vingers getikt worden (schorsen gaat wat moeilijk met een lerarentekort :().
Natuurlijk zijn er ook hele erg goede leraren die iedereen evenveel kansen geven en kinderen stimuleren. |
Citaat:
Ik wil ook even kwijt dat die hele onderwijs in Nederland op een laag niveau zit trouwens... |
Citaat:
|
Citaat:
Post t dan niet. |
Citaat:
Weet je toevallig nog wat de achternaam van die meneer Hassan was?? Of hoe die er uit zag? :) |
Citaat:
ik ken er zat die niks hadden en nu de beste banen hebben (chirurg), en hij heeft veel aanzien |
Citaat:
maar de meesten kiezen voor de makkelijkste weg, maar als je de moeilijke weg kiest, krijg je veel meer respect, maar er zijn er idd maar weinig die daar iets om geven, wel jammer:S |
Citaat:
Ja, maar hij zei ook niet dat t bij iedreen zo was :) hij zei dat t jammer is dat t te vaak voorkomt. En hoe bedoel je ''er zijn maar weinig mensen die daar om geven'' waaarom? om je hoge opleiding? en idd, de meeste mensen kiezen voor de makkelijkste weg terwijl ze beter kunnen(vooral ook bij allochtoenn duidelijk merkbaar) |
Citaat:
niet perse een hoge opleiding maar iets wat van grotere betekenis is, bijvoorbeeld hulp geven aan 3e wereld landen, iets waarmee je respect krijgt. ja das waar, t komt idd vaak bij allochtonen voor, maar ook wel bij de autochtonen, die geven er niet veel om, en dat doe ik wel, ik bedoel je hebt gewoon die kans en dan neem ik m, |
Citaat:
Maar t is idd wle jammer. Ja tuurlijk ook bij allochtonen, maar dnek dat t bij allochtonen iets erger is, wel jammer. Ja idd, dacht iedereen maar zo (y) |
Citaat:
|
Citaat:
hij was echt 1 vd aardigste mannen die ik heb gekend. speciaal voor mij hele tekeningen maken en daarbij het turkse woord zetten, hele bladen, een map vol yol=weg ördek=eend tençere=pan ;) liev :( toen ik weg ging mocht ik als troost de map houden (L) |
Citaat:
|
Citaat:
Smoel houden racist. |
Citaat:
tencere ;) Want ik ken ook een Hassan en die geeft ook turkse les in amsterdam :o |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen tegen jou :p Je opmerking sloeg nergens op namelijk. Je bent toch ook racist? Vlaamsblok is extreemrechts, algemeen bekend en dan ben je racist :p |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zijn mensen extreemrechts dan? Als er een onderzoek zou komen zou echt wel minimaal 95% van de extreemrechtsen tegen allochtonen/asielzoekers/vluchtelingen/buitenlanders zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Ja dus wat ik zei is dat ze tegen moslims zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Een extreemrechtse die maakt echt geen onderscheid tussen een normale en extremist, tenminste de meeste niet. Voor hen is een moslim gewoon fout en moeten ze t land uit. Ze geven alle schuld ook aan de allochtonen. |
Atje en Baron, verneuk mijn interessant onderwerp niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind de uitkomsten van het onderzoek tot vreugde stemmend. Dit betekent dat in elk geval een nadeel van het verschijnsel zwarte school - het noodzakelijk lesgeven op een lager niveau - niet zo nadelig is als vermoed werd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05. |